Ska strax börja bygga med Trivselhus, så fort bygglovet är godkänt. Vi kommer göra mycket jobb själva, bland annat måla och tapetsera. Tycker målade väggar är mycket finare än tapetserade och tänkte därför måla större delar av husets väggar. Men måste jag tapetsera först eller målar jag direkt på gipset? Hur är bäst att göra?

Spackla, remsa, slipa först bara..sen e det bara å rolla:-)

Ett tips för att måla på gipsskivor :)

Efter packling, remsa etc.

"Måla” väggen först med spätt tapetklister, då suger inte gipsskivan så mycket färg ;D ;D

brukar personligen spackla ett sista varv efter grundmålningen (då ser man bäst var man missat och där det sjunker in)

aag.sized.jpg

ClasseClas
Kanontips!

Jag spacklade upp till 4 ggr på vissa ställen och likväl fanns det smärre "inskjunkningar" vid grundmålningen. Spackling är nog inte min grej i livet... :-/ :-/ ::)

Alla ev. missar (jag är väl inte den ende...) syns tydligt efter grundmålning om man sveper släpljus över väggen med en halogen-bygglampa.

Nithin skrev:
2 spacklingar brukar vara nog.  
Titta på spackelspaden från sidan. Är bladet helt rak eller måhända lite böjt?  

Hur ni kan dra nytta av er iaktagelse får ni försöka lista ut själva...  8)

// Nithin
Du menar då inkörda spadar? Eller finns det spadar som är böjda från början nu förtiden? Det är nog 5 år sedan jag köpte nya.
Oavsett så förstår jag inte hur man utnyttjar det böjda.

Lägg på över gipsskarven, dra av kanterna och jämna ut lite lätt på mitten. Det är mitt recept. Böjd eller inte funkar lika bra.

Det är bra att köra in nya spadar på gips eftersom de är ganska hårda i kanterna, då kan man dra av spackelkanterna så man nästan inte behöver slipa.

De blir defentivt böjda efter lång användning, man spacklar bara med en sida. Personligen får jag en mycket kraftig böj på mina spadar.De böjer sig lite olika från målare till målare. När de är helt slut brukar en av ytterkanterna gå av.

Men oavsett så föredrar jag nya hårda spadar om jag ska spackla gips.

Men det var intressant att veta att nya spadar är böjda från början, har dragit mig för att köpa nya pga den långa inkörningstiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.