2 116 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Svartbygge.
Vad 17 skall vi måla sommarhuset med.
Det kommer att kläs med fjällpanel.
Huset vi kommer att bygga ligger ganska utsatt på stranden i Norra Bohuslän.
Jag tänker mig det mattsvart med ljust ockralaserade fönster.
Falu "svartfärg" är ett alternativ, men jag är osäker på lämpligheten pga läget.
"Roslagsmahogny" med kimrök kanske är en lösning. Har dock ingen erfarenht av denna.
Huset har ingen fasad som påverkas av stark middagssol utan ligger orienterat åt norr med en tallridå i söder.
Jag saknar någon vettig test av moderna och traditionella färger. Idag är huset (som skall rivas) målat med någon klockren färg som vägrar åldras tyvärr är den blank.
Det är INTE aktuellt att måla med en blank svart färg.
Alla bra tips grundade på erfarenhet (er eller andras) är varmt välkomna!
/Dadid
Det kommer att kläs med fjällpanel.
Huset vi kommer att bygga ligger ganska utsatt på stranden i Norra Bohuslän.
Jag tänker mig det mattsvart med ljust ockralaserade fönster.
Falu "svartfärg" är ett alternativ, men jag är osäker på lämpligheten pga läget.
"Roslagsmahogny" med kimrök kanske är en lösning. Har dock ingen erfarenht av denna.
Huset har ingen fasad som påverkas av stark middagssol utan ligger orienterat åt norr med en tallridå i söder.
Jag saknar någon vettig test av moderna och traditionella färger. Idag är huset (som skall rivas) målat med någon klockren färg som vägrar åldras tyvärr är den blank.
Det är INTE aktuellt att måla med en blank svart färg.
Alla bra tips grundade på erfarenhet (er eller andras) är varmt välkomna!
/Dadid
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jo, tanken har förespeglat mig.gaia skrev:
Tilsätter man en del balsamterpentin är det detta som kallas Roslagsmahogny.
/Dadid
Jag inbillar mig att saltvattnet har en ogynnsamt uttorkande effekt. Saltvattnet i Norra Bohuslän är som bekant väldigt salt med svenska mått mätt.David skrev:
Men vad vet jag? Mitt enda belägg är vårat uthus som ligger någorlunda kustnära i skåne. Det är falurött och har åldrats märkbart sedan det byggdes för ca 15 år sedan.
/Dadid
[quote author=Dadid link=board=Farg;num=1103125429;start=0#3 date=12/15/04 kl 23:27:11]
Jo, tanken har förespeglat mig.
/Dadid
Så där har jag lärt mej en fint namn på tjärrfärgen
. Mahogny eller inte så skulle jag säkert välja den sorten om jag skulle ha ett mörkfärgat hus, även om den skulle blänka något
.
Har man inte tjärat träbåtar för att dom skulle hålla i saltvatten? Då skulle den färgen vara mest hållbart på en kustbygge också...
Lycka till!
gaia
Jo, tanken har förespeglat mig.
/Dadid
Så där har jag lärt mej en fint namn på tjärrfärgen
Har man inte tjärat träbåtar för att dom skulle hålla i saltvatten? Då skulle den färgen vara mest hållbart på en kustbygge också...
Lycka till!
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden