Hej!
Då taksargen gjort sitt på 2 av sidorna är det dags att byta. Obehandlad panel, grundolja, grundfärg och svart Beckers Oljefärg V är inköpt.
1. Hur mycket ska oljas in? Hela framsidan, baksidan? Endast nederkanten?
2. Är det fel att även måla baksidan?
Tack för svar. Mvh Nicklas
Då taksargen gjort sitt på 2 av sidorna är det dags att byta. Obehandlad panel, grundolja, grundfärg och svart Beckers Oljefärg V är inköpt.
1. Hur mycket ska oljas in? Hela framsidan, baksidan? Endast nederkanten?
2. Är det fel att även måla baksidan?
Tack för svar. Mvh Nicklas
Vanlig panel på huset målar man ju bara på utsidan och ej på baksidan.
Har likadan taksarg som dig byggd 71-72 är bara målad på utsidan och torr o fin på insidan.
Vet tyvärr inte hur den ska oljas men tycker väl att om den oljas ordentligt på den sidan som ska målas så borde det räcka.
Tror att om brädorna målas på alla sidor kan fukten stängas inne ...men jag är ingen målare så jag vet inte säkert.
Lycka till...
Har likadan taksarg som dig byggd 71-72 är bara målad på utsidan och torr o fin på insidan.
Vet tyvärr inte hur den ska oljas men tycker väl att om den oljas ordentligt på den sidan som ska målas så borde det räcka.
Tror att om brädorna målas på alla sidor kan fukten stängas inne ...men jag är ingen målare så jag vet inte säkert.
Lycka till...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag hade grundmålat runtom men mellan- och färdigmålat endast det synliga. Att måla runtom är ett problem endast med plastfärg, typ akrylatfärg, men generellt lite onödig lyx.
Grundoljning kan man göra på allt (innan grundning) om man vill maximera skyddet men annars i första hand på utsatta stället som skarvar, kapade ändar etc.
Grundoljning kan man göra på allt (innan grundning) om man vill maximera skyddet men annars i första hand på utsatta stället som skarvar, kapade ändar etc.
Klicka här för att svara