3 381 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vattenbaserat eller oljebaserat?
Hej, kan någon reda ut vart man skall använda vad? Olje och vattenbaserade färger dvs.
Varför jag frågar är av följande anledning:
Jag fick efter min beskrivning på vart färgen skulle användas en vattenbaserad takfärg med mig från affären (Tekno takfärg). Efter första vändan så såg det först bra ut, men efter att det torkat vart det rätt genomskinligt och drog mot gult (jag antog att det hade med att underlaget var papp och spånplattor). Nästa dag målade jag en vända igen och trodde att det skulle täcka helt. Förvånad vart jag då det torkat och återigen var genomskinligt. På burken kunde man läsa 'väldigt bra täckförmåga... strykes på 1-2 gånger'. Jag målade en tredje gång och mellan andra och tredje så såg man knappt någon skillnad alls. Har testat två olika burkar av samma färg. Klart besviken. Färgen är vit och där jag spacklat ser det klockrent ut, fast taket ser ju mindre klockrent ut eftersom det är fläckigt och fyllt med ränder där glasfiberremsor och spackel ligger under. Färgen är en 'grundfärg', men enligt de på affären skulle denna kunna användas för att helt täcka taket i vitt.
Taket är inne i ett torn som är avisolerat från resten av huset, dvs det är lika kallt där som ute i princip. Vilket färg skall jag använda? Först tyckte jag att det där med vattenbaserade färger var finemang. Bara att tvätta penseln med lite vatten. Nu börjar jag dock fråga mig ifall det är det som gör det så dåligt och att jag istället skulle haft en oljefärg. Oljefärger har alltid täckt bra tycker jag, men det kanske bara är slump. När och varför använder man olje- respektive vattenbaserade färger och vad rekommenderar ni mig att använda (tänk på att taket nu är målat med vattenbaserad takfärg som jag inte orkar ta bort
Med vänliga hälsningar
Varför jag frågar är av följande anledning:
Jag fick efter min beskrivning på vart färgen skulle användas en vattenbaserad takfärg med mig från affären (Tekno takfärg). Efter första vändan så såg det först bra ut, men efter att det torkat vart det rätt genomskinligt och drog mot gult (jag antog att det hade med att underlaget var papp och spånplattor). Nästa dag målade jag en vända igen och trodde att det skulle täcka helt. Förvånad vart jag då det torkat och återigen var genomskinligt. På burken kunde man läsa 'väldigt bra täckförmåga... strykes på 1-2 gånger'. Jag målade en tredje gång och mellan andra och tredje så såg man knappt någon skillnad alls. Har testat två olika burkar av samma färg. Klart besviken. Färgen är vit och där jag spacklat ser det klockrent ut, fast taket ser ju mindre klockrent ut eftersom det är fläckigt och fyllt med ränder där glasfiberremsor och spackel ligger under. Färgen är en 'grundfärg', men enligt de på affären skulle denna kunna användas för att helt täcka taket i vitt.
Taket är inne i ett torn som är avisolerat från resten av huset, dvs det är lika kallt där som ute i princip. Vilket färg skall jag använda? Först tyckte jag att det där med vattenbaserade färger var finemang. Bara att tvätta penseln med lite vatten. Nu börjar jag dock fråga mig ifall det är det som gör det så dåligt och att jag istället skulle haft en oljefärg. Oljefärger har alltid täckt bra tycker jag, men det kanske bara är slump. När och varför använder man olje- respektive vattenbaserade färger och vad rekommenderar ni mig att använda (tänk på att taket nu är målat med vattenbaserad takfärg som jag inte orkar ta bort
Med vänliga hälsningar
Det är t.o.m svårare än så, nu när det finns vattenbasserade alkydfärger (olja). Därför säger jag vattenbasserde eller lösningsmedels färger istället.
Om det kan vara till någon hjälp så har jag använt vattenbasserade färger på allt inomhus förutom köksluckor samt dörrar. Det var det rådet jag fick, tror att man kan måla finare med färg med lösningsmedel särskilt om det är de färger med lite högre glanstal. Utomhus använder jag nu också en vattenbasedad färg Tinova VX, ute är det nu endast fönster och ytterdörr som jag målar med färg med lösningsmedel
Om det kan vara till någon hjälp så har jag använt vattenbasserade färger på allt inomhus förutom köksluckor samt dörrar. Det var det rådet jag fick, tror att man kan måla finare med färg med lösningsmedel särskilt om det är de färger med lite högre glanstal. Utomhus använder jag nu också en vattenbasedad färg Tinova VX, ute är det nu endast fönster och ytterdörr som jag målar med färg med lösningsmedel
Hej, tack för ditt svar!
Kan man säga något generellt över deras egenskaper. Dvs vattenbaserade och lösningsmedelsfärger?
Kan man säga något generellt över deras egenskaper. Dvs vattenbaserade och lösningsmedelsfärger?
Klicka här för att svara