Hej.

Vi har en gammal träkåk som är ca 150 år gammel. Nu är det som så att brädorna börjar ge sig lite längst ner, så vi funderar på att sätta upp offerbrädor för att slippa byta hela fasaden.
Om ni kollar på bilden, kan vi sätta offerbrädor hela vägen upp till fönstren? Eller kommer det bara se dumt ut?
Jag har fått för mig att det kommer se mer "estetiskt" ut när kåken ändå är så gammel. För om det bara sitter en offerbräda så har jag fått för mig att det ser mer ut som en lagning.

Det vore jättesnällt om jag fick lite tips och idéer på hur jag ska lösa detta på bästa sätt.

Gammal träfasad på hus med skador längst ner nära grunden och flagande färg, bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just på den sidan som bilden är tagen på, så är det bara som synes lite färg som saknas. Men på öst och sydsidan är brädorna dåliga.

hsd
Man gjorde så förr i tiden men det gjordes ofta med liggande och ståendes panel

hsd hsd skrev:
Man gjorde så förr i tiden men det gjordes ofta med liggande och ståendes panel
Så det skulle inte se dumt ut att ha liggande panel upp till fönstren?

hsd
De håller på med en renovering på ett grannhus ska försöka ta någon bildö på den fasaden..m

J
Gult hus med nederdelen som behöver renoveras och två markeringar som visar potentiell placering för nya brädor.
Skapa konto
Nu har jag absolut ingen kunskap i detta men skulle jag få tycka så vore det snyggast halvvägs upp till fönstren, uppdelat på två bräder. Ända upp till fönstren tror jag blir för stor blaffa. Detta borde gå ganska lätt att prova i Photoshop eller liknande genom att dra lite linjer i olika höjd.

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Julin och 1 till
  • Laddar…
Hur hög den nya raden blir beror lite på hur reglingen ser ut under. Man vill ju ha en spik ganska nära änden på de stående brädorna som blir kvar. Sen är det ideala att få in en dropplåt under de stående och sedan spika dit offerbrädorna. Men nog går det säkert att få det där att fungera.

Jag tror som @Jocke Best, men vill slå ett slag för uddatalsprincipen. Hellre en eller tre brädor än två, och hellre tre eller fem än fyra. Sen får man reglera med bredden på virket för att komma dit man vill.

Skulle man dra det hela vägen upp till fönstret skulle jag nog förorda att man lade en spegel med lite smalare stående panel under varje fönster för att få ett lite mer genomtänkt utseende. Det är dock förstås mycket mer arbetskrävande att bryta av vid varje fönster än att kunna lägga hela längder.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tack för bra svar! Nu har jag lite att gå på innan vi sätter igång (y)

J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror som @Jocke Best, men vill slå ett slag för uddatalsprincipen. Hellre en eller tre brädor än två, och hellre tre eller fem än fyra. Sen får man reglera med bredden på virket för att komma dit man vill.

Skulle man dra det hela vägen upp till fönstret skulle jag nog förorda att man lade en spegel med lite smalare stående panel under varje fönster för att få ett lite mer genomtänkt utseende. Det är dock förstås mycket mer arbetskrävande att bryta av vid varje fönster än att kunna lägga hela längder.
Instämmer. När jag provade i Paint på arbetstid haha syntes det tydligt att 3 brädor blivit snyggare.

hsd
Delvis renoverat hus där putsen tagits ner för att visa ursprungliga material, med byggavfall framför.
Skapa konto

Här har de taget ner puts så man ser hur det var frå begynnelsen

Gammelnörden
Fredrik Julin Fredrik Julin skrev:
Hej.

Vi har en gammal träkåk som är ca 150 år gammel. Nu är det som så att brädorna börjar ge sig lite längst ner, så vi funderar på att sätta upp offerbrädor för att slippa byta hela fasaden.
Om ni kollar på bilden, kan vi sätta offerbrädor hela vägen upp till fönstren? Eller kommer det bara se dumt ut?
Jag har fått för mig att det kommer se mer "estetiskt" ut när kåken ändå är så gammel. För om det bara sitter en offerbräda så har jag fått för mig att det ser mer ut som en lagning.

Det vore jättesnällt om jag fick lite tips och idéer på hur jag ska lösa detta på bästa sätt.

[bild]

Just på den sidan som bilden är tagen på, så är det bara som synes lite färg som saknas. Men på öst och sydsidan är brädorna dåliga.
Det är lite svårt att se på bilden men jag gissar att det redan finns en liggande, vitmålad offerlist? Även om huset bara är 150 år dvs från mitten av 1800-talet ser fasaden mer 1700-talslik ut, med hyvlade plank och kapitäl.
Utifrån det skulle jag välja att ta bort den vita listen och såga av en bit av de stående planken och montera en bred, hyvlad planka av samma utseende som de befintliga eller tre lite olika breda, hyvlade plank i samma utseende som fasaden. Vilket av alternativen som är bäst beror på proportionerna av hela fasaden och fönstren, vilket är lite svårt att avgöra utifrån den bifogade bilden. Oavsett hur många skulle jag måla det i samma färg som fasaden.
Bildexemplen som visar vad jag menar är tagna från "Stora boken om byggnadsvård".
De två första bilderna är på hus från 1700-talet och den sista visar ett hus från mellan 1800-1850.
Gammaldags gul träfasad med vitmålade fönster, dörr med överljus och dekorativa detaljer som föreslås för borttagning.
Skapa konto
Akvarellmålning av ett rött 1800-talshus med hyvlade plank och portal i empirestil.
Skapa konto
Illustration av rödfärgat 1800-tals hus med hyvlade plank och stenfot.
Skapa konto

hsd
Huset bör vara ca. 120 år
Längst ner har det varit en vågrätt monterad planka, syllen står på granitblock
Tror inte det har varit flerfärgat, pratade med ena snickarn och han menade att allt var falurött innan reverteringen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.