Färg, Måla & Tapetsera
lajsiiwan: Jag får be att hänvisa dig till Beckers/Happy Homes huvudkontor och snacka med någon sorts försäljningschef. Lycka till..! (?)
lajsiiwan: Om du har bra tålamod så kan du vika upp lite grann på ställena där det inte fäster och peta in lite tapetklister och trycka till, torka bort det som trycks ut. Ett jävla slit men det väl lärd läxa kanske? :)
nybyggd: håller med ovanstående,bredspackla hela väggen.
nybyggd: i en trapp bör du köra randigt eller ofärgat,en mönster passad tapet kan bli väldans kostsamt. finns även tapeter med s,k vartannat mönster. d,v,s ena våden kanske har 25 cm mönster fall,medan nästa har 55. du måste därför kolla båda vådsidorna att mönster passar. men stormönstrat i en trapp med snedtak o,s,v skulle jag inte ta som gammal målare
nybyggd: risken är att tapeten sväller för krafigt,och att den helt enkelt klibbar ihop. så jag avråder detta lim till pappars tapet.
nemlan: Du ska ha en spruta som klarar av att trycka ut färgen utan att denna späds till 50% eller så. Det är färgen som bestämmer, inte sprutan. När du späder ut färg så tunnar du ut bindemedlet = färgen sitter sämre. En vattenburen snickerifärg ska du späda till max 15%. Hade du målat med en mörkare kulör så hade du säkerligen fått fläckar och andra defekter pga spädningen. EDIT:
_bystrom_: [citat] Nu var det ju inte underarbetet det var fråga om riktigt...ska man måla är det ju ännu viktigare med underarbetet. Gör man bara ett normalt underarbete så kvittar det om man sätter tapet eller målar. Fördelen med EasyUp är just att den sätts kant-i-kant, och därmed minimerar man behovet av eventuell skarvspackling om man senare vill måla. Det var liksom det jag syftade på
nemlan: Om du vill chansa på fortsatt bättringsmålning så finns ju RF:en i 4 liters förpackningar, men en sådan räcker ju ändå till 14 kvm tak...
Johan Gunverth: S 1200-N eller S 1300-N, men det lär ingen ha recept för. Bättre då att ta hälften av varje och blanda i en tom burk.
prototypen: Klarlacken på IKEA är av samma typ som Care så det går men den där lackfärgen du "kletat dit" förenklar ju inte saken. Du kan ju skicka ett PM längre fram så ska väl det gå att trycka in ett bord. Protte
Freddy_kruger: Våtrumsfärg är inte någon hälsokur... Det var någon som sa att den avger skadliga ämmnen i upp till 6mån efter målandet... Det var framförallt inget att rekomendera om man hade småbarn. Tror inte man ska ha mer av den varan än man behöver... Inga färger är väl direkt hälsosamma iof...
Farzan: S 1002-Y är mycket ljust varmgrå, ja. Vi har den i köket på luckor och täcksidor. Den är så ljus att en del människor uppfattar den som en bruten vit, fast det tycker inte jag.
imported_Tessan: [citat] Det blev ju riktigt snyggt, åhh jag vill också ha ett uterum :D Nä,det blir nog seriöst till att berätta för mannen väggpanelensfördelar :cool:
Maveric77: Syns lite här med... Edit; Bilderna är inte nytagna... Julstjärnan är nerplockad! ;)
Helioz: Om du kan få tag på det så rekommenderar jag Ages Spackel. Mycket mer lättjobbat än plastiskt trä och man kan variera konsistensen genom att doppa burken i varmt vatten, så man kan få det väldigt lättflytande vilket fyller bra. Sedan är det helt vattenbaserat också så man slipper den horribla lukten från de starka lösningsmedel som brukar finnas i plastiskt trä.
LottaGro: Har precis köpt ett hus i mexitegel och trä, byggt 1979 och är inte ommålat sedan dess. Mexiteglet är i ljusbeigt och är fint, det ska vi inte måla. Halva fasaden som är av trä är dock det som sätter griller i huvet på oss. Den tidigare ägaren kan inte minnas vad han ytbehandlade träet med. Det ser laserat ut, i en mörkbrun färg, men är tydligen inte lasyr. Han säger att han
_bystrom_: Beckers Elegant lackfärg duger gott. Vattenlöslig glans 40. Den är rätt tunn dock, så för tjocka skikt är olämpligt. Elegant har den fördelen gentemot andra vattenlösliga färger att den fungerar på ställytor, vilket t.ex Snickerifinish inte gör Hur den står emot väta vet jag dock inte riktigt, beror nog på hur mycket fukt den utsätts för, och hur lång sammanhängande
scar69: Kostar det inte mer än 150:-/ lucka så är det inget snack....lämna in dom:) Annars så kan man få bra resultat själv med färgspruta om man är envis som synden:D
gaia: kanske bilda det något liknande betonghud? Kanske hjälper att slippa lätt med sandpapper för att färgen ska fästa bättre? gaia
scar69: [citat] Jag kanske var otydlig, jag pratar om skugglist och den målar jag normalt inte in i takfärgen:)
scar69: När jag målar intill fönster så målar jag först smygen och runt ut på väggen. Tejpar det avstånd jag vill ha och målar sedan tejpremsan med samma färg så att man mättar ev. hål in under tejpen. Efter det så målar man väggen i den kulör man vill ha och drar av tejpen. Du har nu en kvivskarp linje runt dina fönster:)
fulingbusen: Vi har funderat och det blir nog trekantslist och sen tapet över så det inte blir luft under tapeten i skarven
Nimajneb: Lackfräs på flata ytor och värmepistolen på allt annat är kanske idealet, att slipa bort sådana tjocka lager känns tungt. Men börja med värmepickan och en spackel Kostar runt 2-hundringen och uppåt.
Kevin: Spärrmålar gör du med en oljeburen färg typ Beckers Nondrop. En vanlig vattenburen väggfärg väter ytan och löser upp tapetlimmet bakom tapeten och gör så den bubblar upp sig. Nackdelen med den oljeburna färgen är att den luktar VÄLDIGT mycket så se till att ha riktigt bra ventilerat när du målar. Det luktar som mest under själva målningen och även en liten stund efter men det
Kevin: Silikatfärg används oftast på putsade eller murade fasader utvändigt. Den används även invändigt om man ska måla t ex en källarvägg,där det vandrar fukt,då lämpar den sig mycket väl eftersom den är diffusionsöppen dvs släpper igenom fukt. Silikatfärg lämpar sig också mycket bra till att måla varma ytor typ murgrillar och murstockar. I ditt fall ska det nog räcka med vanlig
Mattias_Jo1: haha..ursäkta gjorde exakt detamma....sprack överallt med spån under. Jag tar nu det säkra före det osäkra och kör renoveringsgips och sedan microlit alternativt easycover. Har haft denna fråga uppe se länk http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/160281-easycover-pa-spanskivevaegg.html