Vi har en trätrappa i furu med ingjuten heltäckningsmatta.
Trappan ser sliten ut och den bruna insänkta 70 tals mattan är inte sexig längre.

Jag hade tänkt att slipa och vit lasera vagnstycket.
Men vad gör man med 5 mm insänkt matta i varje trappsteg?

lawpan skrev:
Men vad gör man med 5 mm insänkt matta i varje trappsteg?
Byter ut den mot en sexigare variant. ;)

river bort mattan och fäller in exvis 5mm ek? Nej, jag vet inte. Har svårt att bilda mej en uppfattning om ett trappsteg med infälld matta. Syns det något virke på sidorna av stegen eller ligger mattan ovanpå steget?

Mattan täcker nästan hela trappsteget, förutom 10 mm i fram- och bakkant.

Jag har en ide om att klä trappstegen med 15 mm parkettgolv, samma parkett som kommer att läggas i hallen.

Jag vet inte om det funkar, men tänkte:
- Låta mattan vara, funkar som dämpning typ.
- Såga ut parketten så den täcker hela plansteget, kant i kant.
- På framkanten sätta en hörnlist av metall (mässing)
- På sidorna en liten 1/4 rund vit list.
- På bakkanten en hörnlist i trä som målas vit.

Hur hade ni gjort?
Hur sätter man då dit parketten?

Har en likande trapp, så någon gång i framtiden står jag också inför samma jobb. Hade tänkt att försöka hålla nere antalet lister för att det inte skall bli för plottrigt, något liknande ditt alternativ 1.

Det finns trappnoslister som ansluter snyggt mot parkettgolvet. Ex från Khärs:
TRAPPNOS.jpg

Jag tycker att listningsförslag nr.5 ser väldigt snyggt och stilrent ut. Så är vi och metall mera slitstarkt än trä, samt att mässingslisten som du fått tag på är väldigt snygg enligt mitt tycke :D
Och det där med att sätta parkett i trappan ser ju riktigt snyggt ut det med... men blir det inte halt ???

Jag skulle nästan överväga att köpa en ny trappa. Runt 10.000 för en enkel utan krusiduller.

Ny trappa hade varit trevligt. Men då ska man lossa en del av taket för att få bort vänster delen av trappan som den är förankrad idag.

Jag vet inte om jag skulle reda ut ett sådant byte :)

Vi ska göra om en del annat oxå, så lägga 1 / 3 av våran budget på trappan är lite mycket. För trappan hade jag tänkt mig 2-2500 tkr.

Jag är lite rädd att metall varianterna ger för mycket metall, 16 trappsteg.
Kör man utan en hörn list som i 1:an så kan jag köra silikon mellan framlisten och parketetten.

Sen är ju mattan kvar. Ta bort eller läman kvar som ljuddämpning och inte köra nån foam under?. Frågan är dock hur parketten kommer att fästa mot mattan. Kan det finnas risk för kemisk reaktion (lim/matta) som avger doft efter några år?

Annars så finns den brutala varianten. Ta bort mattan och slipa/fräs/hyvla ned listen i fram och bakkant.

Håller på att undersöka det nu.
Mattan går lätt av. Har hyvlat lite.
Ser rätt okej ut, ska slipa ett steg imorn. Det blir dock en 2-3 mm springa i sidovagnen. Men silikon bär väl täcka det.

Det blir den brutala varianten efter mycket funderingar. Plocka ner räcket och börja hyvla och slipa trappan.

Ser rätt okej ut efter några timmar. (Bara slipat 2 steg och ena sidan av trappan)
http://lawpan.no-ip.com/gallery/trappa/slipning.jpg

Sen ska det vitlaserar med lite pigment i.

Bra jobbat!! :D Lycka till med resten! ;)

Jo Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.