10 185 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Mögel på hela fasaden? Puts
Det som varit på taket har sett värre ut. Övrigt på gångplattor, putsad leca och trall har varit grönt.T tysken skrev:
Jag skulle bli väldigt förvånad om du med två behandlingar med ett par månaders mellanrum inte bara blir av med det utan också slipper se det igen på 2-3 år.
Vilken typ av puts skulle du rekommendera om man bygger nytt hus med trästomme och putsskivor och ska ha vit färg på fasaden?Claes Sörmland skrev:
Tunnputs på isolerplattor svänger mycket i temperatur under dygnet så putsen plockar lätt upp fukt nattetid. Vit fasad värms dessutom upp långsammare av solen på dagen. Den högre fuktigheten gör att lavar, alger och svamp växer till. Vita och fräscha tunnputsfasader är således knepiga i vårt kalla och fuktiga klimat.
Så vad göra? Hoppas att det var en ovanlig väderperiod som orsakade angreppet och tvätta? Utspädd Klorin i sprutflaska lär funka (fungerar utmärkt på min eternitfasad). Det bleker bort påväxten. (Skydda annat organisk som kan blekas)
Ingen aning. Jag har bara läst om problemen och dess orsaker. Jag blev intresserad p g a ägare till ett hus med sidiplattor som ju har lite av samma problem gällande påväxt.CapsLock skrev:
Tunnputs på isolering är nog alltid ett risktagande i vårt klimat och då speciellt vit sådan. Det funkar på hus i vissa lägen men inte i andra där fukten vinner. Det funkar vissa år men inte andra regnigare. Annars kan man ju generellt säga att TS putsval är vettigt i sammanhanget. Högt pH på putsen (kalk!) motverkar delvis mikrobiell tillväxt.
Jag har två hus..
Ett putsat med hydrauliskt kalkbruk (tjockputs) målat med silikatfärg.
Det andra fritidshuset har sidiplattor målade med utomhusakrylat.
Det första har inte tillstymmelsen till påväxt. Det andra måste snart tvättas och målas om igen, för där trivs mikroberna jättebra.
Ett putsat med hydrauliskt kalkbruk (tjockputs) målat med silikatfärg.
Det andra fritidshuset har sidiplattor målade med utomhusakrylat.
Det första har inte tillstymmelsen till påväxt. Det andra måste snart tvättas och målas om igen, för där trivs mikroberna jättebra.
Klicka här för att svara