S
Sarastro: Insidan av putsad källarvägg Färgen på insidan av en putsad källarvägg har efter många år visat tendenser att släppa - kanske en följd av riklig bevattning av växter nära grunden. Muraren/snickaren menade att den gamla färgen varit för tät och rekommenderade silikatfärg, som är fuktgenomsläpplig Texten på burken :' Vit Silikatfärg för inomhusbruk' resp 'Klassiskt måleri
1 svar · 2,7k läst
M
Mady: Just det där med barnen var ett + eller ++++ som jag inte tänkt på. Vi har tre varav 7 åringen nyligen börjat gkort tapeten finare genom att skriva sitt namn lite här och var. Minstingen skall man inte tala om vad hon kan hitta på. Det roliga är att hon har en så ful och slitetn tapet nu för vi har inte velat tapetsera om hennes rum. Men tror ni hon gjort något ::) Hon väntar nog in
7 svar · 4,7k läst
S
Sarastro: Jag målade min för 15 år sedan med samma vita vattenlösliga takfärf som jag målade taket med. Färgen kring spisen har nu mörknat (sot)
4 svar · 1,6k läst
S
Sarastro: Ta en titt på trösklarna inna Du byter dörr. Är trösklarna mycket slitna? Kan man byta trösklarna - eller måste man byta karmen Och en fråga till: Är det rätt att bryta 60-talsstilen? Kanske bättre att behålla gaboon-stilen och renovera dörrarna
6 svar · 47,4k läst
S
Sarastro: Tala med värden att han måste göra något för att skydda huset. En kombinatin av : - öka ventilationen - lite värme - avfuktare
11 svar · 11,2k läst
W
Widell: [citat] Nejdå.. :P
7 svar · 2,7k läst
D
David: Och rediga män har rediga kvinnor. ;) mvh David
6 svar · 3,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Såhär: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1097503703 ;) ::) Den tråden hade jag redan glömt. ;D Tyckte väl, att ämnet verkade bekant. ;)
5 svar · 1,8k läst
Immobil
Immobil: [citat] Japp, lägg på häftgrund innan du lackar. ;)
1 svar · 6,8k läst
C
Chief_Ryback: Båda typerna drar till sig fett, det är inte att rekomendera i kök, det bör vara en färg med mer glans. Glans 20 är lite av standard, men vill man underhålla ofta(måla om) så visst. Ska det vara fint så får man ibland jobba för det också.
14 svar · 24,3k läst
A
AndersG: Beror på huset..
2 svar · 2,5k läst
D
Dark_Helmet: Jag tycker att det beror på lutningen, den avgör ju om det känns som vägg eller tak. Vi har 38 grader och leverantören betraktar i alla fall det som tak eftersom det levererades innertaksskivor i hussatsen, inte gips. Jag tycker att det blir snyggt, eftersom det är ljust blir det en känsla av att rummet är större. Men som sagt det avgörs väl egentligen av hur man ser på det, är det
8 svar · 11,2k läst
V
Vidderberga: Vi är i startgroparna till att bygga nytt hus, och vi söker med ljus och lykta efter en bra MÅLARE som kan spackla och måla invändigt (ev utvändigt) till ett "hyggligt" pris. Är det någon som har några tips till oss?
0 svar · 2,2k läst
C
Chief_Ryback: Precis! Inga problem att måla, jag gör det dagligen.
2 svar · 7,6k läst
P
poppgubben: :) Jag har nyligen sett en vägg gjord med Magic Glass. Detta är vinterns stora inredningsnyhet ! Caparol har även fräcka lasyrer och guld ochsilverprigment för ytterligare spännande effekter. Kör hårt ;)
4 svar · 2,6k läst
M
mgb62: Ok, Jag tackar för alla råd. Summan verkar bli att försöka få på lite grundfärg medans det är ett antal plusgrader och torrt ute. Sedan tar vi färdigstrymningen i vår. :)
5 svar · 2,2k läst
C
Chief_Ryback: Det jag kan tänka mig är att man kan tjäna på att måla trätexen med en alkyd innan tapetsering för att undvika att skivorna suger åt sig lika mycket fukt. För just fukten är ett av de stora problemen med trätex.
