Wigert
Wigert: Hej! Vore kul att höra vilken typ av avjämningsmassa/spackel ni använt för att jämna av en putsad vägg i en källare. Tvättstugan skall få släta väggar för att slippa dammsuga bort allt damm som fastnar......
0 svar · 2,6k läst
K
koho11: Vad menar du med att hålla snyggt? Behöver man göra något annat än olja in det? Jag tycker iofs att det är snyggt även när det står obehandlat och blir grått.
4 svar · 2,0k läst
J
johawk3: Det stämmer. Shellack ska helst inte användas i kombination med latexfärg, eftersom shelllacken slår lätt igenom latexfärgen. Alkydfärgen luktar apa inomhus, är mindre hälsosam och har längre torktid. Ska man måla med alkydfärg bör man ha god ventilation och det bästa är ju egentligen att vänta till i vår, men det orkar vi inte göra. Vi blev rekommenderade 1 strykning Nordsjö
5 svar · 9,0k läst
T
thrax: Vi har byggt hus och garage i år. Vi har målat allt i faluröd ljus, av det äkta märket, dvs faluröds egna burkar. Till problemet. Vi har på norrsidan fått mögel på undersidan av takfoten, speciellt på garaget som vi byggde först. Det är rejält mycket, tror det är svartmögel. Det är alltså undersidan på råsponten som är möglig. Det konstiga är att ett väldeffinierat område
0 svar · 5,2k läst
A
ama: Jag ville ha Mio Lav och tog med provburk från Hornbach, färgkarta och "jo det är en grågrönaktig färg" till min Alcrohandlare. De tittade på mig och sade, "Men vi har allt färdigt i datorn, även konkurrenters färger, kolla här, hur mycket vill du ha?". Färgen stämmer, jag kunde utnyttja min Entertainmentrabattkupong och jag är nöjd och impad. Så mitt råd är, gå till en riktig
7 svar · 11,0k läst
F
fredwel: Kolla även denna tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1094548184 /Fredrik
3 svar · 2,2k läst
E
ebbadavid: välj en av dom större aktören där är inte prisskillnaden så stor och du får en färg som täcker på två stryckningar enligt våran målare
2 svar · 3,8k läst
M
Michailoff: Billig takfärg är ingen bra grundfärg. Det finns särskild grundfärg till väggar och då får man ett bra resultat. Ett exempel är Caparol Supertäck Grund.
2 svar · 3,5k läst
C
cattie: Hej! Tack för tipsen. Ska kolla forumet. Just målat igen..börjar tappa räkningen nu:-) ..Får väl se hur det tar sig ut sig ut när det torkat den här gången.
3 svar · 2,2k läst
B
BESKT_AT_WORK: Det beror ju säkert på vilken tid och vilken färg man målar med. Vi målade med Jotun Demidekk och visir grund, i somras när det var varmt. En grundstrykning samt en "färg"strykning, återstår alltså en slutstrykning. Håll i er; bara färgen gick lös på 25.000 kr! Trät sög färg som bara den! Så om jag vore dig skulle jag räkna med det för att inte råka ut för otrevliga
6 svar · 5,1k läst
P
PatrikJ: OK. Det var den förklaringen jag fick när jag köpte snickerifärg. Jag har kört med Alcro Servalack på mina snickerier. Det kanske är onödigt på lister men känns bra på fönsterbänken där det står blomkrukor m.m. It's a jungle out there! Svårt att hålla koll på alla varianter av färg...
8 svar · 2,3k läst
P
pw: Hej! Tack för ditt svar! Underlaget är gips och tapeterna är Borås Easy UP. Provade igår med duscha på med vatten i en sprayflaska, resultatet blev att det uppstod både stora och små bubblor som verkar ha torkat ihop igen.
1 svar · 3,2k läst
Z
Zulan: Jag bor i ett gammalt hus som är byggt i slutet på 1800-talet nångång. I källaren finns fukt och huset är odrenerat. Källarväggarna är putsade och målade med någon vit färg. Det förekommer missfärgningar här och där som troligtvis kommit dit av fukt. När jag köpte huset sa besiktningsmannen att det bästa jag kunde göra var att riva ner putsen och måla med kalkfärg direkt på
12 svar · 38,3k läst
S
Stoffe_byggare: Stort tack, lutar åt vit med ytterst lite dragning åt gult. Spännande det här!
