Hej,

Ska bygga ett staket runt tomten. Tänkte måla det med järnvitriol. Några frågor

- när ska det målas? Kan man vänta med att måla det i vår eller måste man måla det på en gång?
- om man ska måla det på en gång, ska man måla plankorna innan man sätter upp staketet?
- har läst lite olika om järnvitriolets skyddande egenskaper. Ska man blanda ut järnvitriolet med något annat?
 
Virket lär suga upp bättre om Du väntar att stryka till en torrare period än hösten.

Det går rätt bra att stryka när virket är på plats men ännu bättre att bara bunta ihop det sida vid sida och stryka på innan uppsättning.

Vitriolens skyddande egenskaper ska inte överdrivas. Den är sannolikt näranog obefintlig. Men staketet klarar sig nog rätt bra ändå om det får luft. Snedsåga om möjligt spjälorna i nederkant och/eller ställ dom i lite rå linolja några timmar...

Det finns järnvitriol med kopparvitriol iblandad. Det ger en något grönare lyster - lite åt impreg, tycker jag. Du får samma grönaktiga kulör om vitriollösningen är för stark, alltså innehåller för mycket vitriol i förhållande till vatten...

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.