Fasad
Adisa: Tack för era svar! Min första tanke var att montera distanser som ni föreslagit. Sen fick jag höra att det skulle va bättre med plåt. Tror ändå jag kapar fasaden och sätter bärlinan i grunden. Ska man ändå ha distanser mot grunden om jag har plåt? Läppen på plåten, ska den vila mot trallen eller hänga fritt med typ 5mm luft?
buspojken: Innan ja bytte fasad på min kåk så testa ja köra fog, målade sedan för att de skulle få stå 1 Max 2 år innan byte, men de såg ut som skit efter väldigt kort tid, så undvik fog
Hanaa-albert: hej ! Vi håller på med isolering på vårt, vi köpte Rockwool västkust skivor, efter köpet så säger de att det går inte att putsa på de skivorna!! Stämmer det? Tacksam för ert svar eftersom det är så svårt att få en riktig förklaring till varför det inte är rätt skivor för oss !!
FixarLars: Hm, tack för info och synpunkter! Bra rapport från SP som dock tycker att man inte ska måla på bräder med blåträ och som förordar att man tar död på allt innan man målar. Kan förstå det när det gäller olje- och alkydfärg (akrylfärg använder jag inte) men med slamfärg tror jag att det viktiga är att fasaden får bra möjligheter att torka ut mellan slagregnen mm. Har tagit till
Huskomling: Är nog jag som är novis och uttryckt mig konstigt i tidigare inlägg så här ser det i alla fall ut idag.
Fel av Åke: Jag skulle göra som du skriver i sista stycket, skrapa loss det som sitter löst, grundmåla och därefter täckmåla.
KnockOnWood: Här är vad jag målat mitt hus med. Det har liggande Z-panel och byggdes för sju år sedan: [bild] http://www.jotun.com/se/se/b2c/products/exterior/demidekk/?gclid=Cj0KEQjwhMjKBRDjxb31j-aesI4BEiQA7ivN-HTUHjGckdOAKU2A49YpeoWhRQpY4pFebEwn3vWVsCAaAk488P8HAQ Det är akrylat med lite alkydolja. Lika viktigt som toppfärgen är nog att trät först är ordentligt grundat på rätt sätt.
justusandersson: Byt plåtarna mot ett material som har längre hållbarhet än plastbehandlad galvad plåt så slipper du tänka på detta problem någonsin mer. Det mest optimala är Rheinzink eller liknande. Håller i hundra år. Den korrekta benämningen är vattplåtar. Förr täckte man vindskivornas överkant och takteglet med något som kallades vattbrädor. Det går jättebra att måla galvad plåt men
justusandersson: Att det bara är fasadtegel ser man om inget annat så på förbandet som är ett vanligt löpskift. Något annat skulle för övrigt vara ovanligt med tanke på byggåret. Även om teglet bara skall bära sin egen vikt vore det ju tråkigt om det trillade ner under tiden, så stämaning rekommenderas. En halv sten är för dåligt upplag. Gör det bra så att det håller.
morion: Tack för era svar, det blev inte hemskt snett ändå så det går att fixa dugligt snyggt utan jättemkt krångel då vi ändå ska vitmåla teglet..
nino: Nej ok ja då är det ju en annan femma som jag inte har nåt svar på
Anders214: Ankarmassa verkar mer tilltalande tycker jag, får kolla upp det där med lasterna.
Alko: Men dåså, mjukare bruk på hårdare, precis som det ska. Lite ovanligt bara att dra ner fasadputsen så långt.
Bob-TheBuilder: Jag fick tag på vår besiktningsman :) på en helg/semester, väldigt hyggligt. Tegelfasader utan öppna fogar är inget som behöver en särskild anmärkning. Tanken med de öppna fogarna är att det ska kunna rinna ut vatten där vid väldigt häftigt slagregn OM vatten lyckas tränga in genom tegelfasaden. Grundidén är helt ok men i praktiken är majoriteten av dessa dräneringshål
13th Marine: Har varit uppe tidigare i tråden, men Hagilab har också en spruta. http://www.hagilab.se/shop/ 1250inkl moms tror jag den kostar.
thomas33: Du har rätt, med lite tålamod och noggrannhet gör du det själv. Lagom helgjobb att ta ett fönster i taget.
Stadsfiskalen: Du tar dit en expert på området, förslagsvis en murare. De fogar sprickan och ser till att skadan inte förvärras.
justusandersson: Skylift är säkert billigast, och med den begränsade höjd som det är fråga om räcker det med en variant som man får dra efter en normal personbil. Skall man göra ett mer omfattande arbete som drar ut på tiden är det bäst att bygga en ställning. Då bygger man ett torn på vardera sida av verandan och lägger tre plankor mellan tornen och sätter upp en bräda som räcke. Det finns
SBH: [citat] beror ju helt vad för skada som gjort det. laga temporät
Drburr: "Korsvirket" hade jag slagit bort och bränt för att sedan begrava i ovigd jord. Men för att svara på frågan med ett "mja". Verkar väggen fuktig runt virket? Har puts lossnat runt det? Isåfall är svaret ja, det kan dra in fukt. Det kan även sitta så pass skyddat att det funkar. Angående bilden kan du sätta ångspärr, vindskydd såsom glespanel eller utegips etc. sedan någon skiva,
heimlaga: Jag har sett många varianter av den operationen som Stadsfiskalen föreslår. En del både snygga och hållbara. En del misslyckade konstruktioner som leder in vattnet bakom fasaden. En del anskrämligt fula. Sätt tid på att göra rätt så blir resultatet bra och så kanske fasaden håller 50 år till. Annars är det inget problem att kapa av enskilda bräder en halvmeter eller meter upp och
fredand44: [citat] Tackar för svaret! Då jag ännu inte hunnit börja med detta var ditt inlägg mycket intressant!
Drburr: Du bör grunda teglet med weber rödgrund eller liknande, sedan näta fasaden. Därefter putsbruk C, b går också för sig på tegel. Vattna så in i h***ete både före och efter alla påslag. Och tvätta fasaden ren från eventuell mossa och alger först
JohanLun: [citat] Fast problemet var ju just att andra färger är för täta, de funkar i teorin men inte i praktiken. Precis som med enstegstätade fasader, bara att där har "bluffen" avslöjats. Men, alla de olika alternativen har ju för och nackdelar - det viktiga är ju att man är medveten om dem. Vad kostar säg 30 års underhåll med vattenburen akrylatfärg? Jag förstår att första
Zitah: Min sambo har nu hittat gamla papper från när huset byggdes och där står det att teglet är frostbeständigt! nu är vi dock insnöade på puts, som är snyggt men dyrt också.. Äh, det projektet får vänta så får vi känna lite men känns gött att möjligheten finns att måla!
Bernieberg: Då borde det inte vara några bekymmer att få plats att ansluta mot fasaden (även om golvnivån hålls samma som inne) om det inte ska bli något jättestort bygge. Det blir nog trångt med pannor då det bygger en del i höjd och behöver hyfsad taklutning men bandtäckning funkar ju ända ned till 6 grader lutning (1:10) och är dessutom fint på en farstukvist.