Jag har idag en stänkputsad fasad med en del sprickor i. Efter dialog med hantverkare verkar det som att jag står inför ett val, där jag ber om era reflektioner.

Alt 1. Reparera den stänkputsade fasaden och måla om den
Alt 2. Slätputsa hela fasaden och måla den

Vad är forumets syn på saker som:
- Hur mycket kommer reparationen synas i stänkputs?
- Om jag får fasaden slätputsad, kommer framtida lagningar att synas mer eller mindre jämfört med stänkputsad fasad?
- Blir slätputs bra (tänker på t.ex spackling av gipsskivor och vilken kvalités nivå som krävs och här pratar vi en hel fasad som man kommer att se i släpljus frekvent)
- Finns det någon skillnad på livslängd / påväxt av mögel eller annat som är viktigt att veta?

Ah, många funderingar. Ni med erfarenhet - vad är era reflektioner?
För information så är prisskillnaden som en bra semesterresa till medelhavet för familjen.

Bästa svaret

K
En slätputsad yta är lättare att laga med mindre risk för att det syns för en amatör, en skicklig murare kan få en stänkt lagning snudd på osynlig, under förutsättning att kulörerna matchar.

I övrigt så har en stänkputs större yta än en slätputsad och sägs vara mer "öppen" för andning. Vad det ger för praktiskt betydelse vet jag inte.. Finns många slätputsade kåkar som mår skitbra.

Hela grejen med ädelputser som t.ex stänkputsen är att dom är genomfärgade, dvs man målar dom inte i den bemärkelsen eftersom kulören redan finns i putsen. Om man skall färga av en stänkputsad fasad så är det att föredra att man stänker nytt tunt skikt med samma kulör utanpå hela den gamla fasaden efter att man gjort erforderliga lagningar. Detta gör att man bibehåller putsens alla fysiska egenskaper.

Båda putsena är mineraliska och icke organiska, det kan uppkomma röd-alger men det går att behandla bort enkelt. Så länge du håller dig till icke organiskt, dvs färgar av med stänkputs, kalkfärg eller silikat så har du inget i materialet som möglar. Risken för mögel kan uppkomma om du väljer en modern plastfärg som är organisk, det kan bidra till en del andra risker också om den är för tät.

Det tråkiga med kalkfärg/silikat på en ädelputs är om man har glimmer i putsen att denna försvinner bakom färgen och det krävs några säsonger av väder och vind innan den börjar framträda igen.

Tack för utförligt svar. Har nu efter mycket vånda bestämt mig för att laga stänkputsen. Ska oavsett bli väldigt skönt att få en snygg fasad igen i år..

K
Har du kommit någon vart? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.