3 140 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Angående färgers hållbarhet
Nej det tycker jag inte.
Den visar att akrylat på Alkydgrund är bäst.
Och det är precis så det är.
Att den möglar?
Betänk att matt färg möglar mer än blank.
Och ljus kulör mer än mörk.(Det är inte så att det syns mer på en vit yta! En mörk panel värms upp en varm sommar dag och dödar mögelsporerna.)
Hur skulle ett glasat sned tak se ut efter 2 år?..
Men en färg? Den ska va som nymålad i 15 år...
Svartmöglet är som sagt inte skadligt för virket. Men det är fult och kan skymma defekter i färg skiktet. Som bör åtgärdas direkt.
Så vad göra??
För det första. Färg är ett halvfabrikat. Virke och konstruktion är minst lika viktiga. Vi har tufft klimat på vissa platser i sverige. Och man bör bygga husen därefter. Ordentligt takutsprång. Uppdragen panel(Helst 30cm). Inga skarvar mitt på panelen. Inga blottade ändträn.(Mycket poppis bland arkitekterna att rita hus utan vertikala knutbrädor) Inga vatten fällor osv osv.
Har man defekter bör dom ses över innan man målar. Annars får man problem igen. Färgen kan inte fixa till det.
För nyproduktion använd ett akrylatsystem på fasaden. Alkyd el. Alkydemulsion på vidskivor, räcken och andra utsatta ställen. Vidskivor bör målas efter 6-10 år. Fasad 10-15.
Tvätta bort möglet så fort det kommer. Det sprider sig!! Håll det under kontroll!! Orkar man inte det. Bör man va tyst. Eller så flyttar man till en lägenhet.
Och allt snacka om gifter i färgen.. Dom togs bort för 20-30år sen. Och det var inte för att jävlas med alla husägare som får mögel på kåken...
Jaja jag har säkert missat en del. Men men ...
Ha de gott!
Den visar att akrylat på Alkydgrund är bäst.
Och det är precis så det är.
Att den möglar?
Betänk att matt färg möglar mer än blank.
Och ljus kulör mer än mörk.(Det är inte så att det syns mer på en vit yta! En mörk panel värms upp en varm sommar dag och dödar mögelsporerna.)
Hur skulle ett glasat sned tak se ut efter 2 år?..
Men en färg? Den ska va som nymålad i 15 år...
Svartmöglet är som sagt inte skadligt för virket. Men det är fult och kan skymma defekter i färg skiktet. Som bör åtgärdas direkt.
Så vad göra??
För det första. Färg är ett halvfabrikat. Virke och konstruktion är minst lika viktiga. Vi har tufft klimat på vissa platser i sverige. Och man bör bygga husen därefter. Ordentligt takutsprång. Uppdragen panel(Helst 30cm). Inga skarvar mitt på panelen. Inga blottade ändträn.(Mycket poppis bland arkitekterna att rita hus utan vertikala knutbrädor) Inga vatten fällor osv osv.
Har man defekter bör dom ses över innan man målar. Annars får man problem igen. Färgen kan inte fixa till det.
För nyproduktion använd ett akrylatsystem på fasaden. Alkyd el. Alkydemulsion på vidskivor, räcken och andra utsatta ställen. Vidskivor bör målas efter 6-10 år. Fasad 10-15.
Tvätta bort möglet så fort det kommer. Det sprider sig!! Håll det under kontroll!! Orkar man inte det. Bör man va tyst. Eller så flyttar man till en lägenhet.
Och allt snacka om gifter i färgen.. Dom togs bort för 20-30år sen. Och det var inte för att jävlas med alla husägare som får mögel på kåken...
Jaja jag har säkert missat en del. Men men ...
Ha de gott!
Angående deras åldrings knep med slutande panel??
Jaja vill dom att det ska gå fort så.... men blir det rätt?
Hur ofta får ni slag regn på fasaden?
En akrylat löses av vatten. Därav kritningen.
Sen det där med Linoljefärg som rekommenderas till hyvlad panel... och slamfärg som ska användas på grovsågat virke...
Hade dom sånt virke?
Aja jag skulle ta testet med en nypa salt.
MVH Freddo
Jaja vill dom att det ska gå fort så.... men blir det rätt?
Hur ofta får ni slag regn på fasaden?
En akrylat löses av vatten. Därav kritningen.
Sen det där med Linoljefärg som rekommenderas till hyvlad panel... och slamfärg som ska användas på grovsågat virke...
Hade dom sånt virke?
Aja jag skulle ta testet med en nypa salt.
MVH Freddo
Klicka här för att svara