5 svar · 4,8k läst
T
tiggre: lämna delen precis bakom elementen ogipsat, sen tar du bort elementen i vår och gipsar... ser ut såhär ungefär, rummet är målat å klart redan http://www.easynut.com/gallery/albums/album19/aai.sized.jpg sen målar vi vitt bakom elementen innan vi sätter upp dem http://www.easynut.com/gallery/albums/album20/aad.sized.jpg tack vare detta kan man göra klart rummet och måla vintertid
3 svar · 9,8k läst
D
Dave_Fish: Tack Pera! Nu har jag klarat det och det är faktiskt riktigt snygg. För att komma förbi problemet av olika synbar "längd" bård när man kommer till snedtacket, klippte jag bården på de två raka väggarna på 45 grada så att botten av bården på raka väggarna möts botten av bård på snedtacket. Då använde jag lite av kanten från an överskott bit som jag då klistrade på den 45
7 svar · 2,7k läst
T
Thor-Sten: Christina, wow...... det där låter intressant! Har själv en nernött, svängd furutrappa som jag grämer mig över. Men vilken fin ide! Att klä den med ek! Låter mycket bättre än att måla den med två-komponent lackfärg som jag tänkte göra. Tackar för tipset som satte fantasin i rullning!!! MvH Thorsten
6 svar · 11,7k läst
P
PatrikJ: Hej Fenomena Jag bor i en lägenhet i ett hus byggt 1929 och i alla rummen rummen har jag sådana lister, det ser bra ut. Jag har även rundningen i taket men det blir säkert bra utan oxå... Lycka till!
2 svar · 2,3k läst
K
krokus: Vi har också haft / har fortfarande bekymmer med färgsättningen. Vi har resonerat som så att vi har en vit/beige/grå ton genomgående i hela nedervåningen, dvs hall, kök och vardagsrum. Det är Lady / jotuns vision som jag gillar. Sedan blir det en röd :o fondvägg i köket och en cappuccinofondvägg i vardagsrummet. Har funderat på att ev pigga upp med några gröna ränder i hallen.
3 svar · 3,5k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Ursäkta sent svar, men 13 mm var dom.......
22 svar · 6,8k läst
L
Lippo: Vi har gammal träpanel från golv till tak i gillestugan som är träfärgad och obehandlad kan man lasera den eller kommer den att bli fläckig? den är från 70-talet. Eller är det någon som har en annan idé??
0 svar · 3,0k läst
A
AAA: Vilket garage? :( Friggeboden tillkom pga bristen på garage... Garaget ströks från "måste ha" listan till förmån för en 2 tons Täljstenskamin på ett mycket tidigt stadium. Har bett sambo gräva rabatter istället. Förhoppningsvis fryser marken snart vilket bör hålla honom sysselsatt till i vår. ;) Berit
2 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: 8) Vi körde med lackfärg. ;)
3 svar · 3,2k läst
A
AndersG: Det finns lack med pigment for ger en laserande effekt. Vi använde ett från Dickursby färgfabrik (Tikkurila Paints) som heter Kiva
1 svar · 13,1k läst
V
VeronikaP: Vi grundmålade våra tapeter (gamla vävtapeter) med billig takfärg från OBS!. Kanske tog det någon extra strykning, men jag tror att det ändå blev billigare i slutändan. Det blev bra iaf, och färgen sitter fortfarande kvar. ;)
3 svar · 8,8k läst
G
gaia: [citat] Trätexskivor var dåtida isolering och det är förklaringen varför den sitter bara på ytterväggen. Hos oss blev den täckt med någon sort av vävtapet och övermålat. Håller bra men jag vet inte hur det gjordes. gaia
6 svar · 9,5k läst
Linska
Linska: [citat] Läckert!! Om du någon gång i framtiden tröttnar på det är det ju en enkel sak att byta. Om du blir otroligt sugen på b:-Xsbrun marmor har du ju kvar fönsterbrädorna intakta.
10 svar · 16,3k läst
G
Gutte: Hej! Vi sputade om vårat hus för ca 2 månader sedan. Det sprutade firman 2 ggr ( jag var hemma och såg att dom gjorde det ) och nu börjar man skymta rätt nyans på färgen. Det tar alltså rätt lång tid för bruket att bränna. Kan ta väldigt lång tid beroende på om det är fuktig väderlek eller inte. Men att blocken syns igenom låter konstigt. Våra syns i och för sig när det har
0 svar · 3,3k läst
morsan
morsan: Hittade detta på Falu rödfärgs hemsida: Fråga: Hej Jag håller på med en sjöbod som ligger på ett utsatt läge med mycket blåst och saltstänk på höstarna. Är falu rödfärg ett bra färgval på extremt utsatta lägen????? Svar: Hej! Både ja och nej. Mest ja. Falu Rödfärg åldras ju på det sättet att till slut ligger bara pigmentet kvar och då är det dags att måla om - bara
2 svar · 10,7k läst
M
Michailoff: Försök att hitta samma typ av väv och limma den utanpå den gamla väven. Laga först med spackel och torka bort överflödet. Det går bra att byta från hörn till hörn, alltså en hel vägg. Använd ett kraftigare vävlim, typ Hernia PVP Extra eller ett våtrumslim.
4 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.