Färg, Måla & Tapetsera
que: Varför inte ta och grunda och sedan måla med väggfärg. Börja med en vägg, blir det inte bra så är det "bara" att riva ner. Vill man sedan istället spackla så det bra/bättre på den målade ytan efter en avmattning med sandpapper. Jag tror inte återställaren fungerar så bra på sjögrästapeter som andra tapeter, men det är bara en gissning. Vi är i alla fall väldigt nöjda med
byggimpert: Kika på dom här, verkar jättefina, men hur dom funkar har jag ingen egen erfarenhet av. Det blir väl till att måla/tapetsera om när/om man blir less, antar jag ;) MVH/Christina. http://www.inreda.com/ PS: Klicka på "wallies"/DS.
Michailoff: [citat] Borsta av grundfärgen, som är att betrakta som transportskydd, och grunda en gång med en oljegrund. Sedan två strykningar med oljefärgen, eller akrylatfärgen om du vill ha en mer hållbar färg som inte bleks så fort. Räkna ut hur många kvadratmeter vägg det är att måla, enkel matematik, och dividera antalet kvadratmeter med 6. Det går ca 6 kvadratmeter per liter. Alltså,
Michailoff: Självklart så monterar man fodren först om de är omålade. Spackla 2 ggr. slipa ordentligt. schellack om det är kvistar, grundfärg och så färdigfärg. Ska väggarna målas så färdigstrykes de innan fodren blir färdigstrukna. Hur smart är det att montera fodren med sättlim?? Hur tar du bort fodren om du skulle behöva utan att förstöra väggen?? Klart korkat förslag. Den
Michailoff: Måla med en diffussionsöppen färg, alltså en som andas, tex Caparol Sylitol Bio.
Nix: Ett sätt att behandla dem är limfärg. Ger ett "gammalt" utseende redan från början. Kolla med kulturhantverkarna. Och se till att underbehandla rätt annars flagar det...
t955i: Hej.. Kul att se att så många har testat olika sätt att få struktur. Jag köpte Beckers strukturvägg elegant till källaren (Ca:750:- på Bauhaus 12 liter) för att försöka få lite gammal källarvalvskänsla, grundade först på gipset (spacklade det värsta ojämnheterna, skarvar etc) Sen målade jag med en ganska grov pensel som jag "duttade" i färgen åt olika håll, det blev en
que: Det bästa är nog som sagt att titt runt på hus och se vad man tycker om och som kan passa in på sitt eget hus. Sedan har de flesta färgtillverkare på sina hemsidor möjlighet att testa färger på några "husprover" För att få rätt NCS kod så kan man använda föjande länk och jämföra färger man hittat med NCS-koden http://www.melack.se/swe/ncs.asp , man kan ju också hämta lite
TN: Målade taket och en vägg med resisten täckfärg, blir blankt och bra så den är lätt att torka av :)
Totte_S: Testa med T-röd på en trasa, eller ev en fin putsduk, typ scotch brite. Vissa pennor går enkelt bort med t-röd, om inte :-/ Då blir det nog till att slipa lite mer... Har du bara en tunn lack borde du kunna slipa ner och bättra utan att det syna alltför mycket.
Michailoff: Som sagt, räkna ut kvadratmeterytan och dela med 6, det går åt en liter till 6 kvadrat per strykning.
Michailoff: Gipsspackel är kanon. Blandas i vatten till lagom konsistens och torkar fort. Ett exempel är Ardex Ardumur 828. 12 kg kostar ca 200 kr i välsorterad färgaffär.
Michailoff: Kulören på en bild på en dataskärm stämmer inte med verkligheten! Kolla runt på olika hus tills du hittar en snygg kulör, knacka på och fråga om de vet kulörnummer eller namn och gör en provburk och stryk upp på ditt eget hus, eller en träskiva, för att se på plats hur det blir. Annars lär du bli besviken. :'(
Totte_S: Alcro rekommenderar uppruggning med sandpapper, därefter grundning med V-slip. Om det inte funkar att grunda med v-slip så lär det inte gå alls ;) (Har en en del bra erfarenheter av denna mångsidiga grundfärg)
Michailoff: Fungerar perfekt med strukturfärg. Blir snyggt och du slipper delar med slätare yta. Sedan bör du givetvis ha en färg som andas ut fukten, en utvändig putsfasadfärg som är vattenbaserad funkar perfekt. Inte silikat utan silikonhartsfärg.
Tommy_S: Anser du att du är en killer på spackling så måla på gipsen direkt. Annars kan du ju sätta en microlite-väv (antagligen den som menas i inlägget ovan) och måla på den. Microliten är för övrigt utmärkt att använda på gamla putstak som börjar spricka upp :)
duva: Vi kommer välja andra tapeter än de som ingår i standard men då får man betala mellanskillnaden själv och man måste välja Borås. :)
David: Attans också, Anders! Någon som målat billigare än vi. ;) Vi målade ett c:a 8*15*6 meters hus + 40 kvm garage för c:a 1.800 SEK. Rustas Falu röd. Billigare falu rödfärg hittar du nog inte. mvh David
AndersG: Huset har stått målat sedan i somras. Nu så här så är både vi och arkitekten helnöjda med det. Men vi hade mall. Gjorde exakt lika som ett annat hus som nu stått 6-7 år. Receptet hittar du här: http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html Notera att vi använde "finsk" järnvitriol. Stora gulgröna klumpar. Hur det ser ut nu ser du på:
que: ??? Konstigt eftersom de på sin hemsida säger: NYHET! Klassisk pärlspont - målad och klar! Finns laserad i 6 läckra färger: Gul, blå, vit, grön, körsbär och antik.
KarlXII: Det vete sjutton som är bäst. Som vanligt när man lyssnat på några stycken så är inget bra. :) Som sagt, jag körde glasfiberremsor och är mycket missnöjd. Jag kan ju däremot inte vara 100% säker på att det hade blivit bättre med papper, men jag tror det iallafall. Mina skarvar har liksom skjuvat sig på längden, och just i den riktningen är papperet betydligt starkare. Det är ju
yonna: Jag gjorde likaledes. Panelen var inte ens gul utan mörkt brun. Tog dock in proffs för målningen eftersom det gällde hallar & trapphus (högt i tak). Målades två gånger med heltäckande helblank vit med en anstrykning till grått i för att framhäva det vita. Det blev ursnyggt.
TN: En bård brukar gå att få bort ganska enkelt genom att blöta den ordentligt, så det blir nog inte ett stort problem vid senare tillfälle.
Michailoff: Bostik har ochså en akrylfog som är furufärgad. Sedan finns Plastic Padding kemiskt trä, blir hårdare än fogen.
Michailoff: De är helt OK tycker jag. Dagens vinyltapeter göra att man för ett härligt djup i tapeten. Förr var de bara tråkiga men utvecklingen går framåt. Idag köper man inte vinyltapet för hållbarheten enbart, man köper för att de är snygga. Sedan är det en annan sak att det kan bli bökigare vid en omtapetsering. Alla spaltbara tapeter, som ju vinyltapeterna är, lämnar kvar ett tunt