Färg, Måla & Tapetsera
scar69: Håller med "nemlan". Har själv målat allt med Alcros servalac s0502y pga innerdörrarna redan hade den kulören.
Gabriel B: Då blir det till att köpa Beckers takfärg, hittade 10l för 300kr. Tack för tipset!
essends: Mirakeltapeten som ni kallar den är ett bra alternativ, den ersätter endast bredspackling när det är mycket små ojämnheter ex glasfiberväv. Alternativt så bredspacklar du hela ytan. Det är en förutsättning att allt sitter fast ordentligt .
essends: Vill också veta vilka regler som säger att målningsystemen inte är godkända.. Bara för att klargöra en sak , våtrumsfärg är oftast HALVBLANK inte blank. Finns säker målade prover i närmaste butik
Avemo: Jag har använt något som gick under benämningen putsfärg. Minns inte fabrikatet, men den inhandlades på K-rauta. Brytbar till önskad färg och tål värme. Erik
Henrik M: Jag målade en vägg på prov för knappt två år sedan med falu vapens slamfärg bruten i jotuns kulör "jos", ser fortfarande nymålat ut. Färgproven i butik stämmer dock inte när pigmentet blandas i slamfärgsbas, det blir en något mörkare och kraftigare färg. Väggen ser ut att vara målad med gul märkpenna, så bryt inte all färg på en gång. Jag målade på nytt virke som fått
BigGitt: Att tvätta går bra. Dock hade jag tagit till och rensat från gammalt färg. Sen låta torka och måla med silikatfärg. Försök att få ytan slätt. Jag missade lite själv och nu flagnar bort färgen på en del ställen. Rensar du mot ren betong/sten vet du att det håller.
cederbusch: Jaja, då är jag med. Tänkte väl att det är svårt att limma med ett torrt lim :)
nemlan: [citat] Nähedu, det gör man inte alls. Såvida man inte behöver rensa näsan. Amoniak har typ ingen rengörande effekt över huvudtaget. Bättre med bara vatten i så fall.
nemlan: Det blir ojämn insugning i underlaget och du kan få en kraftig flammighet i kulören. Varför gipsputs förresten? Inomhus? Varför Silikatfärg över huvud taget?
nemlan: [citat] Var då? Tegelytor ska inte tvättas med rengöringsmedel. Möjligtvis ytligt med mögeldödande medel, men det kan fortfarande sjunka in i fasaden och paja vidhäftningen för färgen. Puts / tegel ska du rengöra med hetvatten i högtryckstvätt, men kom ihåg att 1) trycket inte får vara för högt (då skjuter du bort fogarna) och 2) aldrig ha munstycket i 90 graders vinkel mot
OMLAJA: Du måste nog ha förslag på färgtyp också. Inte allt fastnar på 'plast' faner. Vet :(
nybyggd: en våt vinyl innehåller olja,jag tvivlar på att en färg sitter bra på väggen. golvet ska du nog avstå att måla,även plast mattan innehåller olja. kanske det sitter på merparten men kommer sannolikt torrspricka.
nybyggd: tvivlar starkt på att någon färg sitter bra på marmor,kanske olje grund med sedan olje fär gör det. lyssna med färghandlaren om det kan funka. lägg annars tryckt klistrad folie på marmorn,dessa har färghandlarna.
lajsiiwan: Det finns ju medel med väldigt lågt PH-Värde som är farligt att få på sig men det tar bort sot skitbra. Använde det på jobbet för att snygga till en skorsten men jag vet inte vart vi fick det ifrån.
snickarboden: Vattenbaserat låter det som, sänk värmen en del i det utrymmet där du lackar så får man några sekunder extra. Sen skiljer det mellan olika fabrikat där, en del är omöjliga att jobba med, tydligen även för målare enligt min granne som är just målare. Personligen rätt förtjust i Alcro och faktiskt även de lackerna som Jula säljer. Att få en riktigt bra yta på köksluckor och
Helioz: Du skulle nog ha hoppat över målartvätten eftersom du redan slipat ner den gamla färgen. Kan vara så att målartvätten drog in i träet vilket gör den svår att tvätta bort och sedan reagerade den med färgen. Tvätta av dörren ordentligt med vatten och låt sedan stå och torka i en vecka i rumstemperatur innan du går på med grundfärg.
Slottsängen: Tack för era svar...o ursäkta att jag inte svarat... Vi köper bara riktiga grejer... inga snål varianter här inte, det är det inte värt när man bygger nytt Taken är aldrig målade innan Det blev Alcros RF Rotavdraget får ej nyttjas då man bygger nytt!!
Irokee: lite sent kanske....:S men Jotun har en "Tapet grunning" som ska funka bra..
pimasu: Det är nog oljat det är kanske... för massor av år sedan. Jag snurrar till det ibland. Vi vill använda Herdins panelvit eftersom det verkade som en bra grej för vår typ av tak (man slipper kvistlack bland annat och vi har väldigt högt i tak i trappan och har svårt att komma åt om man ska göra mycket förarbete där) . Har en burk hemma men har inte vågat testa eftersom jag inte vet
Jan-Å: Easy Cover ska sättas med våtrumslim, det fungerar utmärkt. Jag vet inte vad som händer om man inte följer instruktionen för produkten men risken för att det blir dåligt är nog större än att det blir bra. Men hela idén låter som dålig i mina öron. Renoveringstapet på pärlspånt tror jag inte blir så bra den är väl mer tänkt som ersättning för bredspackling av tex väv på
Elion: Här har du genom google bilder på ett urval på svartmålade hus http://www.google.se/images?hl=sv&biw=1253&bih=590&wrapid=tlif130000531641211&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&q=svartm%C3%A5lade%20hus&tbs=isch:1
gadu^: "Gör det själv" tidningen har en artikel i det senaste numret om samma förfarande som gaia förklarar ovan... såg ganska smidigt ut.
matrix5: st:eriks gymnasium,rudbecks skolan sollentuna kolla nätet själv gick jag i sollentuna å vi gjorde mycke jobb måla hus in å utvändigt lacka luckor ja allt då har du samtidigt en lärare som kollar att allt e bra å jag lovar eleverna har inte lärt sig fuska än.det du betalar är en liten summa som går till olika extra utbildningar för dagens ungdom samt färg låt säga att det du
_bystrom_: Masonit är annars ett h-e att ha som underlag för tapet/färg. Den sväller och drar sig på tok för mycket, lite som gamla tiders Treetex. Isåfall är nog "nedde"s tillvägagångssätt bäst, väva skiten.
FredrikStr: Vi gjorde vitt jobb, med rot. Huset 150kvm, alla väggar VAR struktur, putsstruktur, vinylstruktur etc. Alla väggar spacklades, en hel del microlite, för få släta, sen blandat tapetsering och målning men inga snickerier. ARBETSkostnad ca 70:- men efter rot 35
lajsiiwan: Gör inte det. Använd en snickerifärg så slipper man stå och göra om en helvetes massa jobb i efterhand. Snickerifärg är dyrare men det täcker så otroligt mycket bättre. Målade ett furupaneltak med Alcros V-Slip med en pensel och resultatet blev kanon!