B
Bujanx: [citat] :o Oj oj hoppas det håller. Jag skulle inte rekommendera någon annan att ni sätter återställaren i taket. Visst det kan hålla.. men det är en chansning.
16 svar · 13,4k läst
P
Pilbyggaren: Jag kunde inte hålla mig. Jag åkte och köpte en liter Saltsyra (35 kr) och provade lite på en sten som kommer att vara skymd. Resultatet blev bra men krävde mycket vatten innan jag kände mig säker på att syran var neutraliserad. Det blir nog till att prova klinkerrent i morgon. Innan Saltsyra eller klinkerrent kan användas måste puts m.m. bort och där är spackel, stålborste och
4 svar · 22,9k läst
B
Bujanx: Angående deras åldrings knep med slutande panel?? Jaja vill dom att det ska gå fort så.... men blir det rätt? Hur ofta får ni slag regn på fasaden? En akrylat löses av vatten. Därav kritningen. Sen det där med Linoljefärg som rekommenderas till hyvlad panel... och slamfärg som ska användas på grovsågat virke... Hade dom sånt virke? Aja jag skulle ta testet med en nypa salt. MVH
3 svar · 3,1k läst
L
Lilla_vargen: Vad är det för färg på möbler m.m. som skall stå i rummet? Vilka färger är det i angränsande rum? Vill du ha ett hem som är enhetligt: samma färgskala i alla rum, eller vill du variera dig från rum till annat? Har du mönstrade tapeter i grannrummen, kanske du kan ta upp en av färgerna från mönstret. Hur ofta kan du tänka dig att måla/tapetsera om (dvs hur "klassisk" eller
8 svar · 3,2k läst
KarlXII
KarlXII: Kika på http://www.folksam.se. De har testat villafärger. Ganska intressanta resultat faktiskt.
14 svar · 13,4k läst
M
Marachinos: Ille: Du har ett meddelande från mig
6 svar · 2,6k läst
B
Bujanx: Tjena! Du kan köra "nästan" vad som helst på den grunden. Men Akrylat (glans ca 5 el. 25) eller Alkyldemulsions färg(glans ca 20 el. 60) är ändå lämpligast. Om du vill hålla dig till system målning. På vindskivor och andra utsatta ytor bör du stryka med Alkydemulsionen. (Den pallar mer stryk) Emulsions grunden stoppar inte fällningarna i trät lika bra som den "traditionella"
1 svar · 4,7k läst
KarlXII
KarlXII: Tack för tipsen! Jag har gnott på lasyren på locket, resten är obehandlat. Undersidan av locket ska oljas...vid tillfälle. ;) Skåda resultatet, gott om plats för dynorna: [bild]
6 svar · 10,6k läst
B
Bujanx: Tjena! Vanlig trallolja!(Tallolja) Men torka bort överskottet! Den ska inte bilda film som vissa verkar tro.... Vill du lägga på 2 ggr så ska du vänta en vecka emellan. Visst kan du ta linolja... men du vill väll kunna använda trappen? Ha de!
4 svar · 4,0k läst
G
gluecifer: Det är skittråkigt, men ett vanligt rum måste ändå vara ett ganska enkelt jobb, snåla inte med spacklet och slipa det jämnt bara.... Använd bra produkter vad gäller färg - gör jobbet själv alltså. Känns rätt fint att spara in så mkt pengar samtidigt lär man sig en del.
7 svar · 7,6k läst
B
Brian: Det som är lite mysko är att det är en innervägg, enkelmurad tegelvägg. Fast inget av rummen var uppvärmda i vinter vet inte om det kan ha med saken att göra tycker det borde vara värre om det ena var uppvärmt. Jag får väl låna en fuktmätare och testa.
5 svar · 5,7k läst
S
siamthai: Jag tyckte väl att två timmar lät lite mycket med borrmaskin :PHur länge skulle de då ha varit tvungna att röra när de gjorde det för hand ;) Så här ser för resten receptet ut som krävde blandning i ca 2 timmar :-/ Linoljefärg: vit och röd. Recept från Rolf Hansen Basfärg: 1kg zinkvitt 1kg kokt linolja Brytningsfärg: 1del färgpigment 1del kokt linolja Blanda 1kg kokt linolja med
9 svar · 26,3k läst
S
stocken: Varför spånskivor frågade Fasting65. Jo. det gäller bara ett par väggar där jag vet att det ska hängas upp element, gardinstänger lampor etc. och då föredrar jag att skruva i spånskiva. Övriga väggar och tak blir gips. Ja, jag är medveten om att jag får måla en extra gång för att inte få olika struktur på färgen. Och kanske större risk för sprickor. Eftersom detta är ett
11 svar · 8,5k läst
S
stocken: Om det bara är enstaka trådar som lossnat låter det som att lappa och laga kanske syns mer än de trådar som lossnat. Kanske man bara kan gå med en sax och frisera lite innan målning? Har hela väven lossnat så måste den ju limmas fast igen såklart. Kanske du kan skära ett litet snitt i väven och sticka in en liten pensel med lim och sedan trycka till. //Stocken
1 svar · 2,9k läst
T
Tommy_S: Låter som ett normalpris i mina öron. Skall du ta bort mycket färg är de utomordentligt bra men om det är för hobbybruk är det kankse att "skjuta över målet" en smula. De finns ju även att hyra.
