F
F1-Nicke: Det finns olika typer av slät väv/duk för väggar. Jag personligen tycker att det blir "mjukare" väggar med någon typ av väv/duk. Det krävs ett välspacklat underlag och jag hade låtit målaren bestämma vilken typ han föredrar och även tagit hjälp av honom till målningen. MVH Nicke
2 svar · 3,5k läst
D
djpa: Hade tretext i vår förra kåk. Dom går alldeles utmärkt att måla på men de suger en del färg. Tyvärr är det näst intill omöjligt att spackla mellan tretexskivor utan att undvika sprickor i framtiden. Vanligtvis, förr, satte man lister mellan skivorna och hade "mönstrade" väggar och tak. Vill ni inte ha lister rekommenderar jag faktiskt att riva ner dem och sätta upp gips istället!
4 svar · 11,4k läst
N
Nix: Som jag har förstått skall man låta det stå obehandlat något år. Sedan tror jag att man kan blaska på lite vad man vill. (impregnerat alltså) Tänker i alla fall jag göra. Annars kan du väl köpa oimpregnerat och grunda innan du sätter upp, och färdigmåla på plats. Med oljefärg förstås.
1 svar · 4,2k läst
G
gluecifer: Vi fick inte sätta gips för sotaren, ifall det blir en spricka i murstocken ska man kunna se det menade han, ungefär. Vi putsade teglet och målade vitt - blev skitsnyggt.
13 svar · 39,4k läst
A
AnnikaJ: [citat] Spontant låter det som en kul ide. Magnetkraften borde inte påverkas så väldigt mycket av att vara täckt av papper. Fast tapeten måste nog vara tålig, färgäkta och starkt limmat så man inte drar med sig den när man flyttar runt på sina magnetpluppar.
12 svar · 13,6k läst
M
Mi: Känns som det är ganska mycket ändå... björk, ek och röda plattor i det ljusgrå. Det vita behövs nog för att lugna ner det. Skulle absolut ta vitt.
8 svar · 2,0k läst
J
Jess: Hej! Vi kommer ha en beige ton på väggarna.. Har Ballingslöv Björk (Carat) - luckor, terracotta klinkers + klarblå mosaik 5x5 över bänken + grå bänkskiva.. Känns som att det blir ganska ljust och allt mathar! Lycka till! ;)
12 svar · 4,0k läst
S
sultanen: Hej alla! Detta blir min första tråd på detta forum. Jag gjorde ett staket för 2 år sedan med impregnerade stolpar medan spjälor och reglar är av vanligt virke. Dessa grundoljades först ordentligt(spjälorna fick "bada") för att sedan grundmålas och sedan färdigstrykas med Landora Oljefärg. Staketet blev faktiskt snyggare än jag trott, men det behövs lite extra färg runt skruvhål
0 svar · 1,7k läst
D
doppa: tack, tack:)))
2 svar · 3,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] Satsa på excenterslipen om du vill att det ska gå snabbare. Börja med grovt papper och sedan finare efterhand. Du märker själv vilket som blir bäst ;).
14 svar · 20,7k läst
C
camli: Tack! ;D Får försöka ikväll så får vi se hur det går.
4 svar · 4,2k läst
C
cyanna: Tack Sweli! Det är lite besvärligt med att importera färg: många kemikalier och BIN är alkoholbaserat så....Jag har hittat en länk nu som säger att dem kan leverera till hela Europa, men dem har inte svarat än på vad det skulle kosta. C.
2 svar · 4,7k läst
M
Mangep: Tack för tipsen. Jag pluggade och skruvade. Vart riktigt bra.
4 svar · 11,3k läst
Linska
Linska: Hej igen! Så här i efterhand måste jag faktiskt påpeka att "Demidekken" jag varmt rekommenderade faktiskt tillverkades -87, med gud vet hur mycket gifter i... Så om 2002-talsfärgen är lika bra kan jag ju egentligen inte svara på... Men än så länge ser det bra ut :) Åter, lycka till!
2 svar · 4,6k läst
B
byggimpert: [citat] mmmm.... låter helt i min smak ;) jag tror faktiskt helt uppriktigt att ert hus tjänar på lite "more" detaljer, för att komma ifrån "skokartongstuket" (absolut inte illa menat :-*) Om jag bara skulle minnas var jag såg ett hus ommålat som jag beskrev ovan :-/, gräddvitt med ljust grågröna detaljer och rött tegeltak, jag tror att det var i Enskede någonstans, det blev verkligen
11 svar · 8,3k läst
F
Fredrik_J: Ledstjärnan vid färgsättning är harmoni. Har sett hus där varje rum har sin egen färgskala. Jättesnyggt var för sig men ger inte huset någon harmoni. Själva bor vi också i ett hus från -79 med brunt trä överallt i inredningen. Vi har matchat med vita väggar överallt vilket vi tycker bryter bra mot det bruna....
