Färg, Måla & Tapetsera
Mattias_Jo1: haha..ursäkta gjorde exakt detamma....sprack överallt med spån under. Jag tar nu det säkra före det osäkra och kör renoveringsgips och sedan microlit alternativt easycover. Har haft denna fråga uppe se länk http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/160281-easycover-pa-spanskivevaegg.html
gaia: ... och välj 1 eller 2 nyanser ljusare än den färgstickan du tycker om så blir det bra :). gaia
tallmilan: Laura Ashley, mycket fåglar mycket färg. Men sortimentet varierar så du kan ha otur eftersom fåglar har gått ur modet igen ...
mirakelmilla: Själv är jag på väg att sätta upp en marimekko-vinyltapet i köket. Tillverkas av midbec och det finns en del roliga mönster, men jag vet inte om det finns några snygga ljusa.
BigGitt: [citat] Jag uttryckte mig klantigt. Menade om man målar på tapet. Idag hade jag gett fan i att riva tapetter. Skulle smacka på gips, spackla och resten...
storkarp: Med grundfärg så går det absolut perfekt att måla med väggfärg efteråt. Har gjort så många gånger med perfekt resultat.
Forbo: Gick utmärkt för mig...satte folierade vita hyllplan som smygar i de mindre använda rummen..slipade dem lätt och målat med lackfärg (Akrylat) en eller två gånger...dom ser ut som MDF/Rent trä som är målat och ger inte den billiga känslan av folierat...men med lägre pris och mindre jobb:-) Där det kommer slitas mer är det mdf med alkydfärg som gäller för mig...våldsamt mycket
Farzan: Jag har en sådan där övergång mellan två tak som tidigare har varit i var sitt rum och där har jag sågat till en skiva MDF bred nog att täcka mellanrummet d v s där väggen har varit (samt ett par cm in på vardera taket men det beror på att båda taken var trasiga och fula i kanten). Jag fräste en liten hålkäl längs skivkanten, för att jag tyckte att det blev snyggare än en hög,
AstaS: Om du försöker slipa på en fernissad yta så ska det i princip gägga ihop sig. Och jag tror faktiskt inte att du kan måla på det om det är fernissa. Men jag är inte någon expert - men det vet de säkert i färgaffären. Är det lack så är det bara att slipa lite så att ytan inte är så blank, men det är annorlunda med fernissa.
saturnus: Måla med syntetisk färg= lösningsmedel, = lackfärg, grunda med häftgrund som nämns. Tväta ren och matta ned dörren med våtslippapper. Ser att det är en Car Inn du har, är den verkligen i plast? inte alu? Du kan även rolla på lackfärgen med en liten korthårig rulle, för att få samma struktur som original, fråga i färghandeln om en bra rulle till lackfärg
dunken: har precis fixat till hallen och entren den var full med "sjögräs" som saturnus säger , det går lätt att få bort första delen , sen så sitter pappbaksidan kvar på väggen. Det vi gjorde var att blöta med en spruta , sen spackelspade på det Gick rätt smärtfritt ändå Provade att bredspackla först , men det blev inget bra . Vissa ställen så lyfte det osv . Enda var att blöta ner .
saturnus: förutom ovanstående, får man lära sig att jobba i slow motion. Det går inte heller att någon rycker upp ytterdörren, för då flyger dammet omkring. Men så är det med att jobba med renoveringar, så efter 5-te städningen, börjar dammet att försvinna, men häng även plast över bokhylla och annat som är besvärligt att få rent. Om fodren är nytt trä, går det bra att grundmåla
Bezt: Om man betalar för en allrisk-försäkring eller drulle-försäkring som det även kallas varför ska man då inte utnyttja den om man kan. Och om man inte utnyttjar den varför ska man då ha den?
Tyresö: Ta med en bit av tapeten till en färgbutik, så kan dom bryta till en exakt likadan kulör som du sen kan måla väggarna med. Ett alternativ till tapet. Annars kan ett tapettillverkningsföretag specialtillverka till dej........men det är du troligtvis inte beredd att betala.
nybyggd: rolla med en lite tjockare roller och med 7 glans så kommer det värsta försvinna. bubblorna kan du innan målning skyffla bort med en bred spackel spade. eller bara ta ett slip handtag och rugga av dom
benox: Hej Finns det något proffs som kan beskriva hur jag spacklar gipsskarvar bäst? Vilka spackelspadar behöver jag och hur ska jag hålla dom? Vad jag har förstått så har man en spade som mellanlager för spackel istället för att hämta nytt ur hinken varje gång? Så, någon som orkar ge sej på en detaljerad steg-för-steg beskrivning för en som inte spackat så mycket? :)
FLogson: Tack för tipset med tempmätaren, kommer att testa detta
Skoga: Om man är osäker om tapeten kommer släppa kan man spruta på vatten med blomspruta (efter man tagit ner allt löst sittande), låt det suga en stund, då ser du vad som släpper och sen bara skrapa ner. Annat alt är att skrapa allt som sitter löst, grunda med våtrumsgrund och sedan bredspackla över, grunden släpper inte igenom fukten från färgen och man slipper då blåsorna. Allt detta
myrstack: [citat] Gilla det eller ej men det är det du får göra med detta spackel. Dock får du ej flera bubblor i spacklet när du använder det men du kan kanske se existerande bubblor allt eftersom du stryker ut det. Använder du sökfunktionen finns det flera trådar som hyllar spacklet men även flera med frågor om just bubblorna
Larsa: Ok, låter bra. Skall stå i en liten källare, så det blir nog mask på.
Dr Fozz: Enligt http://www.drywalltools.com/ kostar ett komplett set 3200$... Är lite tveksam till hur mycket tid man sparar med tanke på vilket jäkla mek det verkar vara att göra rent verktygen...
färgdoktorn: Det är så pass liten skillnad på 0500 och 0300 att man inte ser det med blotta ögat. Än mindre om det är på olika material såsom skjutdörrar och väggar. Så det är inga som helst problem att matcha. 0502-y kommer dock se gul ut med 0500.