Färg, Måla & Tapetsera
TN: Ang måla fönsterna inne, använd ute färg även här. Det rådet fick jag av en målare.
hama170: Hej Jag tycker att man oljar ek, absolut snyggast. Knoppar finns det snygga på IKEA till ett bra pris.Vet ej om de finns på deras hemsida. Lycka till
vonSassen: ;) Om de redan är klara med fasaden är allting OK! Om de inte är det, kolla på färgburkarna ang torkningstid mm. Eftersom det är rätt mycket fukt i luften framåt kvällningen, så har min färgleverantör sagt att man bör sluta måla vid 15-tiden så färgen hinner sätta sig innan daggen kommer. Måla inte om det är under 10 grader har jag också fått råd om Helena.. Sverige Stugan
marge: [citat] http://www.interior1900.com/ http://www.internetto.se/galleria/sverusinternational/
CC: Är det ngn som har en bra offertmall som man vill dela med sig. Skall inom kort sätta mig ner för att undersöka priser gällande måleri och tapetsering i vårt hus. Vad ska finnas med? Formuleringar etc?
Jonte: [citat] Det beror på hur mättat trät är och om du överhuvudtaget orkar bry dig att torka nån gång... ;) Linoljan används ofta utomhus så det kan kanske funka för dig också ;D Vill du inte pyssla så mycket funkar det säkert lika bra eller bättre med nån annan typ av olja, ex den som Kalle nämner. Principen är densamma - mätta trät om du vill ha en lättskött yta. Trevlig helg!
Lycke: Jag håller med om att linoljefärg luktar mycket. Mina barn ser ut att få astmaanfall när de går in i mormors målarrum! Och länge också, som du säger. Min mor anser dock att det luktar GOTT - men det kan jag inte hålla med om. Snyggt blir det i alla händelser! Kulturfärgs hemsida kändes lite "ofärdig". Skulle önskat mer bilder. EOC:s hemsida var ett kärt återseende: det är
Lycke: Kolla på www.nordsjo.se där man kan färglägga olika rum för att få en uppfattning om vilka kulörer man kan tänkas vilja välja. Och söka bland en massa härliga färger. Jättebra, tycker jag!
4integration: Hej, Har idag ett "pissgult" tegelhus med gavelspetsar i trä. Vi önskar gör något åt fasaden och då kan jag komma på två alternativ. Putsa och måla eller Måla direkt på teglet Vilket hade ni rekommenderat för bästa resultat. Finns det några bilder på nätet på nån som har gjort detta, typ före och efter. // Jocke
AndersG: Järnvitriol är billigt, men kanske inte så lämpligt inomhus ;)
Janne_L: Så här fick det bli: Garderoberna är som sagt väck. Jag gjorde väggarna helt rena från tapet och behandlade med Boracol. Därefter var det vädring som gällde... Tack för hjälpen!
AndersG: Gips+metallreglar om du måste. Vi har annars beslutat att inte. Vi rappar direkt på Leca. Minst risk för fukt så och vi ha inte tänkt bo i källaren.
AndersG: "För övrigt undrar jag om någon har längre erfarenhet (10-20 år eller mer) av järnvitriolbehandlad fasad" Huset vi tagit till mall är över 5 år. Står nere vid stranden.
Driver: Jag målade med optimal nu i sommar kan varmt rekommendera den även om den är dyr..skall bygga nytt hus nu och då blir det samma färg
Lilla_vargen: Hör med en byggnadsantikvarie, finns förhoppningsvis på länsmuséet eller dylik institution, eventuellt på länsstyrelsen. Eller byggnadsvårdscentrum. Eventuellt kan en färghandlare svara på din fråga, om inte den ena färgen är mycket dyrare än den andra, för då kanske de rekommenderar den dyrare... Med varmluftspistol torde färg som sitter hårt fast lotsna. Värm på cirka tio
LB: Det enda jag får höra hela tiden är hur duktiga norrmännen är på färg! De målar ju som bekant inte om husen sina på semestern:-) Så, det blev Demi-Dekk/Visir. Verkar funka bra.
KarlXII: [citat] Jag letade efter den på ICA, men hittade inte den.... ;)
Prins Daniel: Tack för tips och länkar. Jag har inte heller lyckats värma sönder några fönster med pistolen men hoppades att Speedheatern kanske kunde hjälpa till att göra jobbet snabbare. (OBS. Felsyftning. Jag menar alltså ta bort färg och kitt, inte knäcka rutor... ;)) Jag tror jag ska hyra en så'n där maskin under en dag och kolla hur det funkar. Återkommer med recension. Pelle
Lilla_vargen: Silikatfärgen sitter som berg, men det är just för att den tränger in i stenen. Om spisen är målad med någon sorts plast- eller oljefärg tidigare, som ligger utanpå stenarna, måste nog den färgen bort innan man kan måla med silikatfärg.
buffy: Våra målare satte också en "armering" i alla 90 graders vinklar och spacklade in dem oxå. Stöter man i en gipsplattas hörn med en stege, möbel eller lära-gå-vagnar går det lätt en stor bit av gipsskivan. Bara ett tips. Buffy
BAS: Bandslip med mycket grovt papper fungerar för det mesta. Trixet är att det inte får bli för varmt av friktionen, då smälter limmet och sätter igen sandpappret. Du måste därför köra ner varvtalet på slipmaskinen. Själv använder jag en s.k. vridtransformator men det är inte så många som har det hemma. Alternativet kanske är att köra mycket korta stunder :-/
BAS: Hej. Kom även ihåg att spackla in vävtape (glasfibertape) annars spricker även det du putsat. Om det blir för tjockt att spackla kan du bli tvungen att slipa en liten fördjupning där tapen ska in, görs lätt med en rondellslip som vinklas några grader.
Evka: Vårt hus blir klart i början av september. Kan man måla huset i september eller är det för sent med tanke på lägre temperatur på nätter osv. ??? Har hört något om att augusti är slutmånaden som rekommenderas innan höstmånaderna.
Elisabet: Någon som har några bra tips om sidor på internet eller kataloger som man kan skicka efter, på färgförslag till träfasad. Vårt nya hus är nu färdigt utvändigt, det är bara färgen som fattas. Vi bygger på landet men vill inte ha ett rött och vitt hus... Några tips?
General_Failure: Mäklarens ord ska man som sagt inte lita allt för mycket på. När/om ni köper huset så ska ni ta dit en besiktningsman som kontrollerar hela huset. Han kan svara på om färgen är bra eller dålig.
Midas: HIttade idag de där små färgburkarna som man har till att måla modeller. Det fanns en i nästan exakt samma kulör, så den skall jag pröva.
fiamajja: Det ÄR för bra för att vara sant! ;) Vi använder Tinova VX och har enbart gjort som du skrev, oljat ändträt och målat ett varv med Tinova VX-färgen. Vi har ett varv kvar som vi ska måla nu på semestern. Vår färghandlare sa att det här är en färgsort som Nordjö har arbetat med i tio år för att få att "fungera". Den är relativt ny och det är därför folk inte har hört talas