13 222 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Är detta plastfärg? Kan jag måla över det?
Hej alla glada!
Jag håller på att renovera trappan i min villa och har stött på ett problem. Räcket och delar av trappan KAN vara målad i någon form av plastfärg. Jag hade med knoppen till en färgbutik och de sa att det kanske kunde vara plastfärg. Jag kommer desvärre inte ihåg va de sa att jag skulle använda för färg nu till ommålning.
Här är ett par bilder på den. Den är verkligen stenhård i färgen. Man skulle nog kunna hamra med denna knoppen!
http://img861.imageshack.us/i/img0840.jpg/
http://img851.imageshack.us/i/img0841.jpg/
http://img861.imageshack.us/i/img0842.jpg/
Ursäkta bildkvaliten. Tyvärr har jag ingen kamera så jag fick ta med Iphonen.
Skulle jag kunna måla med tex. denna färg om det nu är plastfärg?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18638.aspx
Hoppas här finns något kunnig som kan svara på mina frågor. Ytterst tacksam för hjälp!
Jag håller på att renovera trappan i min villa och har stött på ett problem. Räcket och delar av trappan KAN vara målad i någon form av plastfärg. Jag hade med knoppen till en färgbutik och de sa att det kanske kunde vara plastfärg. Jag kommer desvärre inte ihåg va de sa att jag skulle använda för färg nu till ommålning.
Här är ett par bilder på den. Den är verkligen stenhård i färgen. Man skulle nog kunna hamra med denna knoppen!
http://img861.imageshack.us/i/img0840.jpg/
http://img851.imageshack.us/i/img0841.jpg/
http://img861.imageshack.us/i/img0842.jpg/
Ursäkta bildkvaliten. Tyvärr har jag ingen kamera så jag fick ta med Iphonen.
Skulle jag kunna måla med tex. denna färg om det nu är plastfärg?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18638.aspx
Hoppas här finns något kunnig som kan svara på mina frågor. Ytterst tacksam för hjälp!
Måste jag slipa bort all den gamla färgen menar du? Eller bara slipa lite så jag ruggar till ytan?lajsiiwan skrev:
Tvätta med vanlig målartvätt då menar du va?
Tex. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18422.aspx
Ja det går bra men
Användning
Se till att underlaget innan målning är rent, torrt och fast.
På nytt trä ska kvistar och kådiga ställen först behandlas med shellack, därefter ska träet grundas med snickerigrundfärg. Mindre hål och sprickor ska spacklas till en slät yta med snickerispackel och därefter slipas med sandpapper 120 eller finare. Sedan kan ytan målas två gånger med lackfärg.
Gäller det tidigare målat trä ska det först tvättas med målartvätt och sedan slipas med ett finkornigt slippapper. Använd snickerispackel till hål och ojämnheter och avslipa därefter med slippapper 120 eller finare. Spacklingar grundas med snickerigrund och målas därefter en eller två gånger med lackfärg.
Användning
Se till att underlaget innan målning är rent, torrt och fast.
På nytt trä ska kvistar och kådiga ställen först behandlas med shellack, därefter ska träet grundas med snickerigrundfärg. Mindre hål och sprickor ska spacklas till en slät yta med snickerispackel och därefter slipas med sandpapper 120 eller finare. Sedan kan ytan målas två gånger med lackfärg.
Gäller det tidigare målat trä ska det först tvättas med målartvätt och sedan slipas med ett finkornigt slippapper. Använd snickerispackel till hål och ojämnheter och avslipa därefter med slippapper 120 eller finare. Spacklingar grundas med snickerigrund och målas därefter en eller två gånger med lackfärg.
Jag skojade bara så gör man bara om det skall hålla
Nu är det klart. Gjorde precis som du sa. Tvättade, slipade med 120 papper och sedan målade jag med Akrydfärg. Det bet på allt. Tack för hjälpen!lajsiiwan skrev:
du behöver verkligen inte slipa ner den gamla färgen.
tvätta med amoniak blandat med vatten.
måla sedan med en golv färg på stegen och vanlig lack färg på räcke och handledare.
e,v sprickor i stegen m,m kan du ta snickerispackel eller plastic padding ( endast steg )
latex fog kan du använda på sprickor delar m,m.
jag gissar på att den färg du redan har är en golvfärg eftersom den är så hård som du säger,därför är jag nästan säker på att det är en golv färg.
sättstegen kan du när du målar använda en fin moharir rulle,och tänk på att det du använder på stegen inte får användas på handledare för du får med lite korn och skräp från stegen.
så måla stegen sist helt enkelt.
lycka till
tvätta med amoniak blandat med vatten.
måla sedan med en golv färg på stegen och vanlig lack färg på räcke och handledare.
e,v sprickor i stegen m,m kan du ta snickerispackel eller plastic padding ( endast steg )
latex fog kan du använda på sprickor delar m,m.
jag gissar på att den färg du redan har är en golvfärg eftersom den är så hård som du säger,därför är jag nästan säker på att det är en golv färg.
sättstegen kan du när du målar använda en fin moharir rulle,och tänk på att det du använder på stegen inte får användas på handledare för du får med lite korn och skräp från stegen.
så måla stegen sist helt enkelt.
lycka till
Klicka här för att svara