Nej jag har inte det problemet, försöker bara påtala det dumma i att remsa i hörnen. Känns obefogat då en latex räcker.

Mikael_L
Jag skippar i alla fall remsa och spackel i hörnen.

Tapetserar jag sen så skär man ändå tapeten i hörnet och överlappar några mm, så att inte tapeten spricker vid ev rörelse.

Målar jag sen så hjälper ändå inte en inspacklad remsa att hindra rörelse, antingen så rör det sig inte eller så gör det ... :S

Mikael_L skrev:
Tapetserar jag sen så skär man ändå tapeten i hörnet och överlappar några mm, så att inte tapeten spricker vid ev rörelse.
Fast det krävs inte så mkt för tapeten att spricka. Men det är samtidigt det enda man kan göra.
Rent målningstekniskt så är det i hörn iaf bättre att måla. Blir mindre jobb om det börjar röra sig.

• Gilla
Rydebjörk
  • Laddar…
Jag lånar tråden lite. Jag ska snart börja spackla gipset och det ska bli ett badrum. Jag ska måla med våtrumssystem och då känns det som att det är hyffsat viktigt att skarvarna och speciellt hörnet i duschhörnan. Det handlar ju liksom inte bara om att tapeten krullar sig lite. :)

Men jag blir inte klok på detta. Tittade på Nordsjös video om hur man fixar våtrummet och där spacklade de hörnet men satte ingen remsa vad jag kunde se. Hur skulle ni gjort?

5.2 racing skrev:
Menar du på allvar att en pappremsa kan stoppa två väggar att röra sig?
Ja, men bara den som är från krypton. Skämtåsido, pappremsan är starkare än latexfog i skjuvbeständighet. Om sedan väggarna skjuver 30 cm i alla riktningar är det klart att det kvittar, men pappremsan är den starkare armeringe. Tapet eller vad du nu slänger på sen är ingen armering.

I YBG står det att väggvinkeln ska tätspacklas och få torka. Sedan monteras veckad pappremsa med vävlim.

Bra länk. Kändes som att det var höga krav, man blir ju fundersam på om man gjort allt rätt.....

En sak undrar jag ang väggvinkel. Det står att vävlimmet ska ha en torrhalt på 20%. När jag söker på vävlim får jag bara fram vanligt tapetklister typ. Hur kan det ha en torrhalt på 20%?? Eller vad är egentligen vävlim i det här sammanhanget?

Ja det är rätt stadiga regler, men det är skapade för att säkerställa schysst resultat i all typ av produktion. Eller något sånt.

Vävlim är t.ex. det här. Alltså färdigblandat tapetklister, om man ska vara väldigt krass. Om du har 1 del pulver till 4 delar vatten så är torrhalten 20% på klistret (dvs 1/5 del blir kvar när vattnet har dunstat).

Jaja, då är jag med. Tänkte väl att det är svårt att limma med ett torrt lim :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.