Hallå!
Är mitt uppe i en lägenhetsrenovering och håller på att göra dem sista designbitarna på badrummet.

Har hela tiden varit inne på att måla SAMTLIGA väggar i badrummet, men fick beskedet igår att detta går ENDAST om jag har en färg som klarar vatten och fukt. Vidare sa min hantverkare att SAMTLIGA färger som klarar detta och får målas i badrum är BLANKA i ytan, till skillnad från vanlig väggfärg.

Att måla med en blank färg i badrummet känns inte som något som kommer bli snyggt alls och är därför inget alternativ för mig.

Min fråga är därför om detta verkligen stämmer? Finns det verkligen inte färg som är godkänd för att måla HELA badrum med som dessutom är matt?

Och för att klargöra, jag skall alltså måla alla väggar, ÄVEN dem som sitter i anslutning till duschen som då kommer få vatten på sig dagligen så fort någon duschar.

Stort tack på förhand!

Glans 30 är nog det lägsta jag sett i alla fall.

Vattnet måste snabbt rinna av väggen därav glansen. Det är inte godkännt att ha målade väggar i duschutrymmet. Tidigare fick man ha våtrumsväv men är inte säker på att det räcker idag.

Målat på vägg räknas som vattenavvisande och våtrumsväv rätt utfört räknas/räknades som vattentät vilket är krav i dusch/bad.

ja jag håller med ovanstående,matt färg är inte att rekomendera.
det är som att slopa vaxet på en bil.
det blir strävt och vattnet fastnar och sen kommer mögel och missfärgningar.
så använd våtfärg på vägg och minst 20 glans i tak.

och i duschhörn klarar sig inte väv och färg idag enligt nya bestämmelserna.
sätt isåfall vanlig plast matta.

Emilestjernlof skrev:
Att måla med en blank färg i badrummet känns inte som något som kommer bli snyggt alls och är därför inget alternativ för mig.

Min fråga är därför om detta verkligen stämmer? Finns det verkligen inte färg som är godkänd för att måla HELA badrum med som dessutom är matt?
Målade badrum blir så jäkla snygga och fräscha, trots glansen på färgen. Alla våtrumsfärger är blanka, men det är garanterat något för dig om du vill ha ett stilrent, modernt badrum. Ytor som inte är i anslutning till dusch / stänkytor kan målas med en halvmatt färg, men där går gränsen.

Du ska ju ändå ha något mer än målade väggar i badrummet, så låt detaljerna bryta av glansigheten på väggen.

nybyggd skrev:
och i duschhörn klarar sig inte väv och färg idag enligt nya bestämmelserna.
sätt isåfall vanlig plast matta.
jodå, det går alldeles utmärkt.

Vad är detta för prat om att målat system inte skulle vara godkänt eller fungera i duschen? Läs måleribranschens regler för våtrum så ser ni. http://www.vatrumsmalning.se/index.html

Nybyggd: Vilka är dessa nya bestämmelser du hänvisar till?

Vill också veta vilka regler som säger att målningsystemen inte är godkända.. Bara för att klargöra en sak , våtrumsfärg är oftast HALVBLANK inte blank. Finns säker målade prover i närmaste butik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.