2 476 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hjälp med tapeter och färgval...
Hej!
Nu är det dags att börja fundera på tapeter och färgval till den nya lägenheten. Jag har en del frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, och komma med lite bra tips och råd. Börjar med att infoga en bild på lägenheten:

Först skulle jag vilja ha lite råd på hur vi ska göra med tapeter i vardagsrum och hall, ska man köra samma tapet eller bryta av med olika? Och vart ska man göra brytningen isåfall? Skulle även vilja ha lite tips på färg, har funderat på nån kaffe-färg, typ capuchino eller möjligtvis en grå färg. Vi kommer ha ekparkett i hela lägenheten...
Ja har en del frågor som sagt, men vi kan börja här
Hoppas på många svar.
/Maria
Nu är det dags att börja fundera på tapeter och färgval till den nya lägenheten. Jag har en del frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med, och komma med lite bra tips och råd. Börjar med att infoga en bild på lägenheten:

Först skulle jag vilja ha lite råd på hur vi ska göra med tapeter i vardagsrum och hall, ska man köra samma tapet eller bryta av med olika? Och vart ska man göra brytningen isåfall? Skulle även vilja ha lite tips på färg, har funderat på nån kaffe-färg, typ capuchino eller möjligtvis en grå färg. Vi kommer ha ekparkett i hela lägenheten...
Ja har en del frågor som sagt, men vi kan börja här
Hoppas på många svar.
/Maria
Hej hej!!!
Jag tycker att du kan ha en ljus och välkommande färg/tapet i din hall,som verkar vara rätt mörk,inte så många ljusinsläppsmöjligheter.vardagsrummet kan gå i en lite mörkare färg/tapet pga det stora ljusinsläppet.Tycker mest om färgen caffe Latte...
med gardin-längder med w30g,(vit med 30%grå) färg i
sig....Snyggt....
hoppas att man hjälpt lite../paintbruch-lover
Jag tycker att du kan ha en ljus och välkommande färg/tapet i din hall,som verkar vara rätt mörk,inte så många ljusinsläppsmöjligheter.vardagsrummet kan gå i en lite mörkare färg/tapet pga det stora ljusinsläppet.Tycker mest om färgen caffe Latte...
med gardin-längder med w30g,(vit med 30%grå) färg i
sig....Snyggt....
hoppas att man hjälpt lite../paintbruch-lover
Hej!
Jag tycker att du ska ha samma färg i hall och vardagsrum men kanske ha en mörkare fondvägg i vardagsrummet(mot sovrum 2).
En bra ljus "latte" färg är 1005-Y30R. Den har vi i sovrummet tillsammans med ekgolv och eksäng...superfint, tycker vi.
Lycka till!
Hanna
Jag tycker att du ska ha samma färg i hall och vardagsrum men kanske ha en mörkare fondvägg i vardagsrummet(mot sovrum 2).
En bra ljus "latte" färg är 1005-Y30R. Den har vi i sovrummet tillsammans med ekgolv och eksäng...superfint, tycker vi.
Lycka till!
Hanna
Jag skulle avgränsa hallen mot vardagsrummet med ett snyggt valv. Man kan köpa färdiga valv på byggvaruhus.
Avgränsningen skulle jag göra efter sovrum 1, om du har plats.
Tapetsera eller måla i två olika färger. Hallen ljusa färger, vardagsrummet med en mörkare färg på väggarna. Jordfärger är alltid snygga.
Val av färger beror mycket på vilken inredning du har och vilken stil du vill ha i lägenheten.
Är det högt till tak?
Till ek-golv passar nästan alla färger, det är inredningen som ska avgöra väggfärgen, tycker jag.
Hallen:
En spegelvägg gör att hallen ser större ut och blir ljusare. Om du har möjlighet och råd skulle jag byta ut det lilla garderoben mot en spegelgarderob från vägg till vägg.
Sen skulle jag möblera om lite i köket, men det var inte det du bad om ;D
Avgränsningen skulle jag göra efter sovrum 1, om du har plats.
Tapetsera eller måla i två olika färger. Hallen ljusa färger, vardagsrummet med en mörkare färg på väggarna. Jordfärger är alltid snygga.
Val av färger beror mycket på vilken inredning du har och vilken stil du vill ha i lägenheten.
Är det högt till tak?
Till ek-golv passar nästan alla färger, det är inredningen som ska avgöra väggfärgen, tycker jag.
Hallen:
En spegelvägg gör att hallen ser större ut och blir ljusare. Om du har möjlighet och råd skulle jag byta ut det lilla garderoben mot en spegelgarderob från vägg till vägg.
Sen skulle jag möblera om lite i köket, men det var inte det du bad om ;D
Klicka här för att svara