L
Lissas: Virket lär suga upp bättre om Du väntar att stryka till en torrare period än hösten. Det går rätt bra att stryka när virket är på plats men ännu bättre att bara bunta ihop det sida vid sida och stryka på innan uppsättning. Vitriolens skyddande egenskaper ska inte överdrivas. Den är sannolikt näranog obefintlig. Men staketet klarar sig nog rätt bra ändå om det får luft.
1 svar · 5,3k läst
yonna
yonna: Inbyggda Lundabokhyllor medtogs vid husflytt (köparen var inte intresserad av att överta dem) på 80-talet. Oljebetsad mörk fanér på lamellskivor. Uppfräschades med bets efter lätt rengöring. Blev som nya. Stora, släta skåpsdörrar ingick - överhuvud taget inget fanérsläpp. Vi fattade inte ens att denna risk förelåg.
4 svar · 21,4k läst
yonna
yonna: Mitt gamla tak målades för 1 1/2 år sedan - helblank vit vattenbaserad färg (med ngn anstrykning till grått i för att framhäva vitheten). Takpanelen sattes upp ngn gång i slutet av 70talet. Jag kan nu ana att kvistarna successivt (men ytterligt långsamt) kryper igenom färgen. Antingen fixar du kvisttäckning & ommålning redan nu - eller så väntar du ett antal år & fräschar
4 svar · 7,5k läst
P
PeterK: Tack för tipsen! Till slut körde jag med grovt spackel som jag la lite sand i (lite lite fin sand) och bredspacklade grovt. Blev mycket bra :-) /Peter
2 svar · 3,8k läst
B
byggimpert: [citat] Det finns en helt fantastisk ros också :-* DEN skulle både jag och mina tjejer kunna tänka oss, maken var dock en smula tveksam ::) //Christina.
8 svar · 3,5k läst
M
muppen: grymt roligt program under höstmörkret bestämma vilken färg fläckarna på kläderna ska ha Tack för tipset! :)
14 svar · 11,1k läst
M
martar: Tackar för svaren! Det kanske får anstå till nästa sommar då. Så skippar jag tanken på vattenbaserat. /Martar
2 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja det där är ett elände. Vi har provmålat tre fyra kombinationer för att hitta rätt - till slut gav vi upp. Nu blir det antagligen en dörr oljad träyta istället (teak). Jag tror dock att den engelsröda passar toppen till ett gråvitt hus. Angående takpannorna så anser jag att det inte finns en koppling mellan färgen på dörren och takpannorna. På taket ligger tegel och det
4 svar · 4,1k läst
R
Rena: Då kör jag med enbart väv o våtrumsfärg. Det är en väldigt gammal stuga som skall användas sparsamt. Vet inte hur länge den står kvar o vill därför inte lägga ner för mycket på den. Tack för svaret!
4 svar · 2,7k läst
G
gaia: Jag brukar lyckas att ta bort gammal färg med tjock brunsåpa (ej flyttande). Testa på ett ställe om den "biter" på din lack. Smeta på 2-4mm tjockt och tryck i så den fyller ojämnheter i glaset, täck med plastfolje så att såpan inte torkar för snabbt och vänta några timmar. Se till att inte få såpan på träet för då löser den upp lacken där den ska  vara kvar ;). Har lacken
1 svar · 5,6k läst
M
mali_sveli: Var hittar man prisgrupp 7 "byggsjuans" tapeter på nätet. Ska bygga Mjöbäcksvillan och hittar bara borosan... Behöver alltså hjälp med bra tapetlänkar!
0 svar · 4,7k läst
L
lnu: Det där skulle jag tänka igenom en gång till ;) :-X
3 svar · 2,2k läst
G
Gutte: Hej! Vi har precis satt in Tibroköks Skala EK s-lack i huset. Väl värt pengarna! Grymmt snyggt!
4 svar · 3,9k läst
C
Chief_Ryback: [citat] Såklart det går men det är avsevärt mycket bökigare, du måste då maskera takvinkeln. Men generellt bör man måla taket innan.