3 svar · 4,4k läst
T
Tommy_S: [citat] Å så gott med lite Cola det är! :-X
6 svar · 7,9k läst
M
Mangelito: Tackar!
2 svar · 5,6k läst
M
2 svar · 5,6k läst
M
markis: Det blev VX efter mycket övervägande. Anledning var främst att den är mer täckande och därmed bättre skyddar mot salt i luften. Och man måste ju också vara modig och våga pröva ny teknik.. ;)
2 svar · 2,4k läst
hajof70
hajof70: Hej där, Vi har väl en bit kvar tills vi kommer till renoveringen av källaren men boyterenoveringen har tagit en liten sväng in i källartrappan och därav frågorna. De två första torde väl vara de viktigaste, trean löser sig nog ;-) När det är klart ska det vara dränerat och isolerat på utsidan och andandes kalkfärg på innerväggarna. Ingen inredning. På insidan av
0 svar · 5,4k läst
V
Vilma: Det var tapetförsäljaren och inte målaren jag pratade med första gången. Vi talade helt enkelt om för målaren att om det går att tapetsera kant-i-kant med några av tapeterna så skulle vi vara oerhört tacksamma. Låter honom avgöra från fall till fall vad som är bäst. Idag hade han börjat med ena rummet och jag tog en liten tjuvtitt ikväll. Kant-i-kant och snyggt var det! :)
3 svar · 4,6k läst
T
Tommy_S: Prova värmepicka och skrapa. Annars verkar det funka bra med att bara låta det vara så lossnar det av sig självt! ;)
1 svar · 5,8k läst
N
Nix: [citat] Och då kanske rött...
5 svar · 4,3k läst
S
sanne78: Har huset tidigare varit målat med "plastfärg" akrylat, så fortsätt med det. Att det hållt sig i 15 år bör ju enligt mig vara ett gott betyg för färgen. Det brukar finnas instruktioner hos målarfirmor på tillvägagnssätt beroende på om huset varit målat innan, vilken typ av färg etc. På www.jotun.se finns en bra beskrivning på vad man ska tänka på innan man sätter igång och
2 svar · 2,2k läst
L
Lycke: Tack för uttömmande svar, Jureit! Fin hemsida du har, förresten. Vi har alltså fått vit färg att måla utvändigt med. Det är sånt som staket till altanen, gavlar, undersidan av det utskjutande taket osv. Jag tycker därför att det eventuellt skulle se lite underligt ut att ha träfärgat dessutom (som det ju blir med linoljan). Blev suktad när jag läste din beskrivning av hemmakoket
4 svar · 3,8k läst
Q
que: Vilken fasad är det? typ fjällpanel liggande eller stående panel? Om jag utgår från det är stående lockläktpanel, så sågar du vinkeln i toppen så att den blir rätt, därefter gör du bräderna något kortare för varje bräda ut mot sidan. Börja vid ett fönster. Kapa nedkanten när du satt upp alla brädorna i en vinkel för droppkant. I överkant så kan du sätta en bräda som
2 svar · 3,5k läst
M
markis: Med risk att man gör sig till åtlöje på forumet ;D, men det finns inte en chans i världen att man kör med slipmaskin med ett fiiiiint slippapper när det är dags för inomhusspackling?? :-/
11 svar · 3,6k läst
T
Tommy_S: Ja, limfärgen känns blankare och "fetare". En kalkfärg är ju matt. Sen finns ju kalklimfärg oxå bara för att det är så kul att snurra till saker och ting ;D :P
7 svar · 9,8k läst
I
ingvar12: Hej! Är Grön fri en speciellt bra produkt, den är dyr om man jämför med andra sorter? Om jag har fattat det rätt så kan man spruta på låta torka och sen måla över när man har en ny omålad yta. Då skyddar väl det mot påväxt en längre tid kanske. Någon som testat? Mvh Ingvar
8 svar · 20,6k läst
D
David: Gillar slamfärger och speciellt falu rödfärg eftersom vi målat vårt hus i just...falu rödfärg. ;) Är dock lite rädd för att det anses för vanligt och därmed i praktiken blir värdesänkande. Vi har dock inget typhus och avsaknaden av vita knutar kanske väger upp det i slutändan. Fast någonstans i mig finns den där gnagande känslan att det kanske skulle vara värt mer om vi
4 svar · 4,6k läst
Caroline
Caroline: Jag är medveten om att det är ett budgetval men faktum är ju att köper man en liten sprayburk och låt oss säga målar en brevlåda, element eller dylikt går det ju att få det jättesnyggt med lite övning. Tunna lager och inte för nära eller för långt bort. Så då flöt jag iväg i tanken och tänkte att en vägg med matt färg där dessutom underlaget dessutom suger mycket borde ju
4 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.