Nyinflyttad och taggad till tusen, nya tapeter behövs. De fd sturkturtapeterna är nere med vissa fläckar av "underpapp" kvar.

Bredspackling var det enda som gällde enl mina källor. Nu ser det ut så här: två betongväggar som ovan samt en vägg som jag halvt har bredspacklat (sen tog spacklet slut) Den fjärde väggen verkar vara gipsskivor, där har jag låtit underpappen sitta kvar också.

Nu till frågan...hur blir resultatet om jag skulle använda ex problemlösaren på de två betongväggar som finns kvar, spackla klart den tredje väggen samt spackla skarvarna på gipsväggen? På det ska jag tapetsera. Kommer den synas väldigt tydligt att det är olika underlag? Att bredspackla hela rummet verkar inte vara ett alternativ eftersom jag får så ont. Om jag ska använda ex problemlösaren måste jag göra det i hela rummet för att det ska bli bra? (och alltså inte kunna använda min fina bredspackling som jag redan gjort :( )

Alla tips och råd mottages tacksamt

Slipa och spackla så väggen blir slät, sedan är det bara att tapetsera..
Det kommer inte att märkas någon skillnad på tapeten som sittter betongväggen eller gipsväggen...

Och om du inte orkar spackla och slipa betongväggen så kan du ju sätta 6mm gipsskiva utanpå, och tapetsera på den.

Kan jag istället för gipset använda ex återställaren? Tror att det blir svårt att få fast gipset i betongväggarna.

Nithin skrev:
Tjena!

Att sätta upp gips om man inte orkar spackla? Vad får man göra med skarvarna? Spackla och remsa?
Gamla betongväggar kan vara rätt ojämna och hemska och kräva massor av spackel för att få jämna och fina.. Då är det lättare att sätta skrivor över och bara spackla skarvarna, det blir mycket mindre jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.