Humlo
Jag pratade med en idag som sa att Mexitegel inte är ett så bra material då det suger åt sig väldigt mycket fukt.
Man kan impregnera stenen så det inte suger så mycket men det är ett känt "problem" man kan ha med dessa fasader.

Detta är helt nytt för mig då jag inte hört talas om detta alls under våra år av hustittande och läsande av besiktingsprotokoll. Är det ett stort problem med fuktigt mexitegel?

Vet inte hur *vanligt* det är.. men vi har haft två sådana hus.. det ena hade en *väderutsatt* sida som det alltid blåste och regna på.. den sidan hade mer frostsprängningar i teglet pga fukt som blivit kvar lite länge/re. Vi funderade på att impregnera den sidan med nått, men flyttade innan vi kom till skott.

Observera att denna sida oxå kom i skugga av grannens hus, så den hade lite annorlunda förutsättningar!

Ingen annan vägg el hus (våra) har haft det problemet.

Man ska inte alltid lyssna på vad folk (okunnigt?) tycker alltid....har mexitegel på min, som jag målat över med Silikat då tidigare ägare varit väldigt "frikostig" med färgstänk från gavelspetsar osv. Men fasaden var omålad i 30 år utan att ha några symptom på frostsprängningar eller annat.

Mikael_L
Jag fick lära mig något nytt förra året.
Det finns både riktigt mexitegel samt någon slags lättbetong som är gjuten så den liknar mexitegel.

Däremot fick jag inte veta om något av dessa material var mer fuktkänsligt än det andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.