6 svar · 2,7k läst
L
legolas: Ja sorry, visst är det taklisten
2 svar · 5,9k läst
M
Mady: Duro har atpeter till bra pris med tomtebobarnen och spöket Lban och Lilla Anna tror jag. Vi hade i förra huset tomtebobarnen ihop med en grön tapet och rummet var helt underbart.
6 svar · 7,4k läst
R
roru: jag har rivit ner den gamla tapeten å slipat å spacklat den.har sen målat med ett tunt lager vit färg.ska sätta upp en microlit våd där en dörr suttit förut,å sen spackla kanterna..
8 svar · 2,6k läst
M
mannbro: Det skiljer säkert en del i kontroktion mellan olika varianter, men när jag plockade ner en gammal rejält tung skjutdörr fungerade det så här: Skjutdörren hängde i en stålskena i löpare med kullagerförsedda hjul. Under dörren fanns en styrskena och under väggsektionerna satt tappar som passade i styrskenan. Löparna längst satt fast i varje väggsektion med in svirvel. Svirveln satt
1 svar · 5,2k läst
B
byggnisse: Nu är vårt Eksjöhus Lyckan på plats, eftersom huset är fabriksgrundat föreslog vår färghandlare att vi oljar in ändträ med impregneringsolja och sedan målar direkt med oljetäcklasyr i höst, för att sedan färdigmåla till våren. Första strykningen blir då som ett slags extra skydd över vintern, samtidigt tyckte han att ännu en grundmålning utöver fabriksgrunden var onödig
0 svar · 2,4k läst
KarlXII
KarlXII: Det är ingen fara, det är värre om daggen lägger sig.
1 svar · 1,9k läst
M
Mady: Kolla med en tapethandlare och fråga efter "bygg 7:an" jag tror det är vad de flesta firmor har som standard.
1 svar · 2,2k läst
B
brykthed: Beror väl på vilken sorts lasyr. Hos mig gick det åt 43 liter oljetäcklasyr till 2 lager på ett enplanshus. Då inte räknat med vindskivor, knutar o dyl.
4 svar · 6,6k läst
R
robbin: Håller som bäst på att grundmåla väggarna inomhus, väggarna fullkomligt suger åt sig färgen. Kan man grunda mer än en gång och istället dra ner på den vanliga färgen eller grundar man endast en gång och vanlig färg resten av strykningarna?
0 svar · 3,3k läst
J
jaanas: Det hände en liten olycka...sonen hade ritat på braskaminen och jag suddade bort det lite för hårt..Nu syns det tydligt en ljusare fläck. Vågar man spraymåla med värmebeständig färg?? :-/
0 svar · 2,5k läst
L
Lissas: Koka...? Man slår ihop en skvätt från ena dunken med en skvätt från den andra. Klart. 50 kr/litern.....
7 svar · 3,7k läst
L
Lissas: Jajo, gran är inte kådfri. Men ingen vettig hantverkare väljer fur på ytterpanel, utom möjligen norrvägg, just p g a kådan. Furkåda är dessutom kladdig under mycket längre tid, eftersom flödet är rikligare. Grankåda oxiderar snabbare. Problemet är att alla kådhärdar "aktiveras" av färgoljan. Vad som vid ommålning ser ut att vara oxiderat, torrt och ofarligt får liv igen...
16 svar · 2,7k läst
Linska
Linska: SNYGGT!!!
6 svar · 6,7k läst
P
pleximaster: Tretex i gamla tegelhus är ofta spikade i blåbetongsblock som man murade fast få insidan får att ha nåt att fästa dem i. Inte så kul alls… :-[ plexi
13 svar · 4,8k läst
C
co: Men om ni eldar i murstocken brukar inte sotaren bli glad om ni vill ha murstocken "ren" utan puts! När vi byggde om köket ville jag rensa murstocken från gammal puts och ta fram muren men det sa sotaren nej till :(
1 svar · 2,8k läst
B
byggimpert: Det finns flera trådar från i somras ang. Tinova VX :) men troligtvis är det ingen som kan säga exakt hur den beter sig vid ommålning, vilket fö. inte bör vara nödvändigt efter endast fem år för isf. blir jag jättesur >:( ;), pga. att färgen är ganska ny i handeln, den har väl funnits max 2 år tror jag. Såvitt jag förstod så går VX att måla på alla färgtyper inkl.
1 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.