M
Marcussjogren: Och rengör rakbladet ofta, det blir snabbt igensatt.
2 svar · 3,4k läst
S
Stadsfiskalen: Ska måla om ett hus snart som är laserat tidigare och funderar på om man ska välja en täcklasyr eller en akrylat. Det blir Beckers Perfekt i sådana fall av båda alternativen. Har målat med Beckers perfekt akrylat förra året och har bara gott att säga om den. Men har hört nu av några att täcklasyr är att föredra!
0 svar · 2,7k läst
A
antto77: [citat] Puff
1 svar · 1,5k läst
·
A
1 svar · 1,5k läst
·
S
stf01: [citat] Det är möjligt! Det är enligt annonsen som det är "tegelliknande asfaboard". Kan jag avgöra detta på något sätt imorgon på nå sätt?
2 svar · 5,1k läst
H
heimlaga: Det skall vara bleck ovanför fodren. Alternativt en lutande vattenbräda som går lätt att byta. Bleck och vattenbräder skall gå in under fasadbräderna. Alla andra lösningar är förkastligt slarv och byggfusk..... med ett undantag. När fönsten är på en långsida och sådär högt uppe under utskiftet då kan man faktiskt lämna bort dem.
4 svar · 6,4k läst
·
B
Blackfear: Kanon jag får tacka för tipset, mitt virke kommer hem i nästa vecka så där kör jag igång med mitt projekt :) Kommer bli intressant och kul.
5 svar · 4,4k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Har haft det vid sommarstugan ( mot uthusvägg) och efter ett tag kom svartmöglet :( Kan fungera med en extra skiva. Varför inte en glasvägg från skrotad dusch ?
4 svar · 4,1k läst
martin43
martin43: Det är ju det som gör att den fungerar så bra. Fukten mäter man alltid innan målning. Träolja, grundfärg, täckfärg x2.
18 svar · 16,5k läst
G
grubbleur: Det borde inte vara några problem att ha den kvar under. Man ska väl till och med kunna tilläggsisolera utan att ta bort den gamla panelen? Om du använder de här styva fasadskivorna behöver du inget ytterligare vindskydd utanför. Brasklapp – jag är lekman :)
1 svar · 3,7k läst
S
snokas: Aha, tack för tipset!
4 svar · 4,7k läst
·
C
calle336: Hej Vi va och tittade på ett hus där de satt plåtfasad på timmerstommen. Plåten såg ut ungefär som liggande panel och hade tom en ytstruktur som trä. Det jag kom att tänka på va att det inte fanns nån luftspalt mellan plåten och timmret. Behövs inte detta ? Mvh Calle
0 svar · 1,5k läst
A
Adam Bergquist: Hej! Har ett garage som rent ut sagt ser förtaskigt ut. Målat blått till ett rött hus och vissa delar murade med sked eller liknande. Har tänkt och sätta stående lockpanel på det i samband med att vi målar om huset i sommar. Hur går jag till väga? Behöver inte tilläggsisoleras. Mvh Adam [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
Ä
Äppelblomma: Menar du 600 g i 6 dl vatten? Blir en mycket stark blandning i så fall. Det vanligaste receptet är 500 g i 10 liter vatten. Tror att överskottet fällts ut och går att borsta bort enligt tidigare råd här på bygga hus.
1 svar · 4,2k läst
·
D
Daniel 109: Sätt panel. Om du skruvar den så kan den kanske återanvändas till utbyggnaden.
3 svar · 4,2k läst
M
Marcussjogren: Och ni skurade med målartvätt så som Gysinge rekommenderar?
23 svar · 6,7k läst
·
S
Stadsfiskalen: Ska jag köra på Beckers Perfekt lasyr eller Beckers Perfekt akrylat? Jag har hört ju ju mer man laserar desto bättre skydd får man. Blir det bra att måla lasyr med akrylat annars?
0 svar · 2,9k läst
buspojken
buspojken: Slamfärg finns i flera kulörer numera, måla med pensel, inte för tjockt, inte i solljus eller när panelen är varm.
