Synd att jag inte kan vara anonym, för nu får jag väl skämmas :)

Jag har målat massor, massor i min dag. Men nu står vårt efterlängtade hus äntligen klart och jag börjar känna att denna gång ska jag inte bara gå lös med en roller på väggarna. Det måste bli riktigt supersnyggt så att alla kritiskt granskande släktingar ska få svälja tungan när de kommer för att kontrollera min målning.

Alla innerväggarna är gipsskivor och likaså taket (fast smalare skivor där). En miljard skruvar syns där snickarna satt fast skivorna. Jag tror - efter att ha läst så mycket här på forumet - att jag ska:
1. spackla tak och väggar
2. måla taket med vit takfärg två gånger
3. microlita väggarna
4. grundmåla vitt en gång på alla väggar
5. måla den riktiga kulören
6. måla alla lister
7. spika fast listerna på rätt ställen - förhoppningsvis

Verkar detta som en proffsig arbetsordning?
Har man samma spackel till allt?
När man har kletat på spacklet, ska man sandpappra på varenda ställe för att få det slätt?
Hur monterar man microlit? Det har jag aldrig gjort tidigare.

Tacksam för svar. Visst klarar jag mig och lär få huset målat men det vore kul att imponera lite på alla händiga släktingar!

Verkar väl vara en vettig ordning...

Om du har starka färger skall du nog räkna med minst två omgångar för att få täckning.

Och man kan också färdigstrycka listerna på plats, för att täcka de små, små spikhålen.

Det finns väl lite olika spackel för snickerier och för gips, men det står på burkarna.
Och slipa???
Det är liksom det som är jobbet. Det andra är bara kul.
Missar du i slipningen så avslöjar microliten det obönhörligen...

Och en anekdot:
En avlägsen släkting, som dessutom gärna påpekar andras misstag, har inte remsat och spacklat gipsskivornas skarvar. Så med 1,20 meters mellanrum så går skivan lite inåt, och sen ut igen (äh ni fattar). Inte så snyggt i släpljus.
Så glöm inte det.

Vad jag sagt till honom?
Ingenting, jag bara ler i mjugg och väntar på ett tillfälle...

Följdfrågor:
- Slipa är jobbet, det andra är kul, skrev du. Men är slipa med sandpapper det bästa och mest effektiva?

- Vadå remsa gipsskivornas skarvar? Räcker det inte med spackel där också? Ska man ha remsor ovanpå skarvarna OVANPÅ spacklet?

- Vet du hur man sätter upp microlit? Är det tapetklister på dem eller måste man ha det själv - eller funkar det på något annat vis? Jag trodde microliten dolde alla tabbar man gjort med underarbetet!

Skarvarna på gipsskivorna ligger (oftast) lite lägre än övriga väggen, för att man skall kunna sätta en remsa där. Detta för att motverka att det spricker.
Men remsan skall sitta UNDER spacklet. Alltså sparar man lite spackling där.

Jag tror att sandpapper är det bästa, det är i alla fall det de professionella målare jag sett använder.
Jag skulle rekommendera ett inköp av en slippappershållare med skaft på. Skaftet är dessutom ledat i infästningen.
Detta ger en rätt stor yta att fästa pappret på, och dessutom kan man stå i en vettig arbetsställning och få bra kraft i arbetet, även i tak och där det är svårt att komma åt.

Jag har förstått att microlit inte döljer, utan snarare visar missarna...
Men att sätta det skall inte vara särskilt svårt. Det är som att tapetsera ungefär.

microlit på en schysst gipsvägg blir onödigt dyrt? är ju inte direkt gratis :/

småsaker jag kommer att tänka på

1. dyra gipskivor har bättre övergång mellan dem, så lättare att få rakt i skarvarna mellan utan "diket"

2. spackla är lätt slipa är tungt, så spackla hellre för lite och fler gånger än att spackla mycket och behöva slipa ner

3. stressa inte, låt det ta tid... när du sen målar så syns små misstag man gjort så ohyggligt tydligt

(edit) 4. tveka inte att spackla lite till efter att du målat första varvet om du ser nån skruvskalle eller skarv som sticker fram tydligt

Enligt både Norgips och Danogips förordas pappersremsor före glasfiberremsor. Detta för att pappersremsornas fibrer reser sej och biter bättre med spacklet.

Såhär har vi gjort:

1) Fyll i eventuell glipa mellan gipsskivorna med spackel. Låt torka en dag.

