Hej,
Vi ska ta upp hål i en tegelfasad (med träregelstomme) för att sätta ett nytt fönster. Jag har tagit mig igenom de trådarna jag hittade här i ämnet men kände att jag hade lite fler frågor. Att det går att göra är jag på det klara med, men den stora frågan för mig är tegelbalken. Jag får lite olika bud från olika snickare etc. En falang säger att man kör med en prefabricerad tegelbalk från typ Tegelmäster, dvs. en rad med utfrästa tegelstenar som man sätter någon form av metall i och lite cement. Detta baserar sig ju då på att man kan hitta samma tegelsort som redan finns så att det inte blir en stor skillnad. Det är möjligt det låter sig hittas. Andra säger att man kan sätta en ren L-balk (eller I-balk?) med lämpliga dimensioner och sen så att säga passa in tegelstenarna i dem och att själva balken (eller dess kant då) döljs av murbruket/fogen. Andra säger att den sista varianten riskerar att det kommer in fukt osv.
Vad är egentligen standard och den bästa lösningen? Givet att det är prefabricerad tegelbalk, vad gör man då med ett gammalt hus där den typen av tegel inte finns att tillgå? Accepterar att översta raden över fönstret/dörren ser helt olik ut?
Stort tack för svar