Hej!
Då taksargen gjort sitt på 2 av sidorna är det dags att byta. Obehandlad panel, grundolja, grundfärg och svart Beckers Oljefärg V är inköpt.

1. Hur mycket ska oljas in? Hela framsidan, baksidan? Endast nederkanten?

2. Är det fel att även måla baksidan?

Tack för svar. Mvh Nicklas

• Ett litet fristående hus med ny obehandlad vit träsarg, svart tak och dörr, står inför målningsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips är att man kan även ta tex stenskivor, tex cembirt så minskar du framtida underhåll.

En del plåtbeklär även hela sargen.

Dock blir det ett annat utseende vilket du kanske inte vill.

Tack för tipset!

Har dock en annan byggnad på tomten med samma utförande, så vill behålla det som det är.

Någon annan med svar på frågorna?

Mvh Nicklas

S
Olja måla alla sidor på brädan innan du sätter upp den

Det räcker att måla utsidan av sargen/brädorna...Insidan är ju ständigt torr och fin och utsätts inte för väder och vind på samma sätt som utsidan.

Olika bud.

Om jag målar baksidan, stänger man in fukten med den färgen jag ska använda? En vattenbaserad oljefärg.

Om jag inte målar baksidan, är det ingen fördel alls att grundolja eller grundmåla den delen?

Mvh Nicklas.

Vanlig panel på huset målar man ju bara på utsidan och ej på baksidan.
Har likadan taksarg som dig byggd 71-72 är bara målad på utsidan och torr o fin på insidan.
Vet tyvärr inte hur den ska oljas men tycker väl att om den oljas ordentligt på den sidan som ska målas så borde det räcka.
Tror att om brädorna målas på alla sidor kan fukten stängas inne ...men jag är ingen målare så jag vet inte säkert.;)
Lycka till...:)

Jag hade grundmålat runtom men mellan- och färdigmålat endast det synliga. Att måla runtom är ett problem endast med plastfärg, typ akrylatfärg, men generellt lite onödig lyx.

Grundoljning kan man göra på allt (innan grundning) om man vill maximera skyddet men annars i första hand på utsatta stället som skarvar, kapade ändar etc.

Tackar för svaren! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.