M
Major_D: Isakare absolut det kan jag hänga med på att många olika faktorer spelar in. Men om man ser på din så var din timmer och hade inte mellanrum mellan yttre plank o inre plank.
6 svar · 4,4k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, det borde nästan va klart vid detta laget så här sju år senare.
11 svar · 43,2k läst
·
S
skutten11: Att fästa i trekanten eller inte , beror på om den ligger kvar i läge annars ett par pappspik i överkant så den inte kan vika sig ut , pappen ska gå upp så högt som möjligt När du ska skaffa nya plåtar som du måste , så köp inte på varuhuset , dom är för korta och har en vinkel 90 grader , titta på dom så ser du hur det är . Det är nästan omöjligt att få till brädorna i
10 svar · 20,2k läst
·
B
Boan: ja, nåt sånt tunnt skulle man ju kunna ta. troligtvis blir det 120 panel med 95 lock, har 120/120 på huset men det kommer nog se lite "tungt" ut på en friggebod. så det blir ju inte lika mycket luft bakom som på huset. sätter jag yttre isolering liggande så funkar ju 11mm läkt också bra som distans för luftning, men ska jag inte ha yttre isolering så måste det ju till en spikläkt
6 svar · 7,9k läst
H
Holmspel: Röstar på vitt! Matchar omgivningen oavsett vad du förändrar senare.
5 svar · 2,1k läst
·
L
Lenza: Jag kan bara intyga att husfix har inte på en utomhustrappa att göra överhuvudtaget. Det är alldeles för klent och ej tillräcklig tålighet mot frost på ytor som kommer ha snö och is på sig. Jag hade någon sådan där fixare före mig på trappan som som gjort så här, husfix + sockelfärg. Det höll inte en enda vinter. Problemen blev avsevärt mindre när jag tog A-bruk alltså ren
18 svar · 15,2k läst
·
F
F.Stjernspetz: Hej Jag och sambon har haft en murare som har lagat sprickorna och det som blev kvar efter en gammal balkong på vår putsade fasad med gott resultat. Jag är relativt säker på att det är kalkputs, men det ska jag fråga muraren om, och återkommer här. Nu kommer vi till själva målningen, om vi utgår från kalkputs Senast huset målades om var förmodligen någon gång på 60-talet, så
0 svar · 872 läst
·
S
skutten11: Bara skrapa ur och lappa i med putsbruk , enklast , inget fogskum det gnager dom sig i genom
1 svar · 2,9k läst
B
b8q: En ganska vanlig orsak är frostsprängning, att fukt stängts in i putsen pga för tät färg och sedan frusit. På putsade husgrunder bör man använda silikatfärg eller liknande färg som släpper igenom fukt. Du bör knacka bort all lös puts (och om det är någon tät plastfärg ta bort så mycket av den som möjligt också), sedan lägga på ny puts i skadorna (det svåra vid reparationer
3 svar · 1,6k läst
P
Anonymiserad 167288: Mitt fel. Leverantören tillåter även stålklammer.
3 svar · 851 läst
Stefan N
Stefan N: Det är väl troligtvis slamfärg.
1 svar · 736 läst
S
skutten11: En ide som kommer att fungera , klart det blir vått under trallen och plåten inte riktigt bra , men att välja mellan pest och kolera så är det ett lätt val
9 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: Limträbalkarna bör ha en plåttäckning på ovansidan med små droppbleck. Övriga sidor klarar sig med oljning. Väljer du svart plåt bör det inte störa intrycket. Koppar blir alltid snyggt i sådana sammanhang. Den åldras fint.
3 svar · 4,3k läst
J
justusandersson: Ytterligare en aspekt: Den nya panelen var norrländsk gran. Extremt tätvuxen med små rörelser. Hade nog stor betydelse.
5 svar · 2,0k läst
harry73
harry73: Användning/syfte: Fogning / tätning av fogar runt fönster och dörrar både inom- och utomhus och där krav på miljöanpassat alternativ till isocyanat- och lösningmedelsburna fogmassor föreligger. Det är nog bättre att göra ingenting än att kladda ditt saker som inte hör hemma där
4 svar · 1,6k läst
·
I
ilafudi: [citat] Haha, tack för bra svar! Jag får väl ha väggarna i något som finns och satsa på att spöka ut dörren istället.
