jo jag ska måla i köket nu är det en konstig tapet nästan som en vinylplast tapet,, nu till frågan?
man kan väl nästan ta vilken väggfärg som hälst på det

eller borde jag fråga färghandlarn?

Kolla med färghandlaren först. Men i min dotters lägenhet var hallen klädd med ngn typ av vinylplast med lite räfflat mönster. Det blev ursnyggt med vanlig väggfärg ;)

Det kan vara smart att ta en färg med lite högre glans i när man ska måla köket, glans 20 brukar det vara i speciella köksfärger. Det är för att det ska bli lättare att torka av allt ev. klet och os som lätt blir i ett kök. Att torka av en matt färg blir som att sudda ut blyerts med fingret, man drar bara ut det till en värre sörja.

Sådana färger finns att köpa både hos dyra färghandlarn och hos Rusta, men om det är skillnad i kvaliten kan jag inte uttala mig om.

Lycka till!

Bj skrev:
jo jag ska måla i köket nu är det en konstig tapet nästan som en vinylplast tapet,, nu till frågan?
man kan väl nästan ta vilken väggfärg som hälst på det

eller borde jag fråga färghandlarn?
Om det är en vinyltapet så brukar de flesta sådana vara spaltbara dvs. man kan dra lös det yttersta plastiga skiktet och där under är det sen vanligt papper och då fungerar ju vanlig färg bra :D

//Christina.

om du är osäker på om pappen i den spaltbara tapeten sitter kvar vid målning, så patentera med nån oljefärg först. Då låser du fast pappen mot väggen, o det som släpper skulle garanterat släppt ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.