Byggahus.se
S
shadowfire: [citat] oh, är det 20mm på underblecken? Tack för info!
4 svar · 2,9k läst
J
jkarlberg: 145 mm z-panel två skruv gjorde jag
8 svar · 12,8k läst
·
H
Helioz: Det enda sättet att putsa c-bruk på lertegel är genom att använd armeringsnät, annars håller det inte. Hade inte nätat småskador (mindre än 0,5x0,5 meter) utan använd istället kalkbruk som du tänkt. Det passar mycket bättre till lertegel.
3 svar · 5,1k läst
D
dymlingen: Jag ska bygga ett garage och har svår beslutsångest om vilken fasad jag ska välja. 1. Puts på ventilerad trästomme 2. Puts på murad leca-stomme 3. Liggande träpanel på trästomme Jag har en stram budget och har tänkt göra allt arbete själv. Därför ligger alternativ 3 närmaste eftersom jag vet hur det ska byggas och har gjort det förr. Bostadshuset är ett stenhus med putsad fasad,
0 svar · 1,8k läst
P
pbol: Hej! Inne är det inte helt färdigt, det syns på bifogad bild (bilden är 90grader fel). Nej jag använder inte foder. Jag kör gips, spacka, slät väv och sedan måla. I botten använder jag färdigmålat foder som fönsterbräda. Vill minimera och få så "rent" utseende som möjligt. [bild]
27 svar · 18,7k läst
·
V
Vineyard: [citat] Vi fick besiktningsprotokollet från mäklaren, och det visade på att det hade förekommit en del sprickbildning främst kring fönster. Detta hade dock hustillverkaren åtgärdat (dom hade alltså enbart fixat putsen inte kontrollerat att det hade kommit in fukt). Så nu har vi bestämt oss helt för att släppa detta hus, och kolla vidare. Tack till alla som har skrivit i tråden!
15 svar · 20,1k läst
B
brumbjorn: För att sprida skarvarna kanske blandade längder är bäst. Har du bara en längd kommer du att samla ihop skarvarna på de långa sidorna. Med tanke på hur mycket korta bitar du får bredvid fönstren blir du nog av med det mesta korta. Att ställa upp en tabell och lägga ihop olika längder till lämpliga bitar förutsätter att du kan hålla reda på detta på byggplatsen, genom att märka
1 svar · 1,7k läst
·
J
johan ivarsson: Skulle aldrig köpa ett hus med så mycket sättningar utan papper från ingenjör att problemet är löst. Om dom lagat det för 25 år sen varför är sprickan inte i fogad? Man ser att dom fogat i den en gång sen har det spruckit igen så inte säkert problem är löst och kan kosta ohyggliga summor åtgärda.
2 svar · 7,3k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Någon slags papp eller vindduk bör du nog sätta. Hoppas du får flera svar!
1 svar · 1,2k läst
C
cecar33: [citat] Men oavsett, så är det den som sålde huset till nuvarande ägare som har säljaransvar för huset i 10 år ingen annan. Vem som har byggt huset är helt utan värde för nuvarande ägare eftersom byggaren inte har något ansvar mot nuvarande ägare.
6 svar · 3,0k läst
I
isolde: [citat] Så sant som det är sagt! Incidenten med takutsprånget visar bara hur mycket tankeverksamhet de lagt på projektet. Håll oss gärna uppdaterade.
10 svar · 2,8k läst
C
Credde: Har du fått in några offerter? Jag sitter med samma utmaning och har fått in än så länge två offertar på att byta till ventilerad fasad (520 kSEK excl. ROT) och till en tegelfasad (436 kSEK excl. ROT), både tycker jag är dyra! Har inte tittat på Leca än men idéen verker bra. Mitt hus är 138 kvm i 1½ plan, fasad arealen är 135 kvm (113 kvm med fradrag från fönster och dörrar).
4 svar · 3,4k läst
C
corre: Minerit heter den moderna ersättaren, efter målning ser man ingen skillnad på ytorna.
2 svar · 1,9k läst
E
eviljava: Jag har använt Tinova VX för ca. 3 år sedan. Jag har inte sett några tendenser till mögel ännu. Men det kanske är för tidigt att säga? Än så länge ser det i princip "nymålat" ut. Skillnaden mellan VX och VX+ skall enligt uppgift endast vara torktiden. Min personliga känsla är att det borde vara bättre med längre torktider, eftersom färgen då får möjlighet att dra in djupare i
1 svar · 5,0k läst
N
Nerre: Det finns inga "liknande" program som är gratis.
