Hej!

Känner på mig att jag skulle kunna behöva lite tips.
Jag och min sambo har precis köpt en liten, mysig funkislägenhet som vi givetvis skall renovera för att passa vår smak. Vi tycker båda att målade väggar är klart snyggast och vi är ganska modiga..

Min fråga är, vilket typ av underarbete är att föredra? Som jag ser det finns det tre alternativ:

1. Måla direkt på tapeten, då den sitter väl uppe. Skulle i så fall innebära minimalt med slipdamm..

2. Flossa av tapetskarven med bredspackeln (alt. tapetskarvshyveln) och spackla/slipa tapetskarvsområdet. (risk för blank/matt-skillnader vid släpljus?)

3. Flossa ner tapetskarven och bredspackla hela rummet. (Hur svårt är det? Syns det mycket om väggen blir vågig?,  -främst i släpljus?)

Renoveringsgips och easy-cover (återställaren) tillåts inte hos ett fattigt studentpar..

Jag skulle gärna vilja att ni jämförde alternativen inom parametrarna utseende - tid - jobb - pengar.
Personlig renoveringskompetens ligger någonstans mellan nybörjare och händig (för min ålder..)

Kom gärna med tips!

MVH // J

Finns det minsta lilla struktur i den befintliga tapeten så är det bästa att bredspackla hela väggen. Annars blir det skillnad mellan tapeten och där du har skrapat/spacklat, inte så snyggt.

Att bara måla på befintlig tapet utan något som helst underarbete blir nog aldrig riktigt snyggt. Det är absolut värt att lägga ner lite extra jobb med bredspackling, så jobbigt är det inte, men det dammar!

Utseendemässigt blir bredspackling helt klart snyggast.Tidsmässigt tar det ett par dagar extra då spacklet måste torka ordentligt innan slipning. Lite jobbigt är det allt att slipa...pengamässigt knappt någon skillnad då spackel är mycket billigt. En 10 litershink får du för 200 spänn.

Ok! Tack så mycket för det tidiga svaret!

Bredspackling då alltså.. Vad sägs då om följande arbetsordning:

- Ta ner så mycket befintlig tapet som möjligt.

- Spackla större hål samt plugghål. Vänta ett dygn..

- Slipa av spacklade områdena samt börja bredspacklingen. Hur är smidigast att gå tillväga?

- vänta 1-2 dygn sen slipa, slipa, slipa, slipa..

Vad behöver man?:

En bred (~40 cm) spackelspade och en smalare (~15cm)
Spackel (medium?)
Ledbart slipverktyg + skaft
Slippapper (120?)
En t-shirt som andas :P
Något annat?

Tacksam för svar (även från andra också givetvis..) // J

Skaffa ett gipsspackel, typ Ardumur 828. Finns i 5-kg påsar och blandas ut med vatten till en lagom stabbig konsistens. Laga hål etc med detta. Gipsspacklet sjunker inte ihop som vanligt spackel och torkar snabbt. Efter några timmar kan du bredspackla med ett lätt-handspackel typ Dalapro Medium eller Bostik Lätt Hand.
Använd en 20-cm bredspackel att spackla med och lägg upp spacklet på en 30-40 cm bred spackel.
Du behöver inte slipa mellan spacklingarna om du ser till att det inte blir bautaränder efter spackelspaden. Räkna med 2-3 bredspacklingar och lite kompletteringar efter slipningen. Blir det inte jämnt syns det tydligt sedan så se till att få ytan slät. Har du släpljus måste du vara extremt noga. Kom ihåg skyddsglasögon och andningsskydd när du slipar. Lycka till! :D

2-3 bredspacklingar!!! Uscha vad jobbigt! :-)
Jag har nöjt mig med en och sedan kompletterat några gånger, ev med en grundmålning mellan för att lättare kunna upptäcka ojämnheter.

Jag har gjort så här:
1. Riva ner lös tapet och slipa/hyvla ner tapetskarvar.
2. Spackla igen större hål.
3. Slipa ner ojämnheter.
4. Bredspackla.
5. Slipa, sopa av och känn efter med handen för att hitta ojämnheterna. Använd stark belysning till svepljus.
6. Spackla där det är "gropar".
7. Slipa igen, lätt den här gången.
8. Upprepa vid behov.

Jag har även grundmålat efter första slipningen för att lättare kunna se ojämnheterna. Jag har fått perfekt släta väggar, hur nöjd som helst!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.