5 282 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Snygga upp trappan
Sida 1 av 2
Vi har en trätrappa i furu med ingjuten heltäckningsmatta.
Trappan ser sliten ut och den bruna insänkta 70 tals mattan är inte sexig längre.
Jag hade tänkt att slipa och vit lasera vagnstycket.
Men vad gör man med 5 mm insänkt matta i varje trappsteg?
Trappan ser sliten ut och den bruna insänkta 70 tals mattan är inte sexig längre.
Jag hade tänkt att slipa och vit lasera vagnstycket.
Men vad gör man med 5 mm insänkt matta i varje trappsteg?
river bort mattan och fäller in exvis 5mm ek? Nej, jag vet inte. Har svårt att bilda mej en uppfattning om ett trappsteg med infälld matta. Syns det något virke på sidorna av stegen eller ligger mattan ovanpå steget?
Mattan täcker nästan hela trappsteget, förutom 10 mm i fram- och bakkant.
Jag har en ide om att klä trappstegen med 15 mm parkettgolv, samma parkett som kommer att läggas i hallen.
Jag vet inte om det funkar, men tänkte:
- Låta mattan vara, funkar som dämpning typ.
- Såga ut parketten så den täcker hela plansteget, kant i kant.
- På framkanten sätta en hörnlist av metall (mässing)
- På sidorna en liten 1/4 rund vit list.
- På bakkanten en hörnlist i trä som målas vit.
Hur hade ni gjort?
Hur sätter man då dit parketten?
Jag har en ide om att klä trappstegen med 15 mm parkettgolv, samma parkett som kommer att läggas i hallen.
Jag vet inte om det funkar, men tänkte:
- Låta mattan vara, funkar som dämpning typ.
- Såga ut parketten så den täcker hela plansteget, kant i kant.
- På framkanten sätta en hörnlist av metall (mässing)
- På sidorna en liten 1/4 rund vit list.
- På bakkanten en hörnlist i trä som målas vit.
Hur hade ni gjort?
Hur sätter man då dit parketten?
Jag har prototypet lite på trappan.
Jag har aldrig klätt trappan innnan och jag har inte speciellt mkt erfarenhet av snickerier, men jag funderar på nåt liknande:
Totalbild
http://lawpan.no-ip.com/gallery/trappa/trappa.jpg
Olika förslag på listning
http://lawpan.no-ip.com/gallery/trappa/9_varianter.jpg
Jag vet inte vilken av dessa jag ska köra på.
Jag vill ju inte ha det för listigt.
Förslag?
Jag har aldrig klätt trappan innnan och jag har inte speciellt mkt erfarenhet av snickerier, men jag funderar på nåt liknande:
Totalbild
http://lawpan.no-ip.com/gallery/trappa/trappa.jpg
Olika förslag på listning
http://lawpan.no-ip.com/gallery/trappa/9_varianter.jpg
Jag vet inte vilken av dessa jag ska köra på.
Jag vill ju inte ha det för listigt.
Förslag?
Har en likande trapp, så någon gång i framtiden står jag också inför samma jobb. Hade tänkt att försöka hålla nere antalet lister för att det inte skall bli för plottrigt, något liknande ditt alternativ 1.
Det finns trappnoslister som ansluter snyggt mot parkettgolvet. Ex från Khärs:

Det finns trappnoslister som ansluter snyggt mot parkettgolvet. Ex från Khärs:

Jag tycker att listningsförslag nr.5 ser väldigt snyggt och stilrent ut. Så är vi och metall mera slitstarkt än trä, samt att mässingslisten som du fått tag på är väldigt snygg enligt mitt tycke 
Och det där med att sätta parkett i trappan ser ju riktigt snyggt ut det med... men blir det inte halt ???
Och det där med att sätta parkett i trappan ser ju riktigt snyggt ut det med... men blir det inte halt ???
Ny trappa hade varit trevligt. Men då ska man lossa en del av taket för att få bort vänster delen av trappan som den är förankrad idag.
Jag vet inte om jag skulle reda ut ett sådant byte
Vi ska göra om en del annat oxå, så lägga 1 / 3 av våran budget på trappan är lite mycket. För trappan hade jag tänkt mig 2-2500 tkr.
Jag vet inte om jag skulle reda ut ett sådant byte
Vi ska göra om en del annat oxå, så lägga 1 / 3 av våran budget på trappan är lite mycket. För trappan hade jag tänkt mig 2-2500 tkr.
Jag är lite rädd att metall varianterna ger för mycket metall, 16 trappsteg.
Kör man utan en hörn list som i 1:an så kan jag köra silikon mellan framlisten och parketetten.
Sen är ju mattan kvar. Ta bort eller läman kvar som ljuddämpning och inte köra nån foam under?. Frågan är dock hur parketten kommer att fästa mot mattan. Kan det finnas risk för kemisk reaktion (lim/matta) som avger doft efter några år?
Kör man utan en hörn list som i 1:an så kan jag köra silikon mellan framlisten och parketetten.
Sen är ju mattan kvar. Ta bort eller läman kvar som ljuddämpning och inte köra nån foam under?. Frågan är dock hur parketten kommer att fästa mot mattan. Kan det finnas risk för kemisk reaktion (lim/matta) som avger doft efter några år?
Det blir den brutala varianten efter mycket funderingar. Plocka ner räcket och börja hyvla och slipa trappan.
Ser rätt okej ut efter några timmar. (Bara slipat 2 steg och ena sidan av trappan)
http://lawpan.no-ip.com/gallery/trappa/slipning.jpg
Sen ska det vitlaserar med lite pigment i.
Ser rätt okej ut efter några timmar. (Bara slipat 2 steg och ena sidan av trappan)
http://lawpan.no-ip.com/gallery/trappa/slipning.jpg
Sen ska det vitlaserar med lite pigment i.