2 svar · 1,2k läst
Tomture61
Tomture61: Om gavlarna/ytterväggar på ett hus med sadeltak blir uppdelat på ngt sätt ser detta bättre ut . Finns annars risk att det liknar en lada :confused:
2 svar · 2,2k läst
M
MagHam: Grunden och burspråket på gaveln har en gräsligt opassande kulör. Annars är det ett snyggt hus som representerar sin samtid på ett harmoniskt sätt.
24 svar · 3,7k läst
·
K
Keld: [citat] Nej, inte om det är utegips. Det som ser konstigt ut är att man kan se isoleringen. Sen kan man undra hur resten av väggen ser ut i genomskärning, när man lämnar isoleringen öppen på det viset, kan vara en fingervisning om att den som byggt inte riktigt har järnkoll. Jag hade petat ut lite isolering för att kolla om det finns fler fadäser dolt där. Det kan oxå vara så, att
8 svar · 3,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Jag tror du kan spika på direkt på befintlig panel eftersom järnvitrol är öppet kan det torka utåt
1 svar · 1,4k läst
Papphammar666
Papphammar666: [citat] Ja jag vet vad grov och fin betyder ...menar om det är lättjobbat eller mycke pyssel ... kan jag göra det själv eller ska jag lägga ut det på räkning ..vad menar du med 250kr kv/m ..låter billigt eller är jag bara trög ..hahahah
1 svar · 701 läst
K
Karin h: De säljer bokstäver i furu här: http://abitra.se/ Dock hittar man dem inte på hemsidan.
5 svar · 2,7k läst
P
Anonymiserad 156538: [citat] Men hur mycket värme går ut genom väggarna? Det är genom taket den mesta värmen försvinner och genom drag i otäta fönster och dörrar.
8 svar · 1,8k läst
H
hajjen53: Vad jag menar är att denna byggmetod kräver en jävlig noggrannhet som inte längre finns eller hinns med - teori och praktik har med andra ord en för stor diskrepans.
11 svar · 6,7k läst
·
M
MagHam: Om någon väldigt försiktigt byter ut en enstaka skiva, och inte bearbetar den för mycket, så är det säkert inte farligare än mycket annat. Men som sagt, eftersom det är olagligt så är det nog svårt att få tag i på öppna marknaden.
4 svar · 1,6k läst
G
Gullebo: Hej Vi har ett hus där vi ska byta träfasad , funderar på att måla/lasyr i en silvergrå ton för en rustikare känsla/ utseende. Tänker mig fönster med spröjs i svart då vi har svart tak, funderar då på ytterdörr/ Pardörr även i svart , eller annan passande kulör. Idag är huset svart med vita fönster. Tacksam för tips:) Huset är en liten gård på landet :)
0 svar · 803 läst
K
Kyleman: Valde liggande Z panel till mitt hus. Tror att det viktigaste är att måla med en kvalitetsfärg, hålla fasaden ren från allehanda främmande saker såsom fågelskit, spindelbo, barr och sand/jord stänk i nedankant. Följer du detta så spelar det ingen roll om du väljer enkel eller dubbelfasad.
4 svar · 18,0k läst
·
S
Skogas: Det kanske blir så att jag väntar och river allt samt lägger isolering och träfasad. Det enda jag kan tänka mig biter på fläckarna är sandblästring.
3 svar · 3,1k läst
thomas33
thomas33: [citat] Tegelfasaden är en skalmur utanför trästommen och det vore konstigt om inte fönstervalven är förstärkta med armeringsjärn. [bild] Bild från http://www.murma.se/murverksrad/reparation_av_tegelbalk/
9 svar · 7,3k läst
·
N
niino: Problemet är att dom STO-färgkartorna vi fått har ju inget S-0502Y nummer utan STO´s egna färkoder som inte går översätta. typ: [bild]
2 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.