Hej!

Tapetserade i helgen i vår hyreslägenhet. Vi är inga proffs på att tapetsera men vi fixade det. Problemet var att vår snåla hyresvärd gav oss stärkelseklister för att blanda själva med resultatet att det inte lsöte upp sig tillräckligt och vi har nu en tapet som ser ut som den är rollad med sandkorn :o

Nu är det inte så farligt eftersom det bara syns på några våder där ljuset faller in lite olyckligt.

Min fråga är: Om jag skall tapetsera om detta, hur gör jag för att få bort dessa sandkorn? Slipar? Bredspacklar`?

Någon som har tips? Tack!

Jill

Det blir nog till att ta fram spackelspadarna om ni vill ha det slätt.
Ett tips angående att blanda stärkelseklister är att vispa ner det i kallt vatten, vispa i 20 sek sen vänta 10 min och vispa lite till sen är det klart.
För övrigt tycker jag pulverklister är överlägset, man slipper ju släpa tunga klisterhinkar och det är avsevärt mycket billigare.

måste lägga in ett plus för färdigblandat... en hink räcker gott å väl till ett rum, och väger inte så farligt

sambons pappa är dock duktig på att blanda...

så är man det så kan man gärna köra pulver :)

TiGGrE skrev:
måste lägga in ett plus för färdigblandat... en hink räcker gott å väl till ett rum, och väger inte så farligt
Jo, för de flesta blir det inte så mycket att bära. Jag tänkte mest på mig själv som yrkesman. Men fortfarande är priset på pulver jämfört med färdigt överlägset.

heh, tjo... som yrkesman... ;)

men jämfört med tapetkostnaden så blir det välan en droppe i havet ;D

En hink Hernia's maskin- o sprutklister ligger väl på mellan 550-650:- utan rabatt. Kilto's pulverklister ligger på 1000-1200:- per hink. På pulvret kan du säkert tapetsera 30 utrymmen jämfört med färdigblandat där det inte räcker till mycket mer än ett utrymme.

Så ska du tapetsera mer än två utrymmen så börjar du redan tjäna ganska mycket pengar. Men man måste komma ihåg att alla tapeter inte går att tapetsera med stärkelseklister.

Nu var prisexemplena från min lokala färghandlare och det finns givetvis billigare alternativ. Anledningen att jag tar Kilto's pulver som exempel är att det är lättare att blanda till utan att få klumpar än Hernia's pulver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.