I den snaaaart färdigrenoverade undantagsstugan kommer det att bli en takbjälke samt flertalet stödben ??? synliga. Dessa är handskräddade men inte så noga gjort.

1.Har någon tips om hur vi bäst behandlar dessa så att de "gör sig" i det färdiga rummet? Ska vi slipa lite för att jämna till dem? Det är nog ganska hög risk för spetor.

2. Hur gör vi i mellanrummet mellan stödben(?) och spånskivorna som är uppsatta? Spackel?

Tacksam för svar och hoppas att jag valde rätt plats för frågan.
 
Inte ens slipa lite för att minska risken för spetor eller "snygga till" dem?
 
Ja, den som bara hade en takbjälke att pyssla med.... ;)
Handskräddade?
Menar du handbilat timmer eller plank som är hopspikade till en "bjälke"?
Kolla gärna in byggdagboken på min hemsida hur jag sliter med mina takbjälkar och "stödben"
 
SnickarPelle: Trevlig sida och bra med tips om lasering. Hur gick det? Vilken lasyr och mängd tog du/ni?

Bjälkarna och stödbenen är bilade timmerstockar.

Bjälken, mellan hall och kök, är mörk och fin som den är och om jag får bestämma gör vi inget med den.

Stödbenen, som efter tjat, fick bli synliga är dock inte så fagra. Ljusa och skräddningen/bilningen är inte så väl gjord (för vem ska se den...). På flera ställen är det risk för spetor om man skulle bli närgången. Funderar lite på om man inte ska ta och slipa lite innan en ev lasering.

Någon målarfärg och/eller lackning är det inte tal om va?
 
Tack för berömmet ::)
Ingen lasyr ännu. Det har blivit för kallt så det får vänta tills i vår.
Men det blir med största säkerhet två strykningar brunt.

Var försiktig med sandpapper. Jag gjorde ett prov och blev inte nöjd.
Ytan där man använt sandpapper blir blank då man laserar.
Jag har jobbat med elhyvel och stålborste och fått ett hyfsat resultat.
Tyvärr gick det inte att få så pass bra och ren yta att klarlack kunde användas.
Det bästa hade kanske varit att blästra med glaskulor eller liknande men detta var ej genomförbart då jag har totalt 90 m2 stock att göra i ordning.
(Finns några ny bilder i byggdagboken)

Helt rätt! Undvik täckmålning det är ju det levande trät och hantverket man vill ha kvar så långt detta nu är möjligt. Försök bara runda till där det finns ”skaderisk”.
Lycka till! Väntar resultatet här på bild :-)
 
Takbjälkarna ser mycket fina ut!

Återkommer med fotot. Tyvärr har jag inte möjlighet att renovera så mycket, igentligen föräldrarnas projekt, men som blivande arbetskraft till förfogande kanske det kan bli lite mer tid...

Fast en "före"-blid kanske jag kan åstakomma snart...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.