Nybyggd villa för 3 1/2 år sedan. Allt byggt i Leca 400mm utan isolering i. För 1 1/2 år sedan lade vi på ett lager super EPS 7cm och huset putsades om med tunnputs / mineralputs. Nu upptäckte jag häromdagen att hela fasaden börjar mögla. Antar att det är mögelpåväxt utifrån. Mer på skuggsidan ....vad i helsike gör jag åt detta??? Tror det är omöjligt att tvätta bort utan att skada putsen. Varför uppstår det och vad ska jag nu göra? Företaget som byggt och utfört = KK
Tunnputs på isolerplattor svänger mycket i temperatur under dygnet så putsen plockar lätt upp fukt nattetid. Vit fasad värms dessutom upp långsammare av solen på dagen. Den högre fuktigheten gör att lavar, alger och svamp växer till. Vita och fräscha tunnputsfasader är således knepiga i vårt kalla och fuktiga klimat.
Så vad göra? Hoppas att det var en ovanlig väderperiod som orsakade angreppet och tvätta? Utspädd Klorin i sprutflaska lär funka (fungerar utmärkt på min eternitfasad). Det bleker bort påväxten. (Skydda annat organisk som kan blekas)
Så vad göra? Hoppas att det var en ovanlig väderperiod som orsakade angreppet och tvätta? Utspädd Klorin i sprutflaska lär funka (fungerar utmärkt på min eternitfasad). Det bleker bort påväxten. (Skydda annat organisk som kan blekas)
Claes Sörmland skrev:
Tunnputs på isolerplattor svänger mycket i temperatur under dygnet så putsen plockar lätt upp fukt nattetid. Vit fasad värms dessutom upp långsammare av solen på dagen. Den högre fuktigheten gör att lavar, alger och svamp växer till. Vita och fräscha tunnputsfasader är således knepiga i vårt kalla och fuktiga klimat.
Så vad göra? Hoppas att det var en ovanlig väderperiod som orsakade angreppet och tvätta? Utspädd Klorin i sprutflaska lär funka (fungerar utmärkt på min eternitfasad). Det bleker bort påväxten. (Skydda annat organisk som kan blekas)
Tack för svaret... jag tror det blir svårt att tvätta utan att förstöra ytan... man skrapar lätt bort färgen och kommer ner till kornen som är gulaktiga bara genom att borsta hårt tyvärr. Kan man behandla med något som håller det borta??
Produkter som diskuteras: "skrapar färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Bra fråga.... inte så insatt men vet att detta har använts... ingen målning efter det utan det skall då vara ”färdigt”Claes Sörmland skrev:
http://atlas6.atlas.com.pl/en/produkty/grupa/127/9/68/758/ATLAS_CERMIT_ND
Produkter som diskuteras: "Grön Fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade kört på bensalsaltensid med andningsskydd och en billig ryggspruta. Det är koncentrerat så det får blandas till lämplig blandning.
Jag har använt det på tak, puts på leca (omålad puts) betong markplattor, impegnerad trall som varit grön, husfasad.
Har funkat fantastikt bra men håller inte lika länge som det påstås på hemsidan. Dock drygt då det är superkoncentrerat och påläggning är superenkelt, ingen borstning och absolut ingen sköljning efter det är pålagt. Värt ett försök både med tanke på pris och arbetsinsats.
http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-1-liter.html
Jag har använt det på tak, puts på leca (omålad puts) betong markplattor, impegnerad trall som varit grön, husfasad.
Har funkat fantastikt bra men håller inte lika länge som det påstås på hemsidan. Dock drygt då det är superkoncentrerat och påläggning är superenkelt, ingen borstning och absolut ingen sköljning efter det är pålagt. Värt ett försök både med tanke på pris och arbetsinsats.
http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-1-liter.html
Har liknande huskonstruktion. Samma problem för 2,5 år sen med kraftig påväxt av gröna alger framför allt på norrsidan. Köpte en 5l dunk med bensaltensid. Spädde 1:30 dvs ger 150 liter. Duscha på torr fasad med ryggspruta. Inget gnuggande eller skrubbande. Redan efter ett dygn var mycket av påväxten borta. Efter ett par veckor var allt borta och min putsade fasad var gul igen. Galet bra. Gav 1500kr, etsar inte så får du på fönsterglas, bleck etc så händer inget.
Jag kan inte med ord beskriva hur förbannat nöjd jag är att du är 3 tiondelar slappare i avtryckarfingret än mig.P PåLandet skrev:Har liknande huskonstruktion. Samma problem för 2,5 år sen med kraftig påväxt av gröna alger framför allt på norrsidan. Köpte en 5l dunk med bensaltensid. Spädde 1:30 dvs ger 150 liter. Duscha på torr fasad med ryggspruta. Inget gnuggande eller skrubbande. Redan efter ett dygn var mycket av påväxten borta. Efter ett par veckor var allt borta och min putsade fasad var gul igen. Galet bra. Gav 1500kr, etsar inte så får du på fönsterglas, bleck etc så händer inget.
Finns bättre men det är rätt prisnivå och den funkar.T tysken skrev:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tra...Redskap/Tryckspruta-for-rygg-15-l-2000030094/
Produkter som diskuteras: "Tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer


