Fasad
hempularen: Det var ju just detta att man skulle grundmåla med täckande färg, jag tycker låter konstigt. För övrigt har det kommit moderna täckande fasadfärger som inte heller skall ha grundfärg under. Tänker exempelvis på Caparol.
Conny Svitzer: [citat] Problemet med förstugan är inte den egentligen utan när man kommer in, detta är den gamla bakdörren förra ägaren gjort om till huvudentre så där är inte så mycket till hall. Det går inte att stå 2 pers samtidigt som tar på sig ytterkläder, därav den tanken att bygga in förstugan :) Nuvarande vägg konstruktion är en märklig historia i sig, där sitter 100mm Isolering
Creekville: [citat] Tanken är att göra detta i samband med takbyte och i efterhand (några år) senare inreda vinden
Oldboy: Det intressanta här är väl hur väggkonstruktionen ser ut i just TS hus? Ser ut att vara ett nyare hus så förmodligen känsligare byggt, men alla hus byggs så att just inträngande fukt utifrån ska kunna torka ut. Blåst får vatten att gå/krypa/rinna åt alla håll, även uppåt. Minsta lilla springa el spikhål räcker. En träfasad med lockpanel är aldrig vattentät under sådana
Vesslan666: Om du har väderutsatt hus med dåligt tak utsprång så bör du absolut ha överbleck. Dock undvik att montera på eller såga in i panelen. Försök att få in plåten bakom panelen som en vanlig dropplåt.
SpackelFredrik: Har Mexitegel ( halvsten ) som jag målat med Silikatfärg. Målade den för att tidigare ägare kladdat så förbannat på teglet när dem målade panelen. Jag borstade av den och körde Beckers Silikatbinder 1 gång, sedan Silikatbinder och Silikatfärg 50/50 och sista gången Silikatfärg. Detta gjorde jag 2002 och har inte behövt skrapa eller fixa nåt sedan dess.
GoForIt: Nej, jag menade typ en sådan här
TF83: Absolut ingen fara alls :) Vart bara nyfiken hur du menade då det häromkring är bra vanligt som sades med denna typ av panel som är faluröd, och eftersom det är olika överallt så kan det ju mycket väl vara som så att det i andra delar färgsattes på helt annat vis, här är det bondvischan så i princip alla kåkar är röd, förutom någon som har gult eller vitt hus :P Hur som haver
smurfen72: Det var ju det jag skrev att det var normal inkoppling. Med slang hela vägen med rör utanpå genom väggen blir det mindre skarvar och bör bli säkrare men är inte godkänt.
GoForIt: Hej, och välkommen.. Är denna yta helt utsatt för väder och vind, eller skyddad av tak? Tittat på sockelskivor typ Steni?
RoBo: Jag hade nog sågat där Liteavvarje ritat men även vid nästa regel till höger ser lite bättre ut med skarverna lite isär. Förutsatt att det inte är en skarv direkt bredvid där.
marrol899: Hur kan man reparera lös mexitegel? Håller på att renovera vinden, var lite ”vårdslös” när jag skulle riva ena träväggen. Så nu är delar av fastedan över fönstret löst. Ca 50 cm högt (till nock) och 120 cm brett som delat på sig i två delar och fogen har spruckit emellan. Det sitter fortfarande kvar på huset men är löst Hur kan jag fästa tegelfasaden i träväggen? Vilken
princip: Tack för svar och tips. 220 är inte fy skam det heller. Planerar att spika med pistol och 90-spik.
magicm: [citat] Hehe ja det var något sånt jag tänkte från början. Tycker ju det bör räcka. Ska kolla med putsfirma. De flesta vill/har dock inte tid med småjobb...
basseman: Valbo trä har många profiler som går att beställa till din lokala byggfirma
mamawi: Håller på att bygga ut och har stött på ett par frågetecken i samband med att väggarna snart är klara för putsning. Tillbygget är i lättebtong (H+H) och det är tänkt att fasaden skall vara mörkgrå i kulören RAL 7016 (Antracitgrå) Är det någon som har ett bra förslag på hur man kan uppnå detta resultat, helst utan plastfärg. Tanken var tunnputs, men det är mindre viktigt,
Liteavvarje: Linolja i sig själv är självantände vid anhopning men i utspätt format är det ingen risk
GoForIt: Man får ju försöka den befintliga väggens uppbyggnad efter bästa förmåga. Normalt sett är det ju utifrån ytterpanel > luftspalt > vindfolie > isolering > ångspärr > innerbeklädnad
Jonatan79: Dåligt omrörd "färg" gissar jag, blanda en ny liten sats och stryk på.
Liteavvarje: Det går ju att prova med någon mjukfogsmateriel , en del av dom är målningsbara , men är tveksam om hur det går , och dom kommer nog att synas då en annan struktur blir i sprickan
BirgitS: Om man är osäker är det sällan fel att hålla nere antalet färger, två olika röda (väggar resp. tak) samt en kontrasterande för allt annat brukar funka bra. Är det inte så det är på fotot och det ser ju bra ut.
Liteavvarje: [citat] Det normala är att spika rakt in , då kan dom komma ut , troligtvis vrider sig panelen lite och lyfter ut spiken , i bland går det fort och ibland tar det tid , men det är mellan sommar vinter som det rör sig , bara till att purra in dom igen , eller ta ut dom och spika snett
Pagno: Kommer ihåg denna tråd, skrattade som en tok, många trodde att ts skojade, tyvärr var det nog ingen fiktiv historia. Tråden är minst två år gammal, borde ha hänt lite.....
Robert-san01: Hella från Österrike har mycket bra jalusier och de har modeller som är byggda i kasett så de skall gå montera helt infällda ovan fönstren. Givetvis motoriserade och de har även modeller med isolerade lameller som går att öppna delvis osv. Vet dock inte om de har någon distributör mot privatmarknaden, de jag jobbade hos som sålde Hella jobbade bara mot kommersiella marknaden.
goodyear77: Hej på er, tänkte bara skriva en liten uppföljning och meddela att jag nu har målat panelen med 2 strykningar; efter första strykningen så ville jag inte riskera att behöva tvätta innan lager 2 (eller eventuellt behöva måla 2 strykningar igen ) så jag bet ihop och målade ett lager till. Fick tipset att hyra skylift (en släpvagnslift räckte för mig) för att nå överallt där jag
Tomture61: Målade mitt hus 2008 med Alcros färg Bestå , oljade in ändträ + Bestå grundfärg (+panelen var redan grundad från fabrik) + 2 lager Bestå topplack. Vad jag märkt är att på norrsidan ! har färgen börjat krita lite. Målade huset rätt omgående när det kom / var färdigbyggt. Annars så ser det bra ut.
Johan Gunverth: "ES-metoden" tar ju bort det gamla färgskiktet helt, så att det blir trärent. Frågan är hur mycket det kostar och hur lång tid det tar att rensa på det här sättet. De seriösa färgrensingar jag har sett på träfasad med oljefärg har uteslutande använt IR.-värmare som SpeedHeater. Vad har du för färg idag?