Färg, Måla & Tapetsera
morsan: Jo, jag vet att det är högtrycken som gäller. Men eftersom vi inte har vatten i ladugården så faller det bort. Den finns f ö 50 mil härifrån just nu :( Vi har skrapat av så mycket som går, problemet är mest att det är målat med så många olika färgsorter. På vissa ställen kritar den, vissa ytor ligger det nästan 1 cm (lim?)färg, den kritar inte, och på vissa ställen är det
Sweli: Jag skulle avgränsa hallen mot vardagsrummet med ett snyggt valv. Man kan köpa färdiga valv på byggvaruhus. Avgränsningen skulle jag göra efter sovrum 1, om du har plats. Tapetsera eller måla i två olika färger. Hallen ljusa färger, vardagsrummet med en mörkare färg på väggarna. Jordfärger är alltid snygga. Val av färger beror mycket på vilken inredning du har och vilken stil du
Chief_Ryback: Men det går ju som sagt att spärra med en alkyd. Annars är den lite nikotinaktiga kulören väldigt snygg. ;D
Mr_Smurf: [citat] Gamla betongväggar kan vara rätt ojämna och hemska och kräva massor av spackel för att få jämna och fina.. Då är det lättare att sätta skrivor över och bara spackla skarvarna, det blir mycket mindre jobb.
Pike: Det blev halvmatt vattenbaserad klarlack och vad jag kan se än så länge verkar det bli bra! /Martin
gelena: Hej! Eftersom vi målade väggen 7ggr. har vi hunnit prova allt, bland annat att ha rikligt med färg på rollern. Tyvär funkade det inte riktigt eftersom då uppstog ränder efter rollern ändå. Men när vi målade sista gången använde vi oss av rådet att måla hela väggen i ett svep, dra rollern upifrån och ned hela vägen. Detta (med kombination att ha mycket färg i rollern) fungerade
Thor-Sten: Jaaa!!!!! Ber om ursäkt! Visst är det Tullinge Lack! MvH Thorsten
kluddaren: Nån som vet vilken typ av färg man ska använda till att måla Linoleumgolv??
thorbear: Problemlösaren verkar ju super. Var får man tag på den? Vem tillverkar? Vad kostar den? Återställaren verkar också bra men dyrare och något sämre då den är styvare? Tillverkas av Eco (www.eco.se). Kan köpas i massor av butiker. Se webbsidan. Alltså var får man tag på problemlösaren??? /T
Fasting65: Den gravida halvan i hushållet får tyvärr hålla sej lite undan vid bygge pga gifter i färg, tunga lyft, buller mm mm. Jag föreslår att den blivande moder sysslar med spackling(?), lättare städning på bygget och andra mindre roliga hushållsuppgifter - tyvärr. Det kan tyvärr låta lite mansgrisigt, men man måste ju ta strörst hänsyn till bebisen och modern. Dessa bör inte utsättas
Kalorina: Tack för infon! det blir nog våtrumsfärg så har man livrem och hängslen på.
Michailoff: Det finns en färg som heter Caparol IsoDeck. Vattenbaserad och isolerar bra mot nikotin. 2 strykningar räcker om det inte är helbrunt av nikotin. Då får man grunda först med Spärrgrund. Funkar klockrent men snåla inte med färgen.
pleximaster: Man kan använda "våtrumsremsa" som man har får att armera fuktspärr i badrum med. Den är av en mycket fin glasfiberväv och armerar i alla ledder och är lika tunn som papper. Dyrare ja, men
mvh plexi
kluddaren: vänta tills du ser att färgen har trängt in i träet ordentligt,sen är det bara att gå på`t igen. vanlitvis ca 4 tim MVH:paintbruch-lover :)
Tesa: [bild] Har inte något tips på en fordonstapet, men titta på www.inreda.com, där finns wallies med olika fordon på. Kanske kan ha enfärgat och sätta upp sådana på en vägg?
kluddaren: Hej!! Jaa,täck golvet med golv-papp,tvätta taket med målartvätt,spackla om så behövs å måla 2 varv. väggarna:kolla pilla å se till att inget är löst,slipa ner skarvar,spackla 2ggr å slipa mellan varje gång. sparmåla med pensel runt foder,lister...sen gå på med roller,når det torkat,på`t igen,med pensel å sen roller,använder du maskeringstape,dra försiktigt bort den medan
kluddaren: Hej!! Jo det går alldeles utmärkt att måla på gipsskivor. Spackla skarvar,slipa och damma av,måla 2 ggr. Lycka till MVH:målar-kludden :)
kluddaren: Hej!!! Gips skivor är det bästa materialet vi ombyggnassoner!! Det är formstabilt och förseglar du skarvarna ordentligt så ska det inte va nå problem MVH:målar-kludden
kluddaren: Hej Hej!! Även en del gammla tapeter ska sitta kant i kant. Sätt först första våden,sätt sedan den andra med en cm överlapp,å skär med en vass kniv el rakblad längs cm linjen på den som överlappar,tryck hårt så att du skär igenom båda våderna.Vik upp våden ock pilla bort den lösa remsan och borsta fast,då kommer våderna kant i kant. MVH:målar-kludden
kluddaren: Hej!! 1,måla tak 2,tapetsera(borttagna socklar,lättare sen när du ska lägga golvet) 3,lägg golvet sist så unviker du färgstänk å dylikt.. :)
annika-marie: Fast vi ska så klart själva betala för vår microlite. Vi kommer nog kunna få älvsbyhus till att sätta upp dem mot kostnaden av tapet och uppsättning av tapet. Måla får vi göra själva. Mvh Annika
A-K: Tack så mycket för era svar! :) Jo jag har oxå funderat på att 6mm gips nog inte blir så stabilt o man får säkert sprickor i skarvarna. Jag skulle helst ha kvar tretexen o sätta 13mm gips utanpå, men då blir det ju fel med lister o allt sådant :'( Finns det någon som har något bra förslag för att lösa detta snyggt ??? /A-K
poppgubben: :'( Tror det heter JOEKO. Det är nog en polsk färg för målning av hönshus.
poppgubben: Du skall inte åka till Caparol om du vill köpa billigt tjafs. Dom säljer mest till proffs. Ruskigt bra tapetavdelning i Marieholm ! Dom har visst en ny butik i Mölndal också. Båda butikerna har grymt trevlig personal. Lycka till
King: Det blev glasfiberremsor för vår del. Hemskt lätta att sätta upp och spakla över. Dessutom sätter vi väv i hela huset vilket kanske håller ihop skarvarna ytterligare.
kottetrance: http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=190 nordsjös: Som sand är en bra strukturfärg som liknar en putsad rökstock. rullas lättast på ..