Fasad
Major_D: Tack för infon. Det var ett lite mer motiverat svar då många här bara gissar och aldrig gjort nått liknande.. Låter nästan som jag ska dra ner allt då. Det är ca 180kvm väggyta det handlar om.. Vad hade du då rekomenderat för vindskydd? Jag själv hade tänk vanlig svart vindpapp?
brasklappen: [citat] Ja, det är väl det som vore mardrömmen om det hände. Träpanel hade ju gått men det är ju ett jäkla jobb så det hade inte alls varit roligt. Puts eller slamma hade jag föredragit.
MagHam: Jag har två hus.. Ett putsat med hydrauliskt kalkbruk (tjockputs) målat med silikatfärg. Det andra fritidshuset har sidiplattor målade med utomhusakrylat. Det första har inte tillstymmelsen till påväxt. Det andra måste snart tvättas och målas om igen, för där trivs mikroberna jättebra.
Anna_H: Tänker du att plåten ska vara utanpå? Så kommer vattnet att rinna på väggen och in bakom plåten. Väggen ska hänga över plåten.
Herr_Per: Verkar just nu vara tunnt med utbud på blocket men kanske ska avvakta om ngt dyker upp där, annars får jag köpa nytt. Vill vara redo för målning när vi går in i maj.
MagHam: Jag skulle försöka mjukfoga sprickan i o m att den är i hörnet. Sen... överlappande armeringsnät ev i flera lager är det som gäller vid putsning. Så det är fel utfört från början.
Liteavvarje: Sågar du ur träväggen så är det nog ingen fara , men tegelväggen måste du avlasta i överkant på hålet , sen möjligt att tegelväggen är ankrad träväggen för att inte falla ut på jämna ställen Men allt måste ses på plats av någon med kunskap för att bli bra
Stefan N: Det är ju inte av dom bättre lösningarna, och som du ser börjar fogarna gå sönder också.
justusandersson: Bakom putsen finns med säkerhet ingen isolering. Den enda originalisolering som finns är troligen bara själva plankstommen i sig, 50-75 mm massivt trä. Det motsvarar 16-25 mm mineralull.
Krillepersson: Hej, Jag går i tankarna om att ge mig på att putsa om en mur med tegelstomme. Jag har läst på lite om putsning och ”snöat” in mig på Finjas produkter. Jag har tänkt följande och skulle gärna vilja ha lite feedback och tips från någon som har erfarenhet av detta? Först börja med att göra rent muren ner till teglet, se över fogar osv. Börja med Finja Grundningsbruk A ( Tj: 3-4
Otsef: Har du kollat med värmekamera? Kan du göra ett litet hål bakom en tavla där du kan skicka in en snake-kamera?
findus42: @mikjhr har vettigast förslag hittills. Kanske jag skulle spika på några skivor oljehärdad masonite istället för att slippa klättra upp och ner resten av vintern och lappa ihop sönderblåsta presenningar. Till våren kan du byta ut panelen från fönstret ända upp till yttertaket så att du slipper generalskarven. Isoleringen med sömmar hör till den äckligaste som finns. Någon gång
sinuslinus: Då är det ju bara att ta fram spaden.
Blwrgrl: Sen om det är 2-glas fönster(fasad d oxå :)) så kan jag tipsa om ett billigt sätt att få mindre drag. Man sätter in en PET glasklar skiva emellan så cirkulerar luften långsammare inne i ruta. http://www.stocksundet.se/egensida/isolera-2-glasfonster/107
jowal: Hej! Har köpt ett fritidshus från 1965 med mexitegelfasad. Tyvärr är huset undermåligt isolerat, så vi måste ta ner den befintliga fasaden och tilläggsisolera utåt. Stommen består av 200 mm lättbetong och mexiteglet är 60 mm. Grundstenen livar med fasadteglet. Tar vi bort teglet finns det alltså kvar en 60 mm-klack. Vi skulle behöva råd kring hur vi på bästa sätt kan
useless: Är det bakom en panel så ska det inte samlas så stora mängder vatten att det blir nåt problem. Största problemet är väl snarare tvärtom - Att det kommer ut varm och fuktig luft genom hålet så att fukt kondenserar på den kalla panelen. Men tätar du hålet med nån fogmassa så är ju risken obefintlig plus att du slipper kalldrag.
Lasson83: [citat] Tyvärr blir det nog något ”slitet” efter ett tag. Vi bor vid havet o vår fasad får ta mycket stryk. Vi körde med STO system
alacs: har du inte redan löst det så har fasaddekor.se Black Fridaypriser i morgon, fredag 24 november.
SHrimp: Ok. Är det NÅGON som har erfarenhet eller vet någon som har ett trivselhus med ventilerad putsfasad?
justusandersson: Du skall givetvis aldrig borra i annat än i en horisontell fog.
claes_g84: [citat] Läste visst på falu vapen rödfärg och inte fasadfärgen.. Ska kolla på den! Däremot gillar jag färg med lite glans i.
MagHam: Dalablå är snyggt ihop med falurött
teamlundver: Fortsätter min frågelåda för puts. Vi kommer välja tjockputs. Vilket bruk ska vi putsa med innan nätning? Vilket bruk ska vi putsa med efter nätning? Vilket bruk ska vi ha på insidan av ytterväggarna sedan? Övriga innerväggar är osb+gips.
KnockOnWood: [citat] Jag säger detsamma, med eller utan touch. Såga ut i plywood, brädbitar, cellplast, spånplatta eller vad som helst. Behöver inte kosta något förutom några drag med målarpenseln!
Robert1234: Hej! Jag undrar om det finns ett nyckeltal för att beräkna pris på en ny 2stegs "luftad" putsfasad? (slät) totalt yta kvm är ca 275kvm inkl inpregnerad skivor + isolering + nät + själva putsen inkl montering och typ allt? samt tar gärna tips på 2 bra firmor som utför fasadrenoveringar med garanti på Lidingö. vore jätte tacksam för svar! MvhRobert
Jesper N: vårt hus byggt 2006 med enstegstätad fasad fick 2014 ny tvåstegs fasad (efter fuktmätningar visat skyhöga värden i enstegstätad). Vi valde KNAUF P-märkta ventilerade fasadsystem, och fick av KNAUF en rekommenderad hantverkare. Vi var nog att dokumentera alla steg och material som användes vid renovering, allt enligt KNAUF systemanvisning. Redan andra sommaren noterades sprickor i fasad
KnockOnWood: Ser ut att vara lite dansk stil. Där har de ju ofta byggt utan takutsprång. Kanske inte så käckt i ett regnigt klimat, då fasaden inte skyddas för något regn. Vad man skall titta efter vet jag dock inte. Äkta skåningar kanske har några idéer?
Stefan N: Det är väl inte mexi du har? Skulle blåst av med högtryck sen nätat med putsnät och kört grundputs sen slätputsat med putsbruk C. Sen kalkfärg. Finns ju olika system och olika firmor känner ju sig bekväma med olika saker.