6 svar · 4,1k läst
·
A
alexballex: Så enkelt... självklart. Stort tack Claes!
2 svar · 10,1k läst
·
H
Hasan75: Spricka i kalksten fasad Jag har köpt en bostad som har har en spricka i fasaden. Jag undrar om detta är ett seriöst problem, och i sånna fall är jag villig att boka tid. Måste jag riva tegeln, eller räcker det med att täta ihop sprickan? Se bifogad bild! Med vänlig hälsning, Hasan [bild]
16 svar · 71,7k läst
·
B
bakterie: Jag skrev lite om det i den här tråden: https://mobil.byggahus.se/forum/fasad/293016-renovera-byta-fasad.html#post2703528 Lite svårt att säga vad som är bäst för dig, men utan att sett något gissar jag att alternativ 2 är bättre. Alt 1 känns overkill. Jag tror våra murare körde alternativ 2.
2 svar · 6,6k läst
H
hellohello: Är på g att måla om huset och vissa partier är rätt torra - främst en gavel. Idag är det (täck?)-laserat mörkgrönt och det ska bli mörkgrått. Jag var inne på att fortsätta med täcklasyr vilket även målarbutik X var efter hembesök. De rekade Tinova täcklasyr med grundfärg innan. Mest på premissen ("fortsätt måla med samma färgtyp"). Målarbutik 2 har inte sett panelen men
0 svar · 5,2k läst
N
Nova07: Jah har mångårig erfarenhet av Alcro stugfärg (Akrylat) och Bestå som är i stort sett samma färg. Det som skiljer år är att Bestå som kommit sist är glansigare. Jag tycker Stugfärgen är lite lättare att jobba ut och att den något mattare ytan är mer tilltalande. Vi målade nyligen om vårt trähus efter 15 år och använde stugfärg. En av våra bådar var pga fägrbrist målad med
26 svar · 25,2k läst
Stefan N
Stefan N: Det där lilla är ju bara rolla över, inget du kommer se nåt mer av sen....
2 svar · 2,6k läst
·
B
bakterie: [citat] Här tänker jag att har det funkat i 40 år, så funkar det i 40 till. Det blir nog kallare i luftspalten på detta sätt. Vintertid lär det vara minusgrader i den. Vi har dock inte sett några problem med stommen när vi har renoverat. De skador som har funnits har uteslutande varit på "putsbärar-brädorna" (de glest spikade som vassmatta och hönsnät är fästa i). En del av dem
13 svar · 4,9k läst
·
B
Börjesgrabb: Tack, ja det känns så.
5 svar · 2,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Allt PU-skum är diff- vatten- och vindtätt. Exempel: [bild] http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/fogskum-pu-502170/
4 svar · 9,8k läst
·
B
Boan: Tips om var man hittar det till bra pris, runt Göteborg... Är trött på att skrubba, så vill lösa det med minimalt skrubb, mer kem.. :)
2 svar · 7,5k läst
J
jonne72: Satte sån på uterummet förra året. Blev lite förvånad när jag kom och skulle handla enkelfaspanel och såg att det inte var någon riktig spont på den hos byggmax utan "bara" en z-profil-typ. Bilden de hade på sin hemsida då hade spont, men nu verkar de ha bytt bild. Nåja, blev ok ändå. Kändes som att precisionen i sågningen kanske inte var prefekt, på vissa gick de tätt ihop
3 svar · 11,4k läst
·
Satsuki
Satsuki: Inte högtryck på trä - det trycker in fukt i träet....
9 svar · 3,7k läst
·
T
The mink: Tack för snabbt svar! Det är kanske möjligt att ta loss och göra om där, det är de grövsta sprickorna. Men det finns dock sprickor lite överallt på fasaden och det känns som att det bara är ytligt. Eller kan det vara målat direkt på lättbetong utan puts? Jag har inte så bra koll på sånt. Bifogar en till bild och det känns inte rimligt att ta bort allt för att sedan putsa. Då
2 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.