17 965 läst ·
4 svar
18k läst
4 svar
enkelfaspont eller dubbelfaspont? bäst ur fuktsynpunkt? Vilken flagnar minst?
hej!
jag står i val av panelbyte på mitt hus. men vilken av dessa två brädtyper står bäst pall för fukt?
jag har nämligen hört att dubbelfasponten kan börja flagna lättare eftersom den har en extra hyvlad yta nertill? vad är rätt?
jag står i val av panelbyte på mitt hus. men vilken av dessa två brädtyper står bäst pall för fukt?
jag har nämligen hört att dubbelfasponten kan börja flagna lättare eftersom den har en extra hyvlad yta nertill? vad är rätt?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra fråga!
Jag diskuterade detta med min arkitekt när vi byggde nytt, och vad jag minns fick jag lite stöd för min teori (kommer senare).
Men först tror jag att du har fel när du säger att enkelfassponten inte är hyvlad på undersidan.
Det är den. Enda ytan som inte är hyvlad utan "finsågad" är yttersidan.
Nåväl, min teori:
På enkelfassponten stannar regnet som droppar på den nedre, horisontella kanten.
Och sugs upp och fuktar träet.
På dubbelfassponten kan regnet rinna ner på de sneda ytorna,
så det blir mindre väta som stannar kvar på brädorna och ställer till elände.
Det mesta rinner alltså av.
Men, som sagt det är bara en teori.
Har aldrig sett någon seriös forskning i ämnet.
Fast jag använde så kallad Z-panel, inte dubbelfasspont.
Den är falsad och inte spontad.
Lite bilder (tydligen i ordningen Z-panel, dubbelfasspont och enkelfasspont):
Jag diskuterade detta med min arkitekt när vi byggde nytt, och vad jag minns fick jag lite stöd för min teori (kommer senare).
Men först tror jag att du har fel när du säger att enkelfassponten inte är hyvlad på undersidan.
Det är den. Enda ytan som inte är hyvlad utan "finsågad" är yttersidan.
Nåväl, min teori:
På enkelfassponten stannar regnet som droppar på den nedre, horisontella kanten.
Och sugs upp och fuktar träet.
På dubbelfassponten kan regnet rinna ner på de sneda ytorna,
så det blir mindre väta som stannar kvar på brädorna och ställer till elände.
Det mesta rinner alltså av.
Men, som sagt det är bara en teori.
Har aldrig sett någon seriös forskning i ämnet.
Fast jag använde så kallad Z-panel, inte dubbelfasspont.
Den är falsad och inte spontad.
Lite bilder (tydligen i ordningen Z-panel, dubbelfasspont och enkelfasspont):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag vill ta upp frågan igen här. Finns det någon fördel eller nackdel med dubbelfas eller enkelfas?
Jag tittade på två hus (ett med enkelfaspaneler och ett med dubbelfaspaneler) efter det regnade. Det stämmer att vattendropparna hänger på horisontella ytorna under enkelfaspanelerna. Å andra sidan kunde jag inte se en tydlig skillnad av vattenmängden som fanns på de två typer. Jag undrar om en 90°-kant på enkelfaspaneler kan slita lättare..
Jag tittade på två hus (ett med enkelfaspaneler och ett med dubbelfaspaneler) efter det regnade. Det stämmer att vattendropparna hänger på horisontella ytorna under enkelfaspanelerna. Å andra sidan kunde jag inte se en tydlig skillnad av vattenmängden som fanns på de två typer. Jag undrar om en 90°-kant på enkelfaspaneler kan slita lättare..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror att det spelar väldigt liten roll, vilket man väljer.
Det är säkert annat som skiljer mellan husen som är viktigare
Välkommen till Bygga Hus-forumet Marvin123!
Var i landet håller du till? Länkar till husen till salu?
Det är säkert annat som skiljer mellan husen som är viktigare
Välkommen till Bygga Hus-forumet Marvin123!
Var i landet håller du till? Länkar till husen till salu?
Valde liggande Z panel till mitt hus.
Tror att det viktigaste är att måla med en kvalitetsfärg, hålla fasaden ren från allehanda främmande saker såsom fågelskit, spindelbo, barr och sand/jord stänk i nedankant.
Följer du detta så spelar det ingen roll om du väljer enkel eller dubbelfasad.
Tror att det viktigaste är att måla med en kvalitetsfärg, hålla fasaden ren från allehanda främmande saker såsom fågelskit, spindelbo, barr och sand/jord stänk i nedankant.
Följer du detta så spelar det ingen roll om du väljer enkel eller dubbelfasad.
Klicka här för att svara