L
Liteavvarje: [citat] Verkar inte så , kan inte hjälpa till , även om jag vet en del , så är jag i fel yrkesgrupp ,
3 svar · 1,8k läst
·
L
Liteavvarje: Gul är gul även om det är lite annan nyans , bättre än vitt
30 svar · 10,0k läst
·
L
Liteavvarje: Den regel som kommer att gå rakt igenom dörrhålet ska stå på den regel som sitter strax ovanför karmen , det kallas avväxling och är starkt , är du lite orolig så ta till en kraftig bit 125X45 på högkant ( håller en mindre bil )
5 svar · 3,0k läst
·
L
LarsOo: [citat] Tack för svaret. Det låter såklart rätt vettigt att ha :) Då får den absolut sitta kvar.
2 svar · 3,0k läst
·
S
sblixten: Fördelar: Fånga upp vatten där det ej bör finnas och begränsa skadorna. Nackdelar: Skära hål i isoleringen och inte få det helt tätt. En plåt längre in i väggen som leder kyla och där kondens kan uppstå.
8 svar · 8,1k läst
L
lubbe75: Tack för tipsen!
4 svar · 4,5k läst
·
P
PBjore: Hej! Tack för bra svar, det stämmer att det inte finns någon luftspalt bakom. Då blir det att åtgärda det som är ruttet nu och helt enkelt se hur det utvecklas från år till år. Vid närmare inspektion upptäckte jag att tidigare ägare har bytt ut halva fasaden på östsidan och satt kilformade distanser för att få luftspalt halvvägs på helplans delen. Känns som en något märklig
3 svar · 3,9k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Det står också att tåget skall anlända 18.30 ...ändå kommer den först vid 19-tiden :D Det står väldigt mycket i de där fina broschyrerna...
66 svar · 20,1k läst
·
L
Lymmeln: Acrylaten var målad på 70-talet och då var man inte medveten om att man måste ha en oljegrund som biter sig fast i trä först, Detta medförde att färgen släppte och det blev fina fuktfickor bakom plastfärgen med föruttnelse som följd. Den som frågade färghandlarna om vad man skulle grunda med fick ofta svaret" späd bara lite Akrylat färg med vatten och använd som grundfärg" .
5 svar · 7,5k läst
J
justusandersson: Med uppbyggnad menar jag vad som finns bakom putsen och hur tjocka skikten är. En putsad fasad kan naturligtvis se ful ut, men rätt utförd kan den dra mindre underhåll än en träfasad. Har du inget foto?
3 svar · 5,0k läst
V
vectrex: Du har rätt och byggmax har fel! Min fasad såg ungefär ut som din när jag bytte panel, jag hade nog ännu fler spikreglar dock. Har bilder på min NAS men är inte hemma så jag kan visa det nu.
4 svar · 13,7k läst
·
L
Liteavvarje: Har du tjärpapp emellan , så tänk till , talgoxar , hackspettar och några andra fågeltyper gillar att hacka pappen , då blir det hål , inget bra :confused:
2 svar · 8,3k läst
·
holmberg87
holmberg87: Beror på hur tunga lådorna är men åtminstone 55mm skruv. Vad har du för panel? Panelen är nog minst 22mm sedan en luftspalt på ca 30mm lr mer. Så du punkterar säkerligen ingenting, men ha koll på att det inte är någon inkommande kabel från elskåpet bara. Och om möjligt skruva där panelen är spikat så du träffar en läkt
1 svar · 2,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag skulle valt vanlig "utefog" dvs akryl. Finns i en massa färger, och något mellan/mörkgrått liksom övriga fogar i tegelväggen passar väl bäst! [bild] http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/utefog-502152/
5 svar · 2,4k läst
·
E
erikd88: Fått klartecken att fixa det själv, vad jag förstått så är det alltså bara att lägga på en ny puts av svagare typ än den förra, samt förbereda genom att ta bort eventuell lös puts och förbehandla?
7 svar · 2,0k läst
·
O
olotor: Det är inte ett Elementhus från Mockfjärd som har tilläggsisolerats utan att fasadplåten tagits bort? De byggdes med aluminiumplåt som fasad.
