Nybyggd villa för 3 1/2 år sedan. Allt byggt i Leca 400mm utan isolering i. För 1 1/2 år sedan lade vi på ett lager super EPS 7cm och huset putsades om med tunnputs / mineralputs. Nu upptäckte jag häromdagen att hela fasaden börjar mögla. Antar att det är mögelpåväxt utifrån. Mer på skuggsidan ....vad i helsike gör jag åt detta??? Tror det är omöjligt att tvätta bort utan att skada putsen. Varför uppstår det och vad ska jag nu göra? Företaget som byggt och utfört = KK
 
  • Vit mineralputsad fasad med synliga mörka mögel fläckar, främst på skuggsidan av en nybyggd villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit putsvägg med tecken på mögelpåväxt, främst runt hörn på skuggsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit mineralputsad vägg med synlig mögelpåväxt, främst små svarta fläckar, fokus på en hörnkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Tunnputs på isolerplattor svänger mycket i temperatur under dygnet så putsen plockar lätt upp fukt nattetid. Vit fasad värms dessutom upp långsammare av solen på dagen. Den högre fuktigheten gör att lavar, alger och svamp växer till. Vita och fräscha tunnputsfasader är således knepiga i vårt kalla och fuktiga klimat.

Så vad göra? Hoppas att det var en ovanlig väderperiod som orsakade angreppet och tvätta? Utspädd Klorin i sprutflaska lär funka (fungerar utmärkt på min eternitfasad). Det bleker bort påväxten. (Skydda annat organisk som kan blekas)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tunnputs på isolerplattor svänger mycket i temperatur under dygnet så putsen plockar lätt upp fukt nattetid. Vit fasad värms dessutom upp långsammare av solen på dagen. Den högre fuktigheten gör att lavar, alger och svamp växer till. Vita och fräscha tunnputsfasader är således knepiga i vårt kalla och fuktiga klimat.

Så vad göra? Hoppas att det var en ovanlig väderperiod som orsakade angreppet och tvätta? Utspädd Klorin i sprutflaska lär funka (fungerar utmärkt på min eternitfasad). Det bleker bort påväxten. (Skydda annat organisk som kan blekas)

Tack för svaret... jag tror det blir svårt att tvätta utan att förstöra ytan... man skrapar lätt bort färgen och kommer ner till kornen som är gulaktiga bara genom att borsta hårt tyvärr. Kan man behandla med något som håller det borta??
 
Claes Sörmland
Men putsen är väl mineraliskt målad med KC- eller silikatfärg? Den färgen tål vanligen Klorin utan att blekas. Någon skrubbning behövs inte.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men putsen är väl mineraliskt målad med KC- eller silikatfärg? Den färgen tål vanligen Klorin utan att blekas. Någon skrubbning behövs inte.
Bra fråga.... inte så insatt men vet att detta har använts... ingen målning efter det utan det skall då vara ”färdigt”

http://atlas6.atlas.com.pl/en/produkty/grupa/127/9/68/758/ATLAS_CERMIT_ND
 
Claes Sörmland
Det verkar vara en kalkcementputs med kalksten som ballast. Samt någon typ av mikrofiber för att stärka putsen.
 
Undrar just vad det är för puts och färg egentligen?
Min erfarenhet är att (hydrauliskt)kalkbruk med silikatfärg inte är det första som möglar.
 
M MagHam skrev:
Undrar just vad det är för puts och färg egentligen?
Min erfarenhet är att (hydrauliskt)kalkbruk med silikatfärg inte är det första som möglar.
Ja jag vet tyvärr inte mer än den länk jag lade upp... men vad kan jag göra?
 
T tysken skrev:
Ja jag vet tyvärr inte mer än den länk jag lade upp... men vad kan jag göra?
Det är inte målat m silikat efter putsen.
 
Vad jag fått reda på under dagen finns inte så många alternativ. Spruta på Grön Fri. Eventuellt borsta lätt utan att skada ytan. Vid behov måla efteråt m silikat ... mycket jobb blir det... och inga garantier att det blir bra...
 
F
Jag hade kört på bensalsaltensid med andningsskydd och en billig ryggspruta. Det är koncentrerat så det får blandas till lämplig blandning.

Jag har använt det på tak, puts på leca (omålad puts) betong markplattor, impegnerad trall som varit grön, husfasad.

Har funkat fantastikt bra men håller inte lika länge som det påstås på hemsidan. Dock drygt då det är superkoncentrerat och påläggning är superenkelt, ingen borstning och absolut ingen sköljning efter det är pålagt. Värt ett försök både med tanke på pris och arbetsinsats.

http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-1-liter.html
 
P
Har liknande huskonstruktion. Samma problem för 2,5 år sen med kraftig påväxt av gröna alger framför allt på norrsidan. Köpte en 5l dunk med bensaltensid. Spädde 1:30 dvs ger 150 liter. Duscha på torr fasad med ryggspruta. Inget gnuggande eller skrubbande. Redan efter ett dygn var mycket av påväxten borta. Efter ett par veckor var allt borta och min putsade fasad var gul igen. Galet bra. Gav 1500kr, etsar inte så får du på fönsterglas, bleck etc så händer inget.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
P PåLandet skrev:
Har liknande huskonstruktion. Samma problem för 2,5 år sen med kraftig påväxt av gröna alger framför allt på norrsidan. Köpte en 5l dunk med bensaltensid. Spädde 1:30 dvs ger 150 liter. Duscha på torr fasad med ryggspruta. Inget gnuggande eller skrubbande. Redan efter ett dygn var mycket av påväxten borta. Efter ett par veckor var allt borta och min putsade fasad var gul igen. Galet bra. Gav 1500kr, etsar inte så får du på fönsterglas, bleck etc så händer inget.
Jag kan inte med ord beskriva hur förbannat nöjd jag är att du är 3 tiondelar slappare i avtryckarfingret än mig. :rofl:
 
Stort tack! Jag lär prova när det blir varmare ute. Skyddade ni någonting förutom er själva? Rekommenderad spruta? Från balkongen når jag kanske hela norrsidan om jag har långt skaft
 
F
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.