C
Colds: Ser ut som likadana stenar som på min villa. Jag letar också efter ett 10-tal och håller ögonen öppna runt Gbg:-)
2 svar · 5,4k läst
·
P
Anonymiserad 144342: Jag kapade med ca 25 grader. Och med kapet hamnade panelen 10 mm under spikläkt. 2cm hade väl blivit perfekt men 1 är ju bättre än 0 Tack för svar
4 svar · 4,0k läst
R
Robert N: [citat] Det låter ju som en fiffig ide. Kanske man kan kombinera med att köra "låda". Tack
9 svar · 2,0k läst
garvin
garvin: Det är ju deras egen kulör. Är ju rätt lik gamla 0502-y. Men tror dom flesta större färgleverantörerna har den.
1 svar · 8,0k läst
OXYD
OXYD: [citat] Det svaret hjälpte säkert trådskaparen. Finns de som aldrig skulle vilja bo där du bor heller:cool:
51 svar · 25,2k läst
·
K
Klasklättermus: [citat] säkerligen bara transport grundat om den är grundad på något sätt. det ruttnar även om man grundoljor om man inte har en bra funktion med bra luftning.
10 svar · 2,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: "Dock har grannen bytt enstaka och han körde vanlig z-panel 22x120 och det funkade faktiskt....." Där ser man! Det är inte alltid så petigt på millimetern.
6 svar · 6,5k läst
·
davveno1
davveno1: När jag målade om betongsulan så märkte jag på nått ställe här och där att isolering tittar fram. Huset är byggt - 84, platta på mark med överliggande isolering. Bör detta åtgärdas på något sätt eller är det inget att bry sig om?
0 svar · 1,3k läst
·
E
etompau: En vanlig "thorsmanplugg" ska duga. Brun eller blå plugg beroende på skruvstorlek. Undvik slagborr om du kan. Kanske kan en bit maskeringstejp förhindra skador på ytskiktet när du borrar.
1 svar · 1,1k läst
·
PellePeps
PellePeps: Det är antingen stenar, eftersom det ser lite oregelbundet ut. Sprickorna beror på att det inte är tillräckligt med armering i putsen. Det bästa i så fall är att knacka bort det gamla och slå på ny puts med ordentlig armering.
3 svar · 997 läst
·
2
267np: Då kör jag på det. Tackar! (y)
2 svar · 867 läst
M
Mansson84: Tack ska kolla på detta
5 svar · 2,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Ser att du är ny medleml När du svarar på inlägg, kolla först när de är skrivna. Det inlägg du svarade på nu är två år gammalt.
5 svar · 5,7k läst
·
E
Ensomundrar: Tack för svar! Nej någon total borttagning av färg är inte aktuellt. Jag håller helt med, tänkte mest att man kunde få silikonhartsfärgens funktion på de ytor där akrylaten släppt.
2 svar · 3,1k läst
Anna_H
Anna_H: Ingen erfarenhet av sådant, men kan annars verkligen rekommendera vanligt grovsågat virke och slamfärg, det blir billigt och lätt att underhålla. Bara sopa fasaden och måla ett lager när färgen blir för dålig, hur ofta beror på vädret, vår framsida höll i 8 år, baksidan som är mindre utsatt har varit fin i 10 än så länge. Då har ni naturmaterial som inte riskerar att
1 svar · 1,5k läst
L
Lärospånet: Hej - kan du komma in i krypgrunden? Det kan vara så enkelt att man har målat grunden med en olämplig färg för att fusksnygga inför försäljningen - alltså med en färg som inte lämpar sig för betong. Den färgen bör nog avlägsnas då ändå eftersom den troligen binder fukt i grundmuren, förhindrar fuktvandring och därmed kan orsaka problem i krypgrunden.
1 svar · 2,3k läst
·
K
KlaraiSkåne: Jag funderar pa att köpa ett hus i Skåne och utsidan har en blandning av tegel och träfasad. Jag vill gärna sätta träfasad pa hela huset. Hur stor kostnad innebar detta och vad ar viktigt att tanka på i samband med detta? - Huset ar byggt 1970 och en del 1930 - Tegel ar rott och träpanelen svart. Allt ska malas vitt till slut!
0 svar · 1,1k läst
G
GG1: Fick det oväntade svaret direkt från Moelven nu att det faktiskt är Krusbodapanel... Huruvida det är en säljare som chansat eller om det stämmer låter jag vara osagt.
10 svar · 3,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag tror du förstod mig helt rätt, även om jag uttryckte mig otydligt. Din skiss ser mycket bra ut. Så skulle jag gjort.
5 svar · 6,1k läst
·
J
justusandersson: I princip finns det tre varianter, cementbruk, kalkcementbruk och kalkbruk. Uppräknat från hårt till mjukt. På bilden syns inget som skulle tyda på någon form av fuktskada. Försök ta reda på hur det ursprungligen är byggt. Årtal ger mycket information.
3 svar · 1,7k läst
·
M
malin_palin: [citat] Aha, det är så alltså. Hoppades vi skulle slippa det. Tack för svaret.
2 svar · 1,3k läst
·
S
sussens: [citat] Jag kommer såhär på en vägg, på en annan vägg (övervåning) kommer jag att limma fast tunna och breda plank (vet inte vad de heter men såg de på beijer när ja va där). Måla och allt kommer göras innan, dyckert pistol köper jag i veckan med lufttryck och en kompressor till den! Återkommer med resultat! :D
9 svar · 3,6k läst
M
Mattias1457: Hej! Har målat om på landet. Jag har använt Demidekk fönsterfärg för foder och gavlar. Den är halvblank. Nu tycker jag att det blir för glansigt när solen ligger på. Harmonierar inte bra medresten av träfasaden, som är målad med helmatt fasadfärg (Demidekk Ultimate Helmatt, som är akrylbaserad). Har ni några tips? Kan jag måla över med helmatt svart fasadfärg av samma typ som
0 svar · 2,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Mörkgrått föreslår jag. Åtminstone till vindskivor och hängrännor för att höra ihop med taket
1 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Så borde man tänka lite oftare!
5 svar · 1,7k läst
Ramnemark
Ramnemark: Gavelspets var ordet jag letade efter (y)
11 svar · 15,1k läst
·
H
heimlaga: Jag tycker de invändiga märkena ser ut som helt vanliga spikfläckar. Efterom spiken eller skruven når en bra bit in i isoleringen där det är kallare än inne så kommer spikskallen eller skruvskallen att vara litet kallare än inomhusluften och det i sin tur gör att ytan just där kan bli litet litet fuktig vid vissa väderlekar och så samlas smutsen där. Helt normalt på målade ytor i
1 svar · 3,2k läst
·
V
Vinbat: [citat] Hej Stefan, En målare föreslog att vi gör en strykning med täckfärg så fort det blir minimum 10 plus grader under dygnet och väntar några månader med annan strykning för träet kommer att krympa.
5 svar · 5,5k läst
·
J
JockeHX: [citat] Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till, den står helt fritt. Klart att man skulle kunna bygga en takutskjutnad från byggnaden som täcker trappan men jag vet inte om det hade blivit lyckat rent estetiskt. Är fukten ett problem även för silikatfärg?
2 svar · 6,6k läst
·
Mazen
Mazen: Som du själv skriver är det jätte svårt att se vilken nyans av vitt det är målat i. Kan vara en obruten lika väl som en bruten kulör. Åk till en färghandel och plocka på dig färgprovskartor på olika vita nyanser och jämför med verkligheten. För även ni får fram exakt ncs kod från tex en gammal färgburk så kan den nyans som nu är på staketet ha ändrats med tiden.
1 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.