11 svar · 3,8k läst
dd88
dd88: Om en fasad måste målas om är inte relevant. Som jag har förstått det så kommer obehandlad och sioo-behandlad panel få ungefär samma färg, men den sioo-behandlade panelen ska ha bättre skydd. Samtidigt så vet jag att en granne behandlade sin granpanel med sioo och har jätteproblem med mögel, de kommer troligtvis få byta allt. Men samtidigt så är det bara ett exempel, därför jag
6 svar · 5,3k läst
L
Liteavvarje: Avstånd ytterkant panel och grundmur 50-75mm ingen plåt , droppet går utanför grunden , kortare så skulle jag sätta en plåt ( ungefär som ett fönsterbleck ) för att hålla vattenpåslag som rinner på panelen borta från grundmuren
1 svar · 4,1k läst
holmberg87
holmberg87: Någonting med betong eller Sten skulle jag valt. Till en trappa alltså. Solfjäder typ med 2 lr 3 steg
1 svar · 3,3k läst
·
M
Manitoba: Tack för svar! Känns alltid skönt med lugnande besked :)
5 svar · 1,2k läst
B
bakterie: [citat] Nitpicking: Det ska vara "reveterad", inte "reverterad".
3 svar · 2,2k läst
E
EasyCash: [citat] Tack för svar, ska nog göra så. Fokuserar då istället på att göra klart allt på övervåningen. Snart klart, har sagt så många gånger men nu känns det på riktigt snart klart. ☺
4 svar · 813 läst
·
Mazen
Mazen: Såga ut träbitar/klossar och passa in, kvist hål borra ur och använd rundstav. Tror inte ens du behöver spackla el foga efter. Ett bra par lager med färg så syns det inte (y) Alt till spackel är fönsterkitt..
2 svar · 6,0k läst
·
S
Stefan1972: Det går inte att säga att en luftspalt är bäst på det viset. Idag bygger man dock så för då har man ryggen fri åt alla håll. Då behöver man inte tänka på en massa parametrar som kanske ändras senare år. Förste ägaren vill ha slamfärg, näste ägare kladdar på billig plastfärg och får problem. Då är det ju färgens fel, det är virkets fel, det är den puckade snickarens
12 svar · 6,8k läst
·
L
Lutte: [citat] Första året så tappade den enbart sin gula nysågade karaktär för att sommar nummer 2 ha blivit grå och bitvis mörkare i nederkant där regnet kom åt. Märkte som nästan ingen skillnad på första halvåret mer än att det slutade vara gult
9 svar · 13,3k läst
B
basseman: Valbo trä har många profiler av ytterpanel http://www.valbotra.se/produkter/ytterpanel/profilerad-ytterpanel/
2 svar · 5,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Aha, jag förknippade Cuprinol med lasyr, men så var alltså inte fallet. För torr kan väl ändå aldrig en fasad vara? Hur som helst så visar färgsläppen på att färgen inte har bitit fast i underlaget som den ska. Det tyder på dåligt underarbete/grundfärg. Om träet blivit missfärgat el grånat under färgsläppen så behöver det slipas bort då färg i allmänhet tycks ha svårt
6 svar · 5,8k läst
·
B
billy_baver: Göranssons i Sundborn saluför - bland flera andra nyanser - ett par olika kulörer grå slamfärg. Men man bör aldrig byta kulör på en slamfärgspanel. Det är nämligen så att pigment i underliggande lager osvikligen kommer att "migrera"; och söka sig upp genom det nya färglagret. Till ditt framtida förtret...
5 svar · 1,6k läst
DennisCA
DennisCA: Ser på Fescons hemsidor dom har färg, verkar som tunt blandad puts med små partiklar. Undrar om det är något jag vill dras med, spontant känns det som en bättre lösning att blanda pigment i putsen så slipper man ett moment. Fast då är det ju viktigt det blir lika mkt pigment per sats man blandar, allt måste vara likadant..., så kanske det inte är så enkelt ändå.
4 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.