12 svar · 28,8k läst
P
pleximaster: Man kan även med gott resultat måla putsade innerväggar med (kokt) linoljefärg blandat med kinesisk träolja. Detta var vanligt på västkusten på slutet av 1800-talet. Den släpper fortfarande fukt ut och in relativt obehindrat och kan samtidigt kapsla in typ rostfläcks genomslag från tex en gammal lerklinad vägg. Vi har nyligen målat våra putsade väggar i vardagsrummet med
1 svar · 5,0k läst
V
vingen: [/c:\1.jpg]
15 svar · 5,3k läst
V
15 svar · 5,3k läst
C
Chief_Ryback: En hink Hernia's maskin- o sprutklister ligger väl på mellan 550-650:- utan rabatt. Kilto's pulverklister ligger på 1000-1200:- per hink. På pulvret kan du säkert tapetsera 30 utrymmen jämfört med färdigblandat där det inte räcker till mycket mer än ett utrymme. Så ska du tapetsera mer än två utrymmen så börjar du redan tjäna ganska mycket pengar. Men man måste komma ihåg att
5 svar · 3,7k läst
D
daniellindholm: Hej, tack för ditt svar! Kan man säga något generellt över deras egenskaper. Dvs vattenbaserade och lösningsmedelsfärger?
2 svar · 3,4k läst
L
Lilla_My: Takbjälkarna ser mycket fina ut! Återkommer med fotot. Tyvärr har jag inte möjlighet att renovera så mycket, igentligen föräldrarnas projekt, men som blivande arbetskraft till förfogande kanske det kan bli lite mer tid... Fast en "före"-blid kanske jag kan åstakomma snart...
5 svar · 4,4k läst
L
lili: Har nyligen rivit tapet i källaren, betongvägg.. Spädde ut tapetklister med lite vatten och hällde i diskmedel..rollade på, lät verka en stund, och rev loss.. gick förvånansvärt lätt.. det som inte lossnade fixade jag med spackelspaden..
5 svar · 2,7k läst
J
jonkar: Spontant svar: gör både och! Vi gjorde precis om ett litet matrum där väggarna var tråkiga och ojämna. Upp med lite easy-cover (återställare) på tre av väggarna och tapetsera på den fjärde. PÅ easy-covern målade vi med en kalkvit helmatt färg. Fondväggen blev jäkligt bra, de andra väggarna blev också väldigt väldigt sobra och snygga.
1 svar · 3,2k läst
M
Michailoff: [citat] Om du har Fasadgrund LF och ska använda Oljetäcklasyr LF sedan så är det helt OK. De är anpassade för varandra. Ska du ha en vanlig Fasadakrylat så måste det vara oljebaserad fasadgrund.
7 svar · 3,7k läst
M
Meijan: 2-3 bredspacklingar!!! Uscha vad jobbigt! :-) Jag har nöjt mig med en och sedan kompletterat några gånger, ev med en grundmålning mellan för att lättare kunna upptäcka ojämnheter. Jag har gjort så här: 1. Riva ner lös tapet och slipa/hyvla ner tapetskarvar. 2. Spackla igen större hål. 3. Slipa ner ojämnheter. 4. Bredspackla. 5. Slipa, sopa av och känn efter med handen för att
4 svar · 2,4k läst
K
knegarn: Man ska alltid spackla o givetvis slipa. Om tapeten är dåligt uppsatt finns risken för bubblor, stryk handen över våderna så känner du om det kan finnas tendens till bubbling. Måla sedan en gång precis som vanligt, märker du då att den bubblar sig så rekomenderar jag att använda tapetlösning.
2 svar · 4,2k läst
C
Chief_Ryback: Mät ut avståndet från trappramen och upp till där du tycker att bården ska sitta och håll det avståndet vägen upp. Då ska det nog bli bra!
1 svar · 1,8k läst
C
Chief_Ryback: Jag rekommenderar att du patenterar fläcken med alkydfärg innan du gör något över den. Efter det kan du måla, tapetsera eller vad du vill.
1 svar · 5,4k läst
P
Pontus74: [citat] Hej Nithin, tack för det snabba svaret! Har även hört att dom "sticks" pga glasfibern, men det får man tåla :) Bra, kommer att ta det lugnt så det blir bra. Antar att man spackar mellan "våderna" och ev. i hörnen om man inte får till det 100% Tack! /Pontus
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.