hej !

Ska tilläggsisolera huset nu i vår/sommar och undrar om någon här har använt sig av gul slamfärg på nytt trä. Typ gysinge eller Kulturhantverkarnas gula slamfärg.

är ni nöjda med resultatet i så fall .
Eller om ni har andra tips på gul slamfärg tar jag tacksamt emot tipsen.

mvh Lenad^_^b

Jag har målat med Falu Vapen Slamfärg. Den kan man få i precis vilken kulör man vill. Den var helt OK att måla med, det är inget att säga om det. Eftersom det var i våras jag målade så kan jag inte säga något om hållbarheten.

Samma här som andersmc - jag målade i höstas, och det t o m på tryckimpregnerat. Det har hållit snyggt över vintern. Köpt på gysinge, ett finskt märke som jag gläömt namnet på. I Finland har man ju en tradition med gula slamfärgsmålade hus. Kulören är doch lite mörkare än vi är vana vid i Sverige, fast skulle nog vara snyggt , jag blandade med hälften vitt.
Även min syster o svåger har målat med slamfärg från Gysinge (grå) och efter tre år inget missnöje.

Målade vår carport med Falu Vapens ockragula färg för 8 år sedan. Den är nu tagen ur produktion pga att den inte håller färgen, vår carport är mer brun än gul. Letar nu en slamfärg som jag kan måla om carporten med.

Jag målade en vägg på prov för knappt två år sedan med falu vapens slamfärg bruten i jotuns kulör "jos", ser fortfarande nymålat ut.
Färgproven i butik stämmer dock inte när pigmentet blandas i slamfärgsbas, det blir en något mörkare och kraftigare färg. Väggen ser ut att vara målad med gul märkpenna, så bryt inte all färg på en gång.

Jag målade på nytt virke som fått sitta uppe omålat i ett år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.