1 767 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Färghjälp
HALLÅ DÄR!
Undrar om det finns någon som kan tipsa om någon fin kulör (nr) som man kan ha på träfasaden. Är inne på att ha "gräddvitt" med vita knutar/fönsterdetaljer (alt någon åt nougathållet). Vi har tittat på Alcro för det märket saluför de i butiken.
Undrar om det finns någon som kan tipsa om någon fin kulör (nr) som man kan ha på träfasaden. Är inne på att ha "gräddvitt" med vita knutar/fönsterdetaljer (alt någon åt nougathållet). Vi har tittat på Alcro för det märket saluför de i butiken.
Ursäkta om jag låter tveksam men om du med "gräddvitt" menar aningen mer gulbeige än "tonad vit" så är jag personligen tveksam till vitt på knutar och foder. För att då få någon som helst kontrast så måste du ju ta helt kritvitt typ 0500-N på foder och knutar och det tycker inte jag är så snyggt :-/
Däremot gräddvit fasad med ljust varmgrå eller ljust grågröna(varm ton) detaljer tycker jag är jättesnyggt och definitivt röda tagelpannor till det, eller varför inte någon nougatton om man nu gillar det, men har personligen aldrig sett den varianten. Annars kan det vara riktigt snyggt med gräddvitt på "allt" dvs. samma på fasad och detaljer, spec. om man bryter av med avvikande nyans på fönsterbågar och ytterdörr.
En snygg, tycker jag, varmvit nyans är 1005-Y20R, den ser ganska beige ut på färgprovet men blir snygg som färdigt resultat och inte riktigt lika viit som tonad vit (0502-Y) vilken fö. är den vitaste nyans jag själv skulle kunna tänka mig för utomhusbruk, 0500-N blir "blåbländande" tycker jag.
Men som vanligt, smaken är som .........
//Christina.
Däremot gräddvit fasad med ljust varmgrå eller ljust grågröna(varm ton) detaljer tycker jag är jättesnyggt och definitivt röda tagelpannor till det, eller varför inte någon nougatton om man nu gillar det, men har personligen aldrig sett den varianten. Annars kan det vara riktigt snyggt med gräddvitt på "allt" dvs. samma på fasad och detaljer, spec. om man bryter av med avvikande nyans på fönsterbågar och ytterdörr.
En snygg, tycker jag, varmvit nyans är 1005-Y20R, den ser ganska beige ut på färgprovet men blir snygg som färdigt resultat och inte riktigt lika viit som tonad vit (0502-Y) vilken fö. är den vitaste nyans jag själv skulle kunna tänka mig för utomhusbruk, 0500-N blir "blåbländande" tycker jag.
Men som vanligt, smaken är som .........
//Christina.
Kanske blir det fel med det vita till :-/. Är osäker måste jag säga. Är lite orolig att resterande del av fasaden blir och se skitig ut. Men det där med varmgrå som du nämnde kanske inte är så dumt
. Vet du något nummer på det kulöra alternativet? Har du sett den kombinationen på ett hus eller?
Tack för tipset förresten skall nog undersöka det vidare. ;D
Tack för tipset förresten skall nog undersöka det vidare. ;D
Vi är inne på precis samma färger. Benvitt med vita knutar. Och att ha kritvita knutar är absolut inget måste - så länge som det i resterande färg finns tillräcklig andel brunt/beige. Jag tycker det är jättesnyggt och med röda markiser är det oslagbart!
Inte än - har idag hämtat Alcros broschyrer för att få ett hum om olika kombinationer. Vad vi troligen kommer att göra är att ge oss ut bland nybygda hus. Stöter vi på en bra färg tar vi reda på exakt vilken det är. Att lita på färgprover/färgkartor gör jag inte.
Klicka här för att svara