Vi ska byta ut panelen på garaget längs en vägg och vindskivorna på ena sidan nu innan vintern. Har grundmålat och funderar, ifall man målar med färgen en gång i garaget, håller det till våren om man målar sista gången då? Dom ligger nämligen i garaget nu men ska upp snart.

Färgen är vattenbaserad, i butiken sa dom att det inte håler med bara grundning... men borde väl hålla med en omgång färg.

Det spelar ingen roll om du har omålat, grundat eller färdigmålat. Virket lär inte ruttna och försvinna över en vinter.
Däremot är det samma behandling med tvättning och rengöring oavsett hur det ser ut idag om du ska måla i vår.

Det är väl inte grundfärgen som är vattenbaserad hoppas jag?

Det är Beckers. Nej färdigfärgen är vattenbaserad, får förtydlliga det :) Inte grundfärgen. Jo man kan undra hur dom tänker, man ska ju lägga på ett ordentligt lager.

Om man målar sista gången till våren, räcker det med att tvätta av med vattenslangen/högtryckstvätten? Eller måste man ha något mer.

En del säger att det räcker med att sopa fasaden med en hård sopborste om det inte är smutsigt, kan det räcka?

Kanske man inte hinner måla första gången i år, antingen så jobbar man eller när man är ledig så regnar det, så det får väl i värsta fall vara tills våren. Beckers rekommenderar att man ska måla inom fyra veckor efter grundning med deras vita trägrund, men det ruttnar nog inte på en vinter. (Fast väggen är utsatt, den pekar mot väster)

Dund skrev:
Hm, knepigt.

Jag har en grundfärg från Caparol som är vattenbaserad. Är jag lurad då?
Om du har Fasadgrund LF och ska använda Oljetäcklasyr LF sedan så är det helt OK. De är anpassade för varandra. Ska du ha en vanlig Fasadakrylat så måste det vara oljebaserad fasadgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.