C
CasaDecimal: Wow..snabbt svar. Hur mycke bygger sån gips då..6 mm? Vad kan det kosta? Hur gör jag med mina golvlister som jag "Helst inte vill ta bort"...gamla gamla, men fina fina
1 svar · 2,1k läst
J
Joukko: Ok. Tackar för hjälpen! Jocke
3 svar · 15,8k läst
B
Bananen: Köp golvlack och tona den vit istället för dom där andra "mjölklackerna". Då får du ett mycket bra resultat..............
7 svar · 6,1k läst
A
AndersG: Hursomhelst så blev det parkettlack. En svensk, vattenbaserad som jag glömt namnet på. Tre lager på med slipa mellan. Sista lagret lägger jag på då trappan är på plats (det är tre delar)
8 svar · 6,4k läst
M
Michailoff: Nej. Om tapeten är hel och du inte behöver spackla någonting är det bara att måla direkt på tapeten. Måste man spackla får man en annan struktur där man spacklat och det kan se konstigt ut. Tapetskarvarna fyller man med färg så de behöver inte spacklas. Snåla inte med färgen bara. Har du skador på tapeten så kan det vara smart att sätta upp en armeringsduk, typ Microlitväv som
1 svar · 3,1k läst
M
Michailoff: [citat] Färghandeln
8 svar · 4,0k läst
M
Michailoff: 10 liter Amphisilan kostar ca 1200 kronor. Bruten i valfri kulör eller vit. Färgen andas och är vattenfrånstötande. Det är en väldigt trevlig färg att måla med, inte så känslig som silikatfärg. Lättare att få ett snyggt resultat. Caparol har även silikatfärg, vilket som passar bäst för just ditt hus måste du kolla i butiken. Det är lättare när man ska måla om med
9 svar · 9,6k läst
Z
Zulan: Hej! Jag har nyligen köpt ett hus och är extremt grön på det hela. Ska dock ge mig på att fixa med källaren. Det finns lite fukt i källaren och idag finns det puts på väggarna som ser ganska så tråkigt ut. Jag tänkte riva putsen och måla med silikatfärg eller vad det heter dirket på teglet som finns under putsen. Frågan är, hur river man puts på effektivaste sättet? Är det en
0 svar · 4,2k läst
N
NikS: gaia har du koll på någon tillverkare som gör silikatfärg utan organiska tillsatser? NikS
4 svar · 6,6k läst
M
Michailoff: [citat] Produkter som heter kvistlack är ofta inte lika kraftiga som "riktig" shellack. Tyvärr har de inte samma effekt heller. Men väljer man en bra kvalitet på panelen med små eller inga kvistar i är det oftast inget problem. Säljer panellack vitbruten nästan varenda dag till paneler och kan som garanti nämna att ingen som köpt har kommit tillbaka... ;) ;D ::)
26 svar · 17,5k läst
D
djpa: Stod i samma läge för 2 år sedan med vårt befintliga hus. Vitt (skitigt) tegel med gråa fogar. Fick då rådet av en målare att måla med silikatfärg (beckers) och måste säga, två år senare, att det fortfarande ser bra ut. Skall enligt beckers själva vara gjord för tegelfasader, betong och puts utomhus. Det enda vi gjorde innan var att tvätta huset med högtryck, fixade dåliga
3 svar · 12,7k läst
M
Michailoff: Det är svårt att använda mallar till detta. Det finns inom branschen en kodmall som refererar till vilka behandlingar som ska göras beroende på underlag och ytmaterial. Detta är svårt att som vanlig människa sätta sig in i, det används av beställare på byggen och reglerar vad som ska göras så att man kan begära in offerter som har beräknats på samma förutsättningar och det går
1 svar · 9,2k läst
L
Lill_Frazze: Håller helt med Michailoff !! Min sambos föräldrar gjorde spacklingen o tapseringen själva när de byggde hus... De varnade oss att göra det. Det tar mycket längre tid än man tror. Och när ska man göra det??? Jo kvällar och helger ..Snacka om att bli utarbetad.
32 svar · 9,0k läst
B
byggimpert: Har för några veckor sedan rådfrågat någon på "Målerisektionen" på Ä-hus, då vi till våren måste börja med detta så fort vädret tillåter. Han sa att deras fabriksbehandling ska betraktas som enbart transportskydd samt kortvarigt skydd för att panelen inte ska "blåna" innan man hinner måla den ordentligt själv. Ska inte jämföras med riktig grundfärg. Enligt dem ska man
15 svar · 11,1k läst
M
Michailoff: Måla utan att göra någonting med skarvarna. hur du än bär dig åt med skarvhyvel eller spackling så syns skarvarna väldigt tydligt. Om du inte snålar med färgen så kommer färgen att fylla ut skarvens ev mellanrum och det blir det snyggaste resultatet tycker jag.
2 svar · 8,4k läst
M
Michailoff: Har jobbat som målare i flera år och har nu en liten färgaffär. Vill gärna dela med mig till behövande!
4 svar · 21,2k läst
M
Michailoff: Se upp med tapeter tillverkade av naturmaterial, jute, lin, textil etc. Dessa krymper om man lägger på spackel eller vattenbaserad färg direkt på väven. Detta leder till att skarvarna kan släppa och rulla sig utåt och lika dant upp- och nertill på väggen, ser ut som en torr ostkant. Inte kul alls... För säkerhets skull måste man grunda med en alkydbaserad vägg/takfärg för att
4 svar · 3,9k läst
M
Michailoff: Om barnen stänker mycket så är det bättre att måla taket med våtrumsfärg för att få en tålig yta ytterst i stället för att som du funderar på att täta under färgen med fuktspärrsprimer. Vanlig färg kan bli fläckig av vatten även om du tar en 20-glans.
8 svar · 9,9k läst
M
Michailoff: Behandla fönstret som om det vore utomhus. Impregnerande grundolja som lägges på i flera skikt utan att skikten får torka (jätteviktigt!!!!), därefter utomhusgrundfärg som är oljebaserad med lacknafta som lösningsmedel och därefter två lager med utomhus fönsterfärg som även den är oljebaserad med lacknafta som lösningsmedel. Observera att grundoljan inte får torka utan ska målas
1 svar · 3,1k läst
yonna
yonna: Har du kollat att riva av 'strukturen' på den gamla strukturtapeten? Ofta spjälkas tapeten när man börjar riva och resten kan du hantera som vilken tapet som helst dvs slipa ner skarvarna.
3 svar · 3,8k läst
KarlXII
KarlXII: Vad jobbigt! Jag är själv lite upprörd på färger just eftersom jag precis råkat lacka ett betsat mistelgrönt foder med vitpigmenterad lack istf klarlack... ::) Men till saken.... Vilken kvistlack har du använt? Är det mer krackat vid just kvistarna eller är det överallt?
1 svar · 10,1k läst
B
byggimpert: Har iof. inte målat utan tapetserat, dock valde jag en nougatfärgad tapet utan mönster på (lite schatteringar finns det väl på väldigt nära håll) och jag träffade i princip ingen som var positiv när de såg tapetprovet, MEN väl uppsatt är det den snyggaste tapeten i hela huset, absolut inte smutsig men däremot otroligt mysig och ombonad spec. i lampljus, fast mkt. snygg även i
3 svar · 3,2k läst
J
JoGi: Jag sätter alltid fiberremsa i hörn (självhäftande) vilken jag även drar över med ett lager vävlim. På så sätt får jag ett starkt hörn och ett hörn som inte blir 90-grader utan svagt rundat! JoGi
3 svar · 3,5k läst
L
Lill_Frazze: Har en kompis som satte en Beige och natur randig tapet i sin hall... Det blev mycket snyggt.
3 svar · 3,4k läst
B
byggimpert: [citat] Byggare Babe! Det stod i "lokalblaskan" (du vet ju vilken) för några veckor sedan att Ä-hus vinst var, om jag inte missminner mig, en kvarts miljard !!! Och som alla vet så börjar ju varje ny miljon med den första 50-öringen, så det gäller ju att vara om sig och kring sig och inte slösa med dom(50-öringarna) i onödan ::) /Christina.
21 svar · 4,8k läst
A
AndersG: Kör värme nu. Det är ca 15C inomhus. Korsdrag ibland då det blåser. Litet senare tänker jag ta in en avfuktare ett par veckor.
8 svar · 2,3k läst
L
Lill_Frazze: Hej! Kan inte så mycket om färg, men vi har målat med Flüggers. Täckte bra och snyggt resultat. Har målat med andra dyra färger innan och dessa var minst lika bra. Utbudet är stort... Lycka till med huset!!!!
1 svar · 3,1k läst
P
pt99jst: Tycker inte det var en dum fråga David, vad jag tror och har hört så är det försäljningsteknik ang. "Microlite". Gör man ett bra grundjobb så är det knappt synbart om du använder "Microlite" eller målar direkt på gipset. /Johan
5 svar · 2,7k läst
C
common: 60 är ju ganska smalt.. Har de samma fasning runt om? I såfall så är det nog sådana plattor som inte ska spacklas. Ska ge ett rutigt tak. Verkar vara standard i många hus. Vi fick välja vanlig takgips när vi beställde vårt hus (a-hus) för att undvika detta. Verkar som de flesta inte vill ta den extra kosntaden/arbetet (väl själv, antingen betala en målare eller göra det själv) som
5 svar · 4,9k läst
C
CaJa: Jag har också målat lackad furutrappa, i våras. Jag Målartvättade före slipning (för att inte gnida in fettet som alltid finns). Torkade och torkade... Målartvättade igen. Sen har jag målat 2 varv med lackfärg, oljebaserad alltså. Fick även proffsrådet för 4-5 år sedan (på Matt-Jakob i Skälby, Järfälla) när jag skulle måla om vår gröna furusäng, som jag en gång målat
1 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.