2 201 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Målartider ??
Hej
Hur länge kan man hålla på att måla ute på hösten ?
Vårt hus är i det närmaste färdigt. Vi har legat i som galningar för att hinna grundmåla allt samt färdigmåla en gång. Andra strykningen tänkte vi ta i vår.
Men en del detaljer blev klara först nu.
Det är lite foder, breda lister, samt tak över entrén.
Vilket är bäst/sämst.
Att låta träet vara som det är över vintern eller att försöka grundmåla och färdigmåla även detta.
Färgen vi använder är vattenbaserad. Alcro:s BESTÅ.
Synpunkter ??? :-/
Hur länge kan man hålla på att måla ute på hösten ?
Vårt hus är i det närmaste färdigt. Vi har legat i som galningar för att hinna grundmåla allt samt färdigmåla en gång. Andra strykningen tänkte vi ta i vår.
Men en del detaljer blev klara först nu.
Det är lite foder, breda lister, samt tak över entrén.
Vilket är bäst/sämst.
Att låta träet vara som det är över vintern eller att försöka grundmåla och färdigmåla även detta.
Färgen vi använder är vattenbaserad. Alcro:s BESTÅ.
Synpunkter ??? :-/
Kolla vad som står på burken eller med färghandlaren. Vissa färger ska ej målas vid temp under 5º. Andra bör ej användas vid hög luftfuktighet. Fast jag skulle satsa på att åtminstone få på ett lager färg oberoende väder. Bara underlaget är torrt vid strykningen. 
Min färghandlare sa att vattenbaserad färg mår inte bra av dagg, frost och annat som är vanligt så här års, men att det mest rör sig om det "kosmetiska", alltså skyddseffekten blir densamma men det blir inte snyggt. Ska man tro på honom så är det ju OK om man ändå ska på med en strykning till i vår. Men säkrast är väl att höra med någon som säljer ALCRO eller med ALCRO själva.
Försök låna en fuktmätare och kolla fukthalten i virket. Överstiger det 15 % ska du inte måla. När det gäller temperaturen så gäller det hela dygnet. Är det över 5 på dagen men under på natten så ska man inte måla. Du känner fukten på panelen på morgnarna, det tar tid att torka ut det. Vänta till i vår.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag har pratat med alcro om detta.
Där fick jag rådet att bara måla mitt på dagen så färgen hinner torka lite innan fukten kommer.
Temperaturen är inte problemet, det är fukten som ställer till det.
Man avrådde också från att måla det sista ytskicktet, det fanns en risk att det inte blev så snyggt.
Detta gällde utomhusgrunden samt Stugfärgen. Detsamma gäller för Bestå.
Jag kommer se till att grundmåla allt som ska ha färg, men vänta med stugfärgen till våren.
Där fick jag rådet att bara måla mitt på dagen så färgen hinner torka lite innan fukten kommer.
Temperaturen är inte problemet, det är fukten som ställer till det.
Man avrådde också från att måla det sista ytskicktet, det fanns en risk att det inte blev så snyggt.
Detta gällde utomhusgrunden samt Stugfärgen. Detsamma gäller för Bestå.
Jag kommer se till att grundmåla allt som ska ha färg, men vänta med stugfärgen till våren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden