Slitna blå träbrädor på fasad med synligt ventileringsutrymme mellan brädorna och en vit vägg bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skall byta lite dåliga brädor och i nuläget ser det ut som på bilden, skall det vara en "passbit" nertill under "locken" ?tar inte det bort hela grejen med att det skall vara ventilerande?

Ursäkta en fåkunnig, men vad föreställer egentligen bilden?

Fasad, fasád?

Baserat endast på att det såg likadant ut på vårt hus, byggt 1983, så gissar jag att det ska vara så. Min teori är att klossarna är till för att hindra möss och annat från att krypa upp under locken. (Men i praktiken så hjälper det föga.) Det är väl öppet i ovankant så ventilationen blir nog tillräcklig ändå. När vi byggde om härom året så satte snickarna inga klossar utan istället satte de en perforerad plåtvinkel på den nedersta spikläkten för mössens skull. Musband är ju också ett alternativ med samma funktion.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ursäkta en fåkunnig, men vad föreställer egentligen bilden?

Fasad, fasád?
Jag har lyft på en bräda på fasaden för att kolla under

jac jac skrev:
Min teori är att klossarna är till för att hindra möss och annat från att krypa upp under locken.
Ja, såna här sätter man väl dit numera:
750_98JTHFOJXVN1.JPG

S
Kallas musstopp finns i lite olika varianter , men bör ha väldigt smala glipor , dom små liven är småååå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.