15 svar · 30,9k läst
hajof70
hajof70: Bilrenoveringen har ju smittat av sig även på vår renovering av vårt gamla hus vari det sitter papptak. Med det menas nyttjande av orginalmaterial och gamla tekniker nästan gränsande till dumhet ;D Ska man följa orginalet så är det limfärg som gäller. Blandas enkelt och extremt billigt till av krita och tapetklister (helst cellulosabaserat). Recept finns på nätet och i
3 svar · 18,0k läst
T
Tommy_S: Faluröd oljefärg med vita fönster och knutar :) Fanns inte några alternativ! Svåraste var den höga källarväggen (grunden) som fick en mörkt grå kulör. Det enda som skämmer nu är det gamla korrugerade plåttaket. Hoppas på tegel till sommaren eller nästa.
8 svar · 5,4k läst
T
Tommy_S: Varsågod :)
3 svar · 4,2k läst
T
3 svar · 4,2k läst
T
Tommy_S: [citat] Alla kulörer är inte ändrade. Däremot sitter de i samma "provsamling" som en del nya/ändrade/justerade och därför har de ett S för att undvika förväxling.
17 svar · 5,6k läst
F
Fredrik_J: Testa på en liten yta första. en kompis till mig fick en mjölkfärgad mur och fick göra om....
3 svar · 4,4k läst
A
AndersG: I Gysinge har de ett hus som är målat i olika slamfärgsnyanser så att man kan se....
5 svar · 3,4k läst
T
TN: Fixade det i helgen, flödigt rollande samt en färgindränkt svamp där så krävdes. Så vart springorna fyllda :)
6 svar · 9,5k läst
J
jlz64: Det är väl inte frågan om vem som byggt, utan hur i så fall. Om du menar att huset "sätter sig" med rörelse i träkonstruktionen och inte att grunden "rör sig" dvs spricker. Vi hade flera byggfläktar igång efter att huset var "vattentätt", så uttorkningen av träet kom igång tidigt, kan vara en orsak. Det brukar ta upp till fem år innan träet är uttorkat, så rynkor kan uppstå
23 svar · 7,7k läst
C
cyanna: Målningsförberett bör väl betyda att det är spacklat, åtminstone över skarvar och spik? I vårt kök är skåpstomme upphängda på omålade väggar, men i sovrum mm man måste måla först så klart. Målning gjordes i för sig innan dem la golvet men jag vet inte om det är ett måste. Golv material och timpris för läggning varierar mkt beroende på vad ni vill ha. I fall den biten är
0 svar · 2,2k läst
C
cottonfield00: Hehe, ja att det skulle vara jobbigt betvivlar jag inte... Hur mycket tid tror ni man behöver för att få det klart, klarar man det på en förlängd helg? Jag tänkte hyra en ställning att stå på.
6 svar · 9,8k läst
H
Haagbard: Kolla kolla ! http://www2.blocket.se/view/2149030.htm?l=0&c=1&city=0
21 svar · 10,9k läst
C
cyanna: Lack finns ju både vatten baserad och lösningsmedel baserat. Fråga i färghandeln så den passar ihop med färgen under, annars visst kan man lacka målade yttor. Tänk bara på att om meningen är att få en slitstark ytta du behöver måla minst två och helst tre lager med lack! :) C.
1 svar · 2,6k läst
C
CarlOscar: Om golvet ska oljas är det ingen bra idé att betsa det.... Då kommer du att få små fina "stigar" (ljusa om du betsar golvet mörkt och vise versa) där man går mycket, ex framför köksbänkar. Betsen tränger nämligen inte så djupt in i träet. Om man senare vill bättra på betsningen där "stigarna" bildats, så kommer även den övriga golvytan att mörkna/ljusna av betsen och därmed
8 svar · 13,1k läst
M
Michailoff: Borosan och Eco Decorama ägs av samma företag. Två kollektioner av samma typ med lite olika mönster och kulörer. Decorama har kommit med en ny kollektion helt nyligen, snygg tycker jag. Kvalitetsmässigt är detta de bästa tapeterna vad gäller papperskvalitet och behandling av ytan. Man får mycket för pengarna helt enkelt. Det är däremot inte fallet med Sandbergstapeterna. Halvtaskig
2 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.