Jag har ett rum med en ganska grov strukturtapet där jag vill tapetsera om. Kommer det att synas igenom? Provade med en liten bit men jag tyckte det såg bra ut men det kanske blir annorlunda när man får upp hela våder (stavning?)?

Följdfråga... om man måste ta bort tapeten, hur gör man? Började riva lite men den sitter rejält fast.

Du kan ju alltid smäcka upp problemlösaren över tapeterna. Då får du ett slätt och bra underlag för tapetsering. Kostar lite, men mycket lättare än att tex bredspackla hela rummet ;)

Med andra ord... det är ingen bra idé att låta den gamla strukturtapeten sitta kvar? Jo, har läst lite om "problemlösaren" i andra inlägg men det blir som sagt en del extra pengar. :-/ Jag har mer tid än pengar om man säger så lösningen behöver nödvändigtvis inte vara lätt/snabbt... :)

Det kommer att synas om du tapetserar över en strukturtapet, du behöver ett jämnt underlag för att tapetsera. Tapeter är visserligen mer förlåtande än att måla men det syns mer än vad man kan tro när man står där och slipar av underlaget. :-/
Om strukturtapeten är förhållandevis ny kan den vara spaltbar, dvs att man kan ta bort det yttersta "knaggliga" lagret och låta ett lager vara kvar. Om det inte går och du inte vill använda Återställaren så är det bara att ta fram bredspackeln och spackla hela väggen, det är billigt, 10 L spackel kostar kanske 150-200 kr.

Jag har svårt att tro att en tapet kan "svälja" strukturen på den gamla tapeten. Men det går ju alltid att riva tapeten och kanske få ett mycket bättre underlag. Vad är det för väggar? Har själv lättbetongväggar som är spacklade och sedan satt det en grov strukturtapet. Denna rev vi väck och fick ett bra underlag för tapetsering. Om du tycker det tar lång tid med att riva, så finns det ju maskiner att hyra som "ångar" väck tapeten/mjukar upp. Någon föreslog ångstrykjärn, men jag har inte provat då våra tapeter inte satt särskilt bra ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.