21 svar · 6,4k läst
·
T
TurboTouring: [citat] Tror dom avslutat färgtestet, eller har det kommit ut något nytt i år?
10 svar · 2,5k läst
B
BMW fahrer: En skicklig murare är det jag tycker du skall prata med - en som kan materialen och är van att jobba med dem.
3 svar · 1,2k läst
H
huggan: Men nu tror jag att dom slutat sälja pigmentet som ligger till grund för Falu rödfärg. Så enda sättet då är att köpa orginalet som dom prishöjt rejält på några få år.
21 svar · 3,1k läst
V
viktorj: [citat] Hade väll vart bättre med liggande isåfall
9 svar · 22,2k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ja, följa upp skorstensplåten borde bli snyggt. Att hitta en vit nyans som funkar går nog inte, särskilt som kanterna redan är så tunn, blir det olik vita nyanser syns de inte alls och huset tappar helt karaktären. Men på sikt antar jag att plåten ska bort, eller?
2 svar · 5,2k läst
·
L
lärlingen: Hej Jocke, Tack för de inspirerande bilderna! Så här några år efter att du målat huset undrar jag om färgen fortfarande är fin eller om den blivit t.ex. flammig. Dessutom undrar jag om det är typ denna grund/färg du använt http://www.beckers.se/produkter/utomhus/putsfasad-betong/silikatfarg/. MVH
3 svar · 33,2k läst
L
lärlingen: Hej, Jag funderar på att måla mitt mexitegelhus. Jag gick därför in här för att se om någon vill dela med sig av sina erfarenheter. Så här fyra år efter att du målade husen undrar jag om färgen fortfarande är fin eller om den blivit t.ex. flammig. Dessutom undrar jag om det är någon specialvariant av färg du använt eller en så att säga bara vanlig silikatgrund respektive färg
10 svar · 9,8k läst
·
J
jkarlberg: Tack för svar! Lägger isoleringsreglarna liggande, sen kommer läkt 10x48 Har för mig jag läste nånstans att man inte skulle ha trallskruv till gran? Isoleringsreglarna kommer skruvas rakt in i stommen 95 mm reglar. Tack för svar!
5 svar · 2,1k läst
N
nikke: Är det ingen som kan ge lite råd? Hjälper det att lägga en extra vindväv på utsidan innan den nya panelen sätts upp?Eller är det att kasta pengarna i sjön?
6 svar · 1,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Bry dig inte om färghandlarn! Vänd till ett företag som kan puts och kalk, exempelvis Målarkalk. Jag är själv en varm anhängare av kalk, men om ni tänker byta kulör på huset så får man tänka på att vartefter kalken vittrar kommer det gula lysa igenom och huset se solkigt ut, vilket skulle kunna luta åt silikat. Silikat ger annars i mitt tycke in mindre levande yta (jag föredrar
3 svar · 7,1k läst
J
jkarlberg: Så som jag fattade så kunde jag inte blanda längder då jag köpte mellanstruken panel. Det var delning och ställkostnad om man inte tog ett helt paket. Tog till slut 5.4m längder. Långsidorna är ca 2.55 höga, och under gavelspets 2.5 höga så blir nog inte så mycket spill.
4 svar · 1,9k läst
F
Fredrik Å: Hej I höstas fick vi vår sockel omputsad. Vissa partier var i bra skick och lämnades utan åtgärd. Nu ska vi måla hela sockeln .Silikat färg går inte att använda eftersom vissa partier är målade med okänd färg. Flugger har sin Facade beton färg som sägs vara diffusionsöppen.Om jag läser databladet står det "vattenånga sd=0.26" vad nu menas med det.är det tillräckligt
0 svar · 1,3k läst
F
Fantomax: Tack för alla svar, men finns det någon som kan bekräfta om det finns en vanlig ytterpanel(tre hyvlade, en sågad sida) med spont och utan fasningar? Inte den planhyvlade slätsponten. Hittade denna länk: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1485 Borde ju fungera utan lockläkt med? Mvh Jesper
6 svar · 6,8k läst
vojma
vojma: Man kan även köra med en bredare bottenbräda och ett smalare lock för att få en symmetrisk fasad.
8 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.