Jag har nu bestämt mig att det ska bli ny fasad med tilläggs isolering och pga att det läcker in i den putsade fasaden då det regnar "vågrätt" som det tyvärr gör här varje höst.
Lite frågor eller funderingar har jag dock när detta ska göras som jag hoppas nån vänlig själ ska kunna hjälpa mig med.
Fördelar / nackdelar med att slå träfasaden utanpå reveteringen?
Finns det någon bra sida /sidor med tips angående snickarglädje där man delar av fasaden på mitten vilket jag måste göra för annars blir huset så "randigt" (har 8m nock höjd på den lägsta gavlen och 10m på den högsta).
Problemet är dock att underkant på fönstren på övervåningen sitter ca 30 cm under långsidans översta del vilket innebär att jag måste dra upp linjen den sista biten på gaveln för att det inte ska se konstigt ut.
Huset är byggt 1928-29 och jag renoverar efter "gammal" lantlig stil dvs höga golv lister, tar fram dom gamla trägolven o trappan mm det kanske förklarar vilken typ av stil jag letar efter när det gäller snickarglädje utvändigt.
/Sebastian
Lite frågor eller funderingar har jag dock när detta ska göras som jag hoppas nån vänlig själ ska kunna hjälpa mig med.
Fördelar / nackdelar med att slå träfasaden utanpå reveteringen?
Finns det någon bra sida /sidor med tips angående snickarglädje där man delar av fasaden på mitten vilket jag måste göra för annars blir huset så "randigt" (har 8m nock höjd på den lägsta gavlen och 10m på den högsta).
Problemet är dock att underkant på fönstren på övervåningen sitter ca 30 cm under långsidans översta del vilket innebär att jag måste dra upp linjen den sista biten på gaveln för att det inte ska se konstigt ut.
Huset är byggt 1928-29 och jag renoverar efter "gammal" lantlig stil dvs höga golv lister, tar fram dom gamla trägolven o trappan mm det kanske förklarar vilken typ av stil jag letar efter när det gäller snickarglädje utvändigt.
/Sebastian
Skriver här 6år efter att du ställt frågan och hoppas på att du gjort fasaden klar. Jag står själv i samma fas. Mitt hus är gammalt 40tals hus reveterat och sedan klätt med träpanel 2002. Men förra ägaren har inte tagit hand om träpanelen så den är rent slut och jag gids inte tvätta och skrappa och tänkte ändå gå på liggande panel för få ner höjden lite. Jobbet måste göras om och tänkte att jag kunde fråga dig. Hur gick du tillväga med dina väggar? Smällde du panel och isolering rakt på reveteringen eller drog du ner allt? Tänker på fukt perspektivet. Du får gärna slänga upp en bild på hur ditt hus ser ut nu.
Nå man vill ju inte ha fler täta lager än nödvändigt relativt långt ut i konstruktionen.
Jag slog ned reverteringen av en vägg som var lika stor som gaveln på bilden i tråden på ungefär en halv arbetsdag plus städning som kunden skötte själv. Det är med andra ord ingen kostnad och ingen tidsåtgång att tala om. Man kanske rentav får det satsade tiden tillbaka när påskålningen går enklare och fönstersmygarna är lättare att göra utan gammal revertering som är i vägen.
Jag slog ned reverteringen av en vägg som var lika stor som gaveln på bilden i tråden på ungefär en halv arbetsdag plus städning som kunden skötte själv. Det är med andra ord ingen kostnad och ingen tidsåtgång att tala om. Man kanske rentav får det satsade tiden tillbaka när påskålningen går enklare och fönstersmygarna är lättare att göra utan gammal revertering som är i vägen.
Tack för infon. Det var ett lite mer motiverat svar då många här bara gissar och aldrig gjort nått liknande.. Låter nästan som jag ska dra ner allt då. Det är ca 180kvm väggyta det handlar om.. Vad hade du då rekomenderat för vindskydd? Jag själv hade tänk vanlig svart vindpapp?
Klicka här för att svara