2) Lägg ett tunt lager spackel i den försänkta skarven och tryck fast en pappersremsa i det våta spackllet. Smeta fast remsan ordentligt och använd gärna gula gummihandskar för det blir lite kladdigt. Låt torka en dag.

3) Spackla, låt torka, spackla, låt torka, spackla, låt torka.

4) När du är nöjd med spackligen - slipa.

5) Måla.

Vi gjorde så här:

Lägg ett tunt lager spackel i skarven.
Applicera pappersremsan successivt
Dra med en smal spackelspade så att spacklet letar sig ut på sidorna. Det som blir över på sidorna, spacklar du tillbaka på remsan
Sätt ännu mer spackel ovanpå remsan och dra med spackelspaden så att du fyller skarven.

Allt detta gör du i ett moment. Dvs låt inte torka mellan momenten.
Du kommer att få spackla minst en gång till.

mvh
David

Nu måste jag bestämma mig: microlit eller inte! Innan jag började läsa här hade jag inte ens hört talas om denna produkt. Tycker det låter som en mycket bra grej, men frågan är om det är värt pengarna. Vad jag har förstått så är det väldigt dyrt med microlit.

Hur kommer det sig att några säger att microliten närmast framhäver fel och dessutom lät blir bubblig - medan andra säger att den ger ett proffsigt intryck och skyler över de värsta spacklingsfadäserna?

Jag ska ensam måla och tapetsera. Vet inte om jag har ork och styrka att tapetsera microlit i alla rummen själv. Ska jag måla direkt på gipset? Eller microlita? Ni får gärna komma med fler synpunkter, åsikter och idéer!

tjena!om du ska sätta microlit på väggarna så är det ej nödvändigt att remsa skarvarna då detta blir kaka på kaka.microlit är för övrigt väldigt starkt mot sprickor (kallas även bygg väv).
personligen så tycker jag inte att du ska sätta microlit efterson det blir onödigt dyrt + väldigt mycke svårare att få ett bra resultat på finish arbetet.tycker du ska använda PAPPERS!!!! remsor.
1.lägg på spackel iskarven (ganska tunt)
2.lägg på pappers remsan på det blöta spacklet och dra till remsan uppifrån och ner med spackel spaden utan att använda nå mer spackel.
3.låt torka
4.spackla allt en gång till
5.slipa allt med ett 80's sandpapper eller finare om du har gjort ett bra spacklings jobb
6.måla på alla spacklingar 1 gång med den färg du kommer över billigt.(detta för att förhindra mattfläckar i släpljus)
7.måla väggarna i valfri kulör.

tips på spackel är beckers eller flugger,s mediumlätt spackel.dom är väldigt bra att jobba med samt mycket lätt slipat.

lycka till.

mvh målarn.

ska bara tilläga att anledningen till att man lägger på spackel och sedan remsa utan att lägga på spackel igen för att låta det torka innan man spacklar över remsan är att det är stor risk att remsan blåsar sig och då får man det jobbigt.
o.b.s detta gäller som sagt bara om du använder pappers remsor vilket jag för övrigt tycker du ska göra.

Varför är pappersremsor bättre än glasfiberremsor?
Har använt glasfiberremsor i många år utan att märka av några problem.

glasfiberremsan är armerad i två riktningar, pappersremsan i "alla" riktningar.

Tack Wonderboy för utförlig beskrivning! Tja, det låter ju suktande att göra som du säger... Betydligt enklare än att ensam stå och tapetsera upp microlit.

Å andra sidan så blir väl väggarna mycket hållbarare av väven? Är det inte risk att ungarna råkar dunka stora hål och hack i väggarna så fort de leker annars?

Jag spacklade med (fiber) remsor och spacklade enligt konstens alla regler, med ett lysande resultat.

Tyvärr har det efter ett år börjat uppkomma sprickor och hatar mig själv just nu för att jag inte satte microlit överallt (inklusive i taket). Jag har en kamrat som har gjort precis detta och där syns inte en spricka..

Så nu blir det till att ordna sprickorna och sedan sätta upp microlit..

Slutsatsen blir alltså, microlit är bra!

Här var det många goda råd. Här kommer ett till: Kommer väggen att (sol)belysas längs väggen kommer ojämnheter att synas tydligare än en som belyses rakt på. Vid slip- och spackelarbete kan man med fördel låta en lampa lägga släpljus längs väggen och ojämnheterna syns skrämmande tydligt.
Hur mycket arbete man vill lägga ned beror på vad man skall ha på väggen. En strukturerad tapet avslöjar inte så mycket som en målad vägg. Skall det bli riktigt jämnt krävs kanske ett tiotal spacklingar